Jag ska sätta en reglerbar strypning på returen på min elementkrets och behöver därför veta vilka flöden det kan röra sig om.

Huset är ett gammalt tilläggsisolerat hus på ca 170m2 med rätt gamla fönster. Det är 16 normalstora element och 2-rörs system.

Nu har jag en wilo tryckstyrd pump som är ställd på lägsta fart och den behöver strypas en hel del för att det ska bli bra.

Detta är alternativen på strypning, vliken passar bäst?
1-3,5 l/min
2-8 l/min
4-15 l/min
 
Vad är det för strypventil du tänker dig? Dom jag använt går från 0 och uppåt.

Skulle gissa att ditt system skulle klara sig med en 25/4 pump på lägsta fart. Den skulle då ge gissningsvis 20 l/min. Det skulle nog gå att strypa lite till, kanske 10-15 l/min. Men det är under förutsättning att systemet balanserar sig själv så att du inte måste strypa vissa element mycket.

Tror i alla fall inte att du ska gå på mindre än 4-15 l/min
 
Ventilen går från 0 och uppåt men det är en skala på den där man kan läsa av flödet och den går inte ner till 0.
Jag har en Wilo tryckstyrd 25/4 pump som går på lägsta fart men det är för mycket.

Men nu har jag en indikation på vad det kan röra sig om för flöde så det får nog bli 4-15l/min ventilen.

Tack!  :cool:
 
En snabb dimensionskontroll

Flöde 15l/min ==>0,25kg/s
Antar temperaturskillnad på fram och retur till 20grader.
Cp(vatten)=4,18kJ/kg

Q=m*Cp*deltaT
Q=0,25*4,18*20=12,5kW

Med 20 graders skillnad på fram och returledning klarar alltså ditt system att leverara max 12,5kW vilket borde räcka för en normalvilla.

Med max 8l/min ligger du på hälften av effekten eller tvingas köra 70gradigt vatten till elementen....

Helt rätt med 4-15 alltså, kör på!

 
G GustavW skrev:
En snabb dimensionskontroll

Flöde 15l/min ==>0,25kg/s
Antar temperaturskillnad på fram och retur till 20grader.
Cp(vatten)=4,18kJ/kg

Q=m*Cp*deltaT
Q=0,25*4,18*20=12,5kW

Med 20 graders skillnad på fram och returledning klarar alltså ditt system att leverara max 12,5kW vilket borde räcka för en normalvilla.

Med max 8l/min ligger du på hälften av effekten eller tvingas köra 70gradigt vatten till elementen....

Helt rätt med 4-15 alltså, kör på!
Man får inte glömma radiatorerna. Även om systemet kan leverera x antal kw mm är frågan kan radiatorerna nytta denna effekt på bästa sätt med det flödet och värme? en del äldre radiatorer är gjorda för lågflödessystem. dvs lågt flöde men hög temperatur. skillnaden är radiatorns yta mot luften som den skall värma. liten yta mer värme. och vise versa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.