Hade gärna sett att man skapade områdesmonopol på något vettigt sätt. Hur vet jag inte. Lägsta priset-anbud ger knappast något bra incitament för att bygga snabbt och med kvalitet.
Men att flera aktörer ska konkurrera i så dyra och besvärliga infrastrukturprojekt som fiber på landsbygd är totalt vansinne.

Det här med löften och avtal som inte uppfylls, handlar det om något mer än att man inte håller tidplanen? Eller är det bara det?
 
hsd
T tompaah7503 skrev:
Det var ett fasligt gnäll på IP-Only.

Fiberprojekt är komplexa med stora mängder aktörer där alla har olika roller. Projekten drar lätt ut på tiden, inte endast av dålig planering utan även p.g.a. oförutsedda händelser.

Det är ganska vanligt att markägare krånglar med påskrift av avtal, finns många gnidna markägare som tror sig kunna utnyttja deras monopolsituation för att pressa upp priset på ersättningen och därmed sinkar arbetet månadsvis utan att för den skull vinna något på det i slutändan.
Ledningar ska grävas miltals och terrängen kan variera, hur lång tid grävningen tar vet inte bolaget innan man fått ihop tillräckligt med kunder för att man ska kunna uppskatta arbetets omfattning. Det är oändlig tidsskillnad på att plöja ner en kabel i stenfri åker och gräva ner en kabel i en grusväg som är grundlagd på sten emellan två stengärden.

Det är klart IP-Only har lovat lite för mycket i sin tidsplan, annars hade de inte sålt några anslutningar. Det är den krassa verkligheten. Om en försäljare använt försiktighetsprincipen, knackat på och sagt "vi kan leverera fiber här om senast 15 år, skriv på nu och bind dig" så hade inte en enda skrivit på. På detta sätt hade man aldrig fått ihop den kritiska massa av beställningar för att projekt alls ska påbörjas. Det hade ingen aktör fått oavsett bolagsnamn.

Naturligtvis säger de att de levererar fiber inom 2 år från beställning, eller vad det nu kan vara. Det är för att få ihop tillräckligt med beställningar för att sedan börja arbetet. Att det sedan tar 3 eller 4 år istället, naturligtvis längst för den som skrev på allra först, ja det är nog bara sådant man kallt får kalkylera med som beställare.

Vad är alternativen?
Hoppa av avtalet och inte få någon fiber alls?
Inte skriva på för IP-Only (eller annan leverantör) för att man misstror deras leveransplan, har hört dåliga rykten eller tror att någon annan gör jobbet bättre, och inte få någon fiber alls?
Fiberprojekt är komplexa men det är ingen ursäkt, bevisligen klarar andra aktörer tidsplaneringen
IPonly vill bara låsa upp områden, det märks särskilt genom hoten om straffavgifter trots att kontraktstiden löpt ut, många vågar /vill inte ta en eventuell konflikt med leverantörer vilket innebär att andra aktörer inte får full anslutning och därmed sämre ekonomiska villkor som i sin tur innebär mindre vilja från andra aktörer att dra fiber
Det finns dock orter där tex. Telia gått in med öppen fiber trots konkurrenters "bindande" avtal
Enklast är att samla grannar och kontakta annan fiberaktör för en större chans till fiber inom rimlig tid
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det här med löften och avtal som inte uppfylls, handlar det om något mer än att man inte håller tidplanen? Eller är det bara det?
Det handlar om att man mutar in och låser områden som skulle kunna vara av intresse för andra leverantörer.
Man tecknar avtal som är ensidiga där enbart konsumenten kan få betala ersättning om avtal bryts.
I vissa fall kanske annan aktör redan nu hade byggt i området, ev. dyrare, men trots allt hade man levererat.
Hade varit lika illa om Zitius eller annan aktör hade gjort motsvarande affärsupplägg.
 
Finns en intressant infallsvinkel, om man bygger fibernät med EU/landsbygdsbidrag dessutom så måste man erbjuda alla fastigheter med permanentboende anslutning inom projektområdet, där man inte får skapa undantag inom det området.
Så har IP-Only börjar bygga måste arbetet inom projektområdet färdigställas. Sedan är jag inte påläst hur/när utbetalning görs.
 
hsd hsd skrev:
bevisligen klarar andra aktörer tidsplaneringen
Vilka är det som klarar fiberprojekt på tidsplan?
Min erfarenhet från närområdet (landsbygd) är hittils:

Kommunalt bolag:
Tog beställningar från 2012, lovade klart senast 2014, nu i år har det grävts in i husen men än ej driftsatt

Regionalt bolag med tidigare ADSL-monopol:
Tagit upp beställningar i flera byar, byggstart lovad inom 1 år, inget påbörjat trots att flera år gått, skyller på att man inte fick igenom bidragsansökningarna. Ingen fiber i sikte för någon av fastigheterna

Kommunalt energibolag:
Tog beställningar från 2011 och framåt, lovat byggstart så fort tillräcklig beställningsgrad uppnåtts, det har aldrig talats om vilken grad det är. 2017 påbörjades grävning i ett större område, skulle vara klart nov 2018 men än så länge har man bara grävt ner stamledningar utmed större vägar och inga fastigheter är anslutna. 30 dagar kvar tills utlovat klardatum..?

Kommunalt bolag, lokal monopolist och IP-Only gick in i samma by 2015, gissa vem som fick flest kunder:
Ingen. Ingen fick det antal kunder som krävs för lönsam utbyggnad. Alla fick alltså tecknat avtal som ingen höll. Slutade med att alla utom en drog sig ur i en frivillig uppgörelse och en aktör kvarstod. Ingen utbyggnad påbörjad än, alltså flerårig försening och avtalsbrott för samtliga kunder.

Så... de där lyckade rosenröda fiberprojekten som alla löper på enligt tidsplan.. var är de?
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
hsd
Telia Skanova är ett exempel som jag har egen erfarenhet från
Har inte hört om liknande förseningar från bredbandsbolaget eller Comhem eller Bahnhof
 
Comhem och Bahnhof har jag inte hört talas om på landsbyggden. Bygger dom egna fibernät över huvud taget?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
bredbandsbolaget eller Comhem eller Bahnhof
Inget av dessa bolag gräver fiberprojekt på landsbygden vad jag vet.
Att förse villaområden och flerbostadshus med fiberanslutningar, som dessa bolag gör, är en no-brainer. Men det är inte det vi diskuterar i denna tråd.
 
T tompaah7503 skrev:
Vilka är det som klarar fiberprojekt på tidsplan?
Hos oss på landsbygden i Sörmland har Zitius lyckats att koppla in oss tidigare än planerat. Tanken om att man måste ljuga för att få något gjort låter tveksam, minst sagt.
 
T tompaah7503 skrev:
Inget av dessa bolag gräver fiberprojekt på landsbygden vad jag vet.
Att förse villaområden och flerbostadshus med fiberanslutningar, som dessa bolag gör, är en no-brainer. Men det är inte det vi diskuterar i denna tråd.
Nja, i mitt närområde har IP-only totalt misslyckats med både tätorter och landsbygd. Det finns däremot flera exempel på lokala fiberföreningar och mindre kabeltv-bolag som gjort vad IP-only misslyckats med.

Det finns också tyvärr exempel på lokala föreningar som inte vågat satsa vidare när IP kom till byn med sina fagra löften.

Jag tror inte det är tidsaspekten som är den stora grejen i kritiken mot IP-only, folk blir förbannade på hur IP behandlar dem efter avtalen skrivits på.
Personligen har jag aldrig stött på ett företag som är så svåra att ha med att göra, dålig eller obefintlig information, en kundtjänst som bara svarar ibland och sällan har nåt besked att ge. Och inte minst den hotfulla attityden när man vill bryta avtalet.:thumbdown:
 
hsd
T tompaah7503 skrev:
Inget av dessa bolag gräver fiberprojekt på landsbygden vad jag vet.
Att förse villaområden och flerbostadshus med fiberanslutningar, som dessa bolag gör, är en no-brainer. Men det är inte det vi diskuterar i denna tråd.
Telia gräver på landsbygden, fakta.
 
hsd hsd skrev:
Telia gräver på landsbygden, fakta.
Du skrev

hsd hsd skrev:
Har inte hört om liknande förseningar från bredbandsbolaget eller Comhem eller Bahnhof
Anledningen till att du inte har hört talas om liknande förseningar med fiberprojekt av Bredbandsbolaget, Comhem eller Bahnhof är för att inget av dessa bolag ägnar sig åt fibergrävning på landsbygden.
Det är samma anledning som gör att jag inte har hört talas om att Clas Ohlson, Guldfynd eller Manpower har haft förseningar med fiberprojekt på landsbygden.
 
Mycket av problemen med t.ex. ledningsrätt över annans mark var ju ett ständigt återkommnande problem vid 3G utbyggnaden för c 15 år sedan. (Då för kraftbolagens elanslutning till siter) Fanns siter som fick invänta besked om ledningrätt i c 1 år innan el fixades.

Det borde man ju vetat om och att samma bekymmer skulle uppstå även i fiberprojekten då dukt skall grävas över annans mark i stora delar av projekten (Ingen riskanalys?)

Vad beträffar Trafikverkets handläggning så känner jag inte till något fall där det tagit mer än 6 månader innan beslut erhållits om grävning över väg, längs väg, eller borrning under väg i de fiberprojekt vi arbetat med.

Många gånger är det faktiskt operatörerna själva som skickat in ansökan till Trafikverket på tok för sent och sen skyller man bara på Trafikverket. Det är nog det första man bör fokusera på i sådana här projekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
harry73
Hittade några erfarenheter av IP-Only och andra leverantörer:

Fredrik_Lerum har dåliga erfarenheter med Telia
F Fredrik_Lerum skrev:
Kan avslöja att Telia inte är så mkt bättre än IP-only hos oss "krigade" de två bolagen och jobbade mer med att snacka skit om det andra bolaget än göra reklam för sitt eget. Blev till slut Telia som fick området och allt skulle vara klart absolut senast 2017-06-30

2017-12-18 fick jag min installation bokad och då kom en kille som undrade var fibern gick in i huset. Jag trodde det var en del av det ha skulle göra men det gjorde tydligen en annan avdelning så det hade missats. Väntar fortfarande på att de skall dra fram fibern till huset och har haft sista februari, sista mars och nu sista april som absolut sista datum hittills. Skulle inte bli förvånad om det inte blir klart till sista april heller.

Man kan säga att min upplevelse av Telias installation är otroligt dåligt info och ständigt brutna löften.
Jocke31 tyckte att IP-Only gick rätt smidigt
J jocke31 skrev:
Hade ett fritidshus i Norrtälje kommun (Blidö) där IP only drog in fiber förra sommaren. Det gick faktiskt rätt smidigt, även om de var rätt förvirrade och grävde fel och drog stomkabeln över ett hörn på vår tomt. Jag sade förstås att detta inte var acceptabelt och gav dem två alternativ: 1. Bjud på hela installationen 2. Gräv om och gräv rätt samt återställ tomten. De valde alternativ 2 även om det innebar att grannarnas bredband låg nere när de grävde om…

Men när de väl var klara så funkade det hela faktiskt kalasbra. Hade 250 Mbit upp/ned samma dag som installationen var klar. Och i inga större störningar tills vi sålde huset i april.
Mats tyckte att Telia var väldigt snabbt
M Mats skrev:
Hos oss började det officiellt i April 2017 då Telia (zitius) började ta upp anmälningar om utbyggnad. I maj hade man infomöte och då lovade man inkoppling mellan december 2017 och december 2018.
Sen vart det tyst. Man väntade på fler anmälningar, det vart förlängda anslutningstider osv och sen vart det vinter. Som ni vet så vart det ju rätt hyffsat med snö så när de i månadsskiftet Feburari/Mars tillslut kom med besked att de skulle bygga och att de skulle ha första kunderna anslutna i maj - ja då var vi många som skakade på huvudet.

Det visade sig att det skulle vi inte ha gjort. De kopplade in de första husen i maj. Samtidigt lovade de att nästa delområde skulle vara klart i Augusti. Visst tänkte vi, Augusti2019 alltså. Nix, 2018 sa Telia och vi skakade på huvudet igen.

Det skulle vi inte ha gjort för innan August var slut så var det ljus i fibern även där.
Sedan kommer jag ihåg att någon skrev om svensk infrastruktur, men den hittade jag inte.

Själv är jag hyfsat nöjd med IP-Only, men ärligt talat kommer jag inte ihåg längre när jag tecknade avtalet, så jag vet inte hur länge jag behövde vänta.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Hade gärna sett att man skapade områdesmonopol på något vettigt sätt. Hur vet jag inte. Lägsta priset-anbud ger knappast något bra incitament för att bygga snabbt och med kvalitet.
Men att flera aktörer ska konkurrera i så dyra och besvärliga infrastrukturprojekt som fiber på landsbygd är totalt vansinne.

Det här med löften och avtal som inte uppfylls, handlar det om något mer än att man inte håller tidplanen? Eller är det bara det?
Privata nät monopol ser vi ju hur bra det funkar på elnätssidan. Nu kommer det ju attbli privata monopol oavsett om det regleras eller ej. Jag tycker inte att det är klokt att slänga ut skattepengar på att bygga privata monopol.

Lägg gärna ut byggandet påprivata aktörer, men låt inte näten bli privatägda, vi kommer att få betala dem många gånger om.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.