Hej alla,

I vår bostadsrätt har vi en som jag tycker är stor och ful öppen spis (se bild). Finns det något man kan göra snygga till den.

Större eller mindre åtgärder. Är öppen för förslag.
 
  • Öppen spis med brinnande ved i ett hörn av ett rum, omringad av tegelsten och med en korg med ved bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt in en kassett i spisen, så kan du säkert ta vara på betydligt mer av värmen också. Eldar du i den öppna spisen så brinner väl brasan ut ganska fort och ger knappt någon bestående värme.
Här är några exempel, men det kan hända att det är svårt att hitta nåt som passar i ett hörn och med den där stolpen i hörnet.
http://www.kaminbutiken.nu/produkter/kassetter
 
  • Gilla
Villa1949 och 1 till
  • Laddar…
Skulle det fungera att skära bort en del eller hela och bygga upp en ny design. Är det möjligt tro?
 
Gammelnörden
Det är inte säkert att du får göra det för bostadsrättsföreningen. Men skulle det vara ok, är det en duktig murare du ska konsultera.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja går ju att göra om den. Men kanske bäst att fråga styrelsen först.
 
garvin garvin skrev:
Ja går ju att göra om den. Men kanske bäst att fråga styrelsen först.
Vi satte in en kassett i våran öppna spis. Ruskigt bra värme
 
Jag tycker den är fin, men smaken är ju olika. möjligen något låg, vilket också är en riskfaktor. Men det ger också större chans att få lov att göra om den.
 
  • Gilla
Ullajohansson och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
För att få en idé om vad du är ute efter - hur tycker du en snygg öppen spis ser ut? När är huset byggt? Jag gissar att spisen är tidstypisk för huset och att då byta till något annat kan ju lätt se malplacerat ut.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Skulle spisen eller skorstenen vara ”rak” kunde man satt lite tegel eller mosaik på en bit av spisen som gett lite rustikt utseende.

Huset är väll från 30-40-talet.
 
Det är säkert putsat tegel, så vill du ha riktigt rustikt kan du ju hugga bort putsen in till teglet.
Inget jag skulle göra då jag gillar utförandet, men svar på din fråga om rustikt.
 
Inte till nån hjälp men... jag tycker den är fin. Jag hade dock satt in en insats för säkerhetens skull.
 
  • Gilla
Ullajohansson
  • Laddar…
Excel
Tycker spisen är fin och passar säkert in med fastigheten rent stilmässigt.
 
  • Gilla
Ullajohansson och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag har för mig att jag har sett mäklarannonser med sådana öppna spisar och att det då varit i renodlade funkishus från 30-talet i innerstaden. Där ville man ju absolut inte ha något rustikt utan man ville ju ha något modernt och stadsanpassat, inte något gammaldags som såg ut att höra hemma på landet. Var försiktig så att du inte gör att lägenheten blir värd mindre.
 
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
att det då varit i renodlade funkishus från 30-talet i innerstaden
N nht1 skrev:
Huset är väll från 30-40-talet.
Jag skulle säga att detta är 50-tal. Kanske tidigt sådant.
Och att sätta in kassett och försöka värma lägenheten med brasor är väl lite naivt.
Hela huset är säkert byggt i tegel, och det är lägenheter över och under, till höger och vänster.
Så värmen är ganska gemensam, och om man försöker värma upp sin egen får man med fysikens lagar dela värmen med sina grannar också.
 
  • Gilla
roslagstorparen
  • Laddar…
Jag tycker också att den är fin! Om jag var spekulant på en funkispärla, hade jag blivit upprörd om någon förstört den öppna spisen. På samma sätt som jag tycker att infällda spotlights är fult i ett gammalt torp, tycker jag att en rustik gammal vedspis inte hör hemma i en funkislya...
 
  • Gilla
Ullajohansson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.