Hej!

Ska sätta upp en innervägg och behöver en laser för att märka ut position för reglar på golv respektive tak. Har läst och läst och nu står de mellan två stycken som prismässigt är lika. Frågan är vilken man ska välja? Dewalten verkar inte ha lod-funktion men annars verkar de lika.

  • Bosch GLC 2-15
  • Dewalt DW088K
Tacksam för hjälp.
 
Skulle hellre köpt ett bra vattenpass än en krysslaser som du knappt har nån nytta av vid ett sånt bygge.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Tänkte att det kunde vara smidigt att regeln i taket kommer i lod med den på golvet. Ska även ha en dörr in till detta nya rum som kommer hamna i en 45-gradig vinkel och tänker då att det blir lite enklare med en krysslaser som kan lysa upp vertikalt på golv och tak.
 
Då skulle jag köpt en med 360 graders laser.
 
Ok. Vad skulle den funktionen tillföra i mitt specifika fall som de jag nämner inte kan göra? Är mest nyfiken om det är något jag inte tänker på med tanke på att vi pratar dubbla pengarna.
 
360 graders laser är väl mest nyttigt vid utomhusjobb när man inte har ett "hörn" att ställa den i.
 
Nån som har någon ide vilken man skulle kunna välja av de två jag nämner?
 
De är nog mer eller mindre likvärdiga.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
De är nog mer eller mindre likvärdiga.
Det har jag oxå kommit fram till :). Tänkte om det var någon som äger någon av dessa eller har funderat i samma banor och kanske kan ge mig tips som får mig att välja den ena före den andra.
 
Om du ska märka upp ett lod så behöver du ju en laser med så vid (och jämn) spridningsvinkel som möjligt. Så du slipper ställa lasern långt bort ifrån stället där du tänker göra krysset.

(Nog för att det är kul med prylar, men jag tycker det kanske är lite bortkastade pengar för något som man lika gärna kan lösa med ett snöre och en sten..)
 
B brevik skrev:
Det har jag oxå kommit fram till :). Tänkte om det var någon som äger någon av dessa eller har funderat i samma banor och kanske kan ge mig tips som får mig att välja den ena före den andra.
Jag tycker du tänker helt rätt om att lod är bra att ha.
Reglade upp en innervägg förra helgen och använde då min krysslaser, det jag saknade var givetvis lodfunktionen.
 
Jag tänker att om jag valde mellan två uppenbarligen ganska likvärdiga produkter från kända tillverkare, som dessutom ligger lika i pris, så skulle jag naturligtvis välja den som kunde flest konster.
I mina ögon gör lodfunktionen att jag får mer för pengarna om jag väljer den laser som har den finessen och det gör det till ett enkelt val.

I det här fallet finns det ju inga pengar att spara på att avstå funktioner.
//Ronnie
 
Ingen av dessa har väl lod?
 
Boschen, citat för GCL:
  • Horisontella och vertikala laserlinjer och två centrerade lodpunkter
  • Positionering av laserlinjer runt de två centrerade lodpunkterna är möjligt
Beroende av hur mycket man använder den kanske en grön Bosch räcker och blir väl halva priset.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.