Hej.

Jag tänkte montera en lampkontakt från kopplingsdosan (se bild), även byta ut kopplingsdosan till en lite mer modernare..
Är väl för ung för dessa kablar, aldrig sett dessa förr. Hur ska jag tänka, vad är vad?!

Tack på förhand!
 
  • Gammal kopplingsdosa med exponerade, indragna elektriska kablar och textilisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser riktigt risigt ut med tygisolerad kabel . Du bör fundera över att dra fram ny kabel från elcentralen. Ett jobb för elektrikern.
 
Lurigt att börja dra i såna här äldre kablar, isoleringen har blivit spröd och spricker när man börjar dra i dem. Regel börjar du dra i dem behöver de bytas till nästa fasta punkt.
 
Att addera en kabel till nåt brukar gå bra men du kan glömma bytet av dosa. Då får du byta varenda kabel också. Faller de inte sönder så blir de garanterat för korta eller nåt sånt eftersom moderna dosor är lite annorlunda
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, det enda sättet, om du inte vill börja byta kablar, är att ansluta en ny kabel i dosan och sätta lamputtaget vid sidan av dosan. Dom ledningarna vill man inte börja rota med för isoleringen kommer garanterat att bli till pulver.
 
tommib
Välkommen till forumet!

Förutom att jag håller med om allt som ovanstående skribenter säger skulle jag också säga att du bör börja planera för att helrenovera elinstallationen. De där kablarna har för länge sedan passerat bäst-föredatum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.