Hej

Vi har köpt nytt hus och garage från en hustillverkare. Vi hade slutbesiktning för ca ett år sedan.
Efter flera påpekande så fick vi plattan till garaget flytspacklad. Den var väldigt sprucken och ojämn.

Vi skall lägga klinker i garaget och använda flytfix. Vi skall göra detta arbete själva (60 m2).
Garaget har jag spacklat och målat och nu är det snart klart för att lägga klinker.

Jag har läst att det är viktigt att golvet är rakt när man använder flytfix. Jag har en rotationslaser och kontrollerade att golvet var plant efter flytspacklingen.

Nästan hela golvet var plant (+-2 mm) förutom ena hörnet bredvid porten. I detta hörn faller golvet med 8mm på en meter. Kommer detta att medföra problem när jag lägger klinkern (30*30 cm)?
Bör jag påpeka detta för entreprenören?

Den gula tejpen på golvet är 1m och ändan närmast väggen är uppmätt till -10mm och den andra ändan till -2 mm.
Flytspacklat garagegolv med gult tejpmarkerat mätmått och vattenpass som visar ojämnhet vid hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligen inte, beror på hur skiftgången med plattorna kommer, samt hur stor klinkern är.
Och det stämmer att golvet bör vara så plant som möjligt innan läggning av klinker, oavsett flytfix eller "vanligt" fix.
Men om det är plant oavsett lutning, så är det bättre att mäta det med en lång rätskiva och inte med laser.
Då är det lättare att de om det finns svackor eller kullar.
Tänk på att flytfix är rejält kladdigt att jobba med om man inte är van ;-)
Lycka till.
 
Redigerat:
Tack så mycket. Jag gissar att jag måste ha rätskiva med piggar som lyfter upp rätskivan för det buktar i mitten.
Gissar att det är lättar med vanligt fix. Är lite orolig att jag inte får fullständig täckning under plattorna med vanligt fix och det spricker när jag kör en bil på det.

Jag hoppas att jag klarar av det även om det är första gången. Skall föröka planera upp arbetet när plattorna är beställda 65m2 granitklinker med sockel.
 
Vet inte riktigt vad du menar med en rätskiva med piggar?
En rätskiva används ju för att checka av om det finns ojämnheter i golvet, den ska bara vara rak.
Alternativet till flytfix är ju att dubbelstryka plattorna med fix, alltså en vända fix på golvet, sen en vända på plattorna om man är orolig att inte få full täckning.
Det går utan dubbelstrykning om underlaget samt plattorna så tillåter, i kombination med en grov fixkam, men man bör ha lite erfarenhet för att kunna bedöma detta.
Enkelt uttryck är att ju planare golvet är, desto lättare blir plattsättningen!
Om man måste börja kompensera ett dåligt spacklat golv, med att bygga på mer fix på sina håll, då är man ute på hal is.
Däremot så blir det såå mycket enklare med ett perfekt underlag, då behöver man bara tänka på att få ut ett jämnt tjockt lager av fix.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.