14 615 läst · 81 svar
15k läst
81 svar
Parkeringsregler / bortforsling av fordon samfällighet
Om de ska ta den med stöd av miljöskäl, så måste den vara skrot. För att vara skrot måste den vara värdelös.E emde skrev:Fast av vilken anledning måste de ta den som skrot? En grävmaskin får inte parkera hur den vill, den är ett fordon och måste följa gällande föreskrifter.
De har ju skrivit att den stått parkerad väldigt länge på samma ställe. Då är det 7 dygn som gäller för kommunen innan de får flytta fordonet och då flyttas den av miljöskäl. Ser inte varför det ska blandas in skrotbilar i detta fall...
Sedan måste de inte sälja ett fordon som varit uppställt. De kan skicka den till skrot om ingen hämtar ut.
Är den inte skrot, tex långtidsuppställning, så kan de ta den ändå, men då kan de inte skrota den hur som helst, speciellt om den bedöms ha ett lite större värde. De flesta vill inte riskera att fastna med ett osäljbart fordon som är för värdefullt för att skrota, samtidigt som de måste betala säker uppställning för det.
De KAN göra det, men de BEHÖVER INTE. Eftersom det är en stor risk, bårde med avseende på ekonomi och krångel, så kan du räkna med att de inte gör det.
Polisen får bara flytta vid fara eller akut hinder., det är inte aktuellt här. Polisen gör då en så kallad "kort flytt" om möjligt, dvs en laglig plats inom synhåll från närmaste korsning.K knipo skrev:
Markägaren får inte flytta, utan måste låta kommunen göra det. Kommunen har rätt att flytta, men måste inte.
Fast du missar hela poängen. Kommunen riskerar inte stå med någon kostnad eftersom de har rätt att fakturera markägaren för bortforsling, uppställning m.m. Det är det du hela tiden hänvisar tillbaka till att det är en risk för kommunen ekonomiskt att de inte kan sälja ett fordon. Stegen kommer gå till som så att de kommer kontakta ägaren till fordonet, ägaren flyttar eller flyttar inte det. Om den inte flyttas så flyttar kommunen fordonet till en uppställningsplats då det inte är ett vrak. Efter rätt tid gått och ägaren fortfarande inte löst ut sitt fordon så skrivs fordonet över till kommunen. De kan då välja att sälja det eller skrota det. Betalt har de redan fått då av markägaren. Troligtvis försöker de sälja den om det finns visst värde i den, annars åker den på skrot. Att inte tro att en markägare, i detta fall en brf, skulle strunta i att betala är väldigt liten risk.T Troberg skrev:Om de ska ta den med stöd av miljöskäl, så måste den vara skrot. För att vara skrot måste den vara värdelös.
Är den inte skrot, tex långtidsuppställning, så kan de ta den ändå, men då kan de inte skrota den hur som helst, speciellt om den bedöms ha ett lite större värde. De flesta vill inte riskera att fastna med ett osäljbart fordon som är för värdefullt för att skrota, samtidigt som de måste betala säker uppställning för det.
De KAN göra det, men de BEHÖVER INTE. Eftersom det är en stor risk, bårde med avseende på ekonomi och krångel, så kan du räkna med att de inte gör det.
Sen får jag korrigera mig, inte miljöskäl utan naturvårdsskäl.
Grejen är att markägaren knappast lär vara beredd att betala för långtida uppställning på övervakad plats.E emde skrev:Fast du missar hela poängen. Kommunen riskerar inte stå med någon kostnad eftersom de har rätt att fakturera markägaren för bortforsling, uppställning m.m. Det är det du hela tiden hänvisar tillbaka till att det är en risk för kommunen ekonomiskt att de inte kan sälja ett fordon. Stegen kommer gå till som så att de kommer kontakta ägaren till fordonet, ägaren flyttar eller flyttar inte det. Om den inte flyttas så flyttar kommunen fordonet till en uppställningsplats då det inte är ett vrak. Efter rätt tid gått och ägaren fortfarande inte löst ut sitt fordon så skrivs fordonet över till kommunen. De kan då välja att sälja det eller skrota det. Betalt har de redan fått då av markägaren. Troligtvis försöker de sälja den om det finns visst värde i den, annars åker den på skrot. Att inte tro att en markägare, i detta fall en brf, skulle strunta i att betala är väldigt liten risk.
Sedan, det brukar finnas policys, så även om de lagligt får skrota den, så får de ändå inte göra den, för att den har kanske ett pappersvärde som är rätt högt.
Gör ingen skillnad, det skulle fortfarande behöva vara ett vrak, och om den har värde så är det inte ett vrak.
Om fordonet efter 3 eller 6? månader tillfaller kommunen, är det kommunens egendom och får kommunen själv bestämma om de ska sälja eller skrota. Om de då har egna riktlinjer som säger att de inte får skrota, får de väl ställa den på deras park eller gatuavdelning och börja använda den.T Troberg skrev:
Här tror jag inte att man menade att kommunen skulle använda lagrummet om miljö- eller naturvårdsskäl, men att de skulle använda lagrummet för felparkerade fordon, men att de skulle göra det för att undvika framtida läckage av miljöfarliga ämnenT Troberg skrev:
Varför skulle man inte vara det? Uppställningen är inte så fasligt dyr. Några tior per dygn. Krävs ingen specialförvaring av en grävmaskin som stått ute i år innan mer än att det ska vara inhägnat. I sådana fall där fordonet har varit uppställt under lång tid så skulle jag nog säga att många är villiga att ta den kostnaden för att slippa det irritationsmomentet hos alla i brf. Om nu de vet vem det är så är den kanske också boende där, då borde man kunna ha större möjligheter att få in kostnaden från den, även om man inte ska räkna med det.T Troberg skrev:Grejen är att markägaren knappast lär vara beredd att betala för långtida uppställning på övervakad plats.
Sedan, det brukar finnas policys, så även om de lagligt får skrota den, så får de ändå inte göra den, för att den har kanske ett pappersvärde som är rätt högt.
Gör ingen skillnad, det skulle fortfarande behöva vara ett vrak, och om den har värde så är det inte ett vrak.
Oavsett så har du ju hela tiden hänvisat till att kommunen inte gör det för att de riskerar stå med kostnaderna. Nu har du svängt till att det är markägaren som inte vill stå för kostnaderna...
Sedan vet jag av erfarenhet också att många struntar i att flytta i ett första skede för de inte tror att något händer när markägaren säger till att de måste flytta den, när den rödlappas och de får brev från kommunen att de måste flytta på fordonet så brukar många ta tag i det. Då pratar vi inte om pundarbilar och liknande.
Fast varför ska man ha en policy som säger att om kommunen blir ståendes med ett fordon som inte går att sälja, som man fått betalt för, absolut inte får skrotas? De kan säkerligen ha en policy att de i första hand ska försöka sälja det, men går inte det så förstår jag inte varför de skulle ha en policy som säger att de ska behålla fordonet och inte kunna göra något med det.
Jo, för att ens få flytta ett fordon på tomtmark så gör det skillnad. Anledningarna till varför man flyttar på gatumark är annorlunda mot tomtmark då det inte ligger något allmänintresse i att flytta fordon från tomtmark. I Lagen om flyttning av fordon i vissa fall så säger den att man får flytta fordon för ordning och säkerhet eller av naturvårdsskäl. Står i detta fall inget att det måste vara skrotbil. Det är alltså det lagrummet du använder dig av.
Det måste vara ett vrak för att du ska kunna åberopa den regeln.harry73 skrev:
Kom ihåg, kommunen ansvarar för den. Dessutom är uppställningsplatsen kommunen anlitar normalt sett övervakad, eftersom folk annars kan för för sig att själv "hämta ut" sina fordon.E emde skrev:
Det kostar inte någon tia per dygn.
Samma sak. Om markägaren inte betalar, så hamnar notan på kommunen. Extremt vanligt. Varierar mellan olika kommuner, men jag skulle inte bli förvånad om det är 50% som inte betalar. Vissa kommuner har gett upp, och skickar inte ens till inkasso i fordonsflyttsärenden.
Javisst. Är det en "ärlig felparkerare" så brukar de flytta själv. Dock:Sedan vet jag av erfarenhet också att många struntar i att flytta i ett första skede för de inte tror att något händer när markägaren säger till att de måste flytta den, när den rödlappas och de får brev från kommunen att de måste flytta på fordonet så brukar många ta tag i det. Då pratar vi inte om pundarbilar och liknande.
* Det verkar inte vara det i det här fallet. Det här verkar vara en regelsurfare.
* Har kommunen lappat så måste de gå vidare, vilket kan innebära flytt. Så, funkar inte skrämseltaktiken, så sitter de med Svarte Petter igen.
Ingen aning, men de flesta har det. Jag vet en kommun som blev stående med en lastbil i tre år innan man lyckades få ett beslut om att skrota den, vilket tog ytterligare en månad innan man kunde verkställa.skroten (det var helgsäsong...). Problemet är att även om fordonet är ett vrak, så är fäljgarna värda ett par tusenlappar styck, motorn är värd någon tiotusenlapp osv, men ingen vill köpa helheten och kommunen vill inte sälja delar.Fast varför ska man ha en policy som säger att om kommunen blir ståendes med ett fordon som inte går att sälja, som man fått betalt för, absolut inte får skrotas? De kan säkerligen ha en policy att de i första hand ska försöka sälja det, men går inte det så förstår jag inte varför de skulle ha en policy som säger att de ska behålla fordonet och inte kunna göra något med det.
Tomtmark eller inte gör ingen större skillnad. Det finns lite färre lagrum att stödja sig på, men de är inte praktiskt aktuella i vilket fall. Ska du flytta av miljöskäl så behöver det dock vara ett vrak, eftersom en "frisk" bil inte utgör ett miljöhot.Jo, för att ens få flytta ett fordon på tomtmark så gör det skillnad. Anledningarna till varför man flyttar på gatumark är annorlunda mot tomtmark då det inte ligger något allmänintresse i att flytta fordon från tomtmark. I Lagen om flyttning av fordon i vissa fall så säger den att man får flytta fordon för ordning och säkerhet eller av naturvårdsskäl. Står i detta fall inget att det måste vara skrotbil. Det är alltså det lagrummet du använder dig av.
Lagstiftningen är krånglig, och ställer stora krav på kommunen, därför att det trots allt är folks fordon man tar. Det är ett stort ingrepp i individens frihet, och måste därför göras korrekt.
Jag rekommenderar SKL's skrift "Flyttning av fordon: handbok för kommunens handläggare" av trafikjuridiksgurun Bengt Wilde. Den innehåller praktiskt taget allt man kan behöva veta.
Se till att grävmaskinen läcker lite motor- eller hydral-olja och ring miljöavdelningen i er kommun.
Nu verkar det som man kan sätta detta i system och skaffa ett antal skrotbilar och i princip utan risk felparkera dem så de inte står i vägen för trafik.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/felparkerad-i-flera-manader-utanfor-sjukhuset
Tittar man på USA, forslar de bort dem nästan medsamma till en inhägnad plats utanför staden och säljer eller skrotar den om inte ägaren kommer och betalar sina avgifter.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/felparkerad-i-flera-manader-utanfor-sjukhuset
Tittar man på USA, forslar de bort dem nästan medsamma till en inhägnad plats utanför staden och säljer eller skrotar den om inte ägaren kommer och betalar sina avgifter.
På en handikapparkering dessutom, vansinne!!thomas33 skrev:Nu verkar det som man kan sätta detta i system och skaffa ett antal skrotbilar och i princip utan risk felparkera dem så de inte står i vägen för trafik.
[länk]
Tittar man på USA, forslar de bort dem nästan medsamma till en inhägnad plats utanför staden och säljer eller skrotar den om inte ägaren kommer och betalar sina avgifter.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 326 inlägg
I praktiken räcker det kanske i TS fall att bara göra det jobbigt för felparkeraren att ställa sina fordon runt omkring den egna fastigheten.
Skyltning och ett parkeringsbolag som en tid har förhöjd bevakning borde ju kunna påverka beteendet. Risken är väl att det kostar mer än det smakar, men så är det ju ofta när någon skamlöst skiter i de regler som finns.
Skyltning och ett parkeringsbolag som en tid har förhöjd bevakning borde ju kunna påverka beteendet. Risken är väl att det kostar mer än det smakar, men så är det ju ofta när någon skamlöst skiter i de regler som finns.
Medlem
· Västernorrland
· 2 109 inlägg
Nu måste jag fråga om detta med att transportera bort det som är olovligt uppställt på privat mark.
Varför är inte särskild handräckning från Kronofogden aktuellt? Om det nu är så mycket om, men och kanske som har att göra med att det är en frivillig verksamhet för kommunen. Att blockera marken med fordon borde passa jättebra under beskrivningen "om någon olovligen gör något med din egendom, eller hindrar dig att använda den"?
Varför är inte särskild handräckning från Kronofogden aktuellt? Om det nu är så mycket om, men och kanske som har att göra med att det är en frivillig verksamhet för kommunen. Att blockera marken med fordon borde passa jättebra under beskrivningen "om någon olovligen gör något med din egendom, eller hindrar dig att använda den"?
Medlem
· Västernorrland
· 2 109 inlägg
Ett sätt för brf att komma åt "bevisproblemet" med flyttandet kunde vara att ändra parkeringsreglerna med tillägget att avställda fordon inte tillåts på parkeringen. Det borde väl inte vara en konstig begränsning eftersom syftet är att parkeringen ska brukas till de boendes nytta och bara bilar i bruk tillför nytta.Nötegårdsgubben skrev:I praktiken räcker det kanske i TS fall att bara göra det jobbigt för felparkeraren att ställa sina fordon runt omkring den egna fastigheten.
Skyltning och ett parkeringsbolag som en tid har förhöjd bevakning borde ju kunna påverka beteendet. Risken är väl att det kostar mer än det smakar, men så är det ju ofta när någon skamlöst skiter i de regler som finns.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 326 inlägg
Svårt att tro att det faktum att vissa fordon är avställda spelar någon roll. Står de still så gör de och polisen har viktigare saker för sig än att kontrollera om någon kör ett avställt fordon tre meter i ett villaområde.