Har köpt ett hus från -72, enligt besiktningsmannen var det inte fukt i plattan men en riskkonstruktion så han rekommenderade att lägga Platon under och ventilerad lister när jag ändå skulle byta golv.

Har nu köpt Kährs ekparkett golv 15mm tjockt och undrar vad jag ska ha under, finns ju båda Platon golv och Platon original.
Vad jag förstår så är originalet tunnare än den andra men båda är till för golv? Vilket tror ni är mest lämpligt?

Och som extra fråga: skiljer det nått på Platon och byggmax ”Platon”?
 
Jag kan inte riktigt svara på vad det är för skillnader, men jag har också ett hus från 72 med betongplatta, och lade för ca 7 år sedan in "byggmax-platon" under parketten.

Jag har inte upplevt några problem alls med mina golv.

Jag lade först fiberväv mot betongen, sedan "platon" därefter foam och sedan golvet. Ljudlöst och lagom stumt.
Inledningsvis höll jag på med att tejpa skarvar och så, men orkade inte med det i hela huset, har inte märkt någon skillnad.
Satte även vanliga golvlister med masonitbitar som distans för ventileringen.

Dock får man vara uppmärksam på att "plupparna" inte linjerar mellan den stora och den lilla rullen, så ska man skarva så är det bäst om man köper flera av samma modell.
 
  • Gilla
JoakimJohansson
  • Laddar…
Okej! Kan det bli ljud mellan platonen och betongen utan fiberväv?
Masonit bakom listerna verkar ju som en bra lösning med! Lite prisskillnad mot ventilerad lister;)

Joco_ Joco_ skrev:
Jag kan inte riktigt svara på vad det är för skillnader, men jag har också ett hus från 72 med betongplatta, och lade för ca 7 år sedan in "byggmax-platon" under parketten.

Jag har inte upplevt några problem alls med mina golv.

Jag lade först fiberväv mot betongen, sedan "platon" därefter foam och sedan golvet. Ljudlöst och lagom stumt.
Inledningsvis höll jag på med att tejpa skarvar och så, men orkade inte med det i hela huset, har inte märkt någon skillnad.
Satte även vanliga golvlister med masonitbitar som distans för ventileringen.

Dock får man vara uppmärksam på att "plupparna" inte linjerar mellan den stora och den lilla rullen, så ska man skarva så är det bäst om man köper flera av samma modell.
 
JoakimJohansson JoakimJohansson skrev:
Okej! Kan det bli ljud mellan platonen och betongen utan fiberväv?
Masonit bakom listerna verkar ju som en bra lösning med! Lite prisskillnad mot ventilerad lister;)
Tjaaa.... När jag läste om det så var det vissa som rapporterade att det kunde bli "klapprande" ljud, men jag är tveksam... Vågade dock inte chansa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.