vi är två stycken som har skilda meningar om att man måste teckna en försäkring på huset i samband med kontraktskrivning vid husköp annars godkänner banken inte lånet! någon som vet hur det ligger till
 
Försäkring ska gälla from den dagen ni tillträder fastigheten. Dvs tillträdesdagen. Eller, om ni får tillgång till huset och ska börja renovera eller liknande innan tillträdesdagen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Försäkring ska gälla from den dagen ni tillträder fastigheten. Dvs tillträdesdagen. Eller, om ni får tillgång till huset och ska börja renovera eller liknande innan tillträdesdagen.
alltså man måste ha en försäkring om dom ska godkänna lånet! har jag fattat rätt då?
 
Jag gissar att de flesta banker kräver det nu, varför skulle man inte vilja ha hemförsäkring egentligen ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag gissar att de flesta banker kräver det nu, varför skulle man inte vilja ha hemförsäkring egentligen ?
jo det är klart man ska ha en försäkring men snacket var om dom kräver det eller inte det var där vi var oense. tack för svar
 
De banker jag anlitat vid husköp för lån har alltid krävt fullvärdesförsäkring vid kontraktsskrivning. Behöver du inte belåna huset har banken ingen anledning kräva detta. Kravet är definitivt inte orimligt.
 
Du måste enligt låneavtalet hålla huset försäkrat. Det är mer än rimligt. Banken måste säkerställa att huset som ju är säkerhet för lånet inte kan tappa sitt värde.
 
yonna yonna skrev:
De banker jag anlitat vid husköp för lån har alltid krävt fullvärdesförsäkring vid kontraktsskrivning. Behöver du inte belåna huset har banken ingen anledning kräva detta. Kravet är definitivt inte orimligt.
ok! då vet vi hur det ligger till! tack för svar
 
H hempularen skrev:
Du måste enligt låneavtalet hålla huset försäkrat. Det är mer än rimligt. Banken måste säkerställa att huset som ju är säkerhet för lånet inte kan tappa sitt värde.
ok! tack för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.