kan man fortsätta med golvlist runt hela dörren eller kommer det att se konstigt ut

dom kommer att va nåt i den här stilen "högra"
Snick10z.gif
 
Normalt har man ju ett klenare forder runt dörren, samma som runt fönstren. Låt golvsockeln sluta mot detta klenare foder.
 
Sätt motsvarande foderlist istället. Den delen av golvsockeln som vilar mot golvet brukar vara snedsågad och med skarp kant, så det kommer inte att se bra ut runt en dörr.
 
Kapa av fodret och sätt en fodersockel
längst ner.
Eller om du vill ha samma sockel som foder
klyv ner nån cm på sockeln och runda av lätt
med sandpapper så blir det ett foder :cool:.
Lite omständigt om det är många dörrar.

Mvh Putte
 
Eftersom det är en profil av sekelskiftes modell kan du mycket väl använda samma både till golvsockel och dörrfoder. Men du måste ha en raksågad kant nedtill så den inte är snedsågad som på många golvsocklar idag.

Vi har använt samma(är oxå sekelskifte) profiler men bredden på sockel och foder skiljer något. Sen har vi dessutom lagt till en mellanbräda och bröstlist för att få riktigt breda golvsocklar.
 
  • listbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tänkte köpa lister som inte har skarpa kanter
det blir typ dörrlister som golvlist

 
Golvlisten Du visar funkar om du rundar/profilerar den 90graders nedandelen på golvlisten. Men om det hela skall sitta på en "klen" 95mm vägg, tycker jag inte det passar. Dörrfoder i den bredden hörde ihop med väggtjocklekar på en 2--300mm och oftas med spegeldörrar
 
Då är det inga problem att använda den som dörrfoder. ..det är ju det egentligen :) Och den funkar även som golvsockel.

Vet inte riktigt vad saturnus 2 menar med att runda den men fattar det som att det är nedre yttre kanten och den behöver inte rundas. Vanliga lister på sekelskiftet hade inte rundad kant. Vet ju inte vad du har för hus men denna sortens lister passar bäst i hus från sekelskiftet tycker jag.

Spelar heller ingen egentlig roll vilken tjocklek det är på väggarna. Lister från sekelskiftet var breda pga den tidens mode och väggarna kunde såklart vara olika tjocka. Vårt hus är från slutet av 1800-talet och väggarna är inte speciellt tjocka. Huset är byggt av liggande plank och rejäla men eftersom det sen inte är mycket ytterligare material på dem är de kanske 100 mm tjocka. Däremot håller jag med om att lister av denna typ passar bäst med spegeldörrar.. :D
 
Sophie, jag förklarade kanske otydligt ;). På golvlisten som visas i första inslaget, är nedankanten, den bit som vilar mot golvet, tvär=90grader. Så har jag aldrig sett någon dörrfoderlist (och det är några) stöta till vägg/tapetsidan. Utan de har samma typ av profil här, som listen i övrigt har, en infräst rundning.
Dina golv/fotlister ser härliga ut. Det finns ett stötte bostadsområde i Malmö /slussplan/
som järnvägen byggde till sina tjänstemän, och de har fotlister på en halv meters höjd.
Jag har jobbat en del i dessa bostäder, med många andra gamla kåkar med brädeväggar, kyllinganät och vass, samt puts till sist= kloasongvägg.
kollade lite på nätet, och visst det finns en mängd olika modeller. Varje sågverk har nog haft någon eget listsortiment
stockholmsprofil.jpg
 
Håller med...finns nog lika många lister och profiler som de sågverk som tillverkat dem :) Men jag har faktiskt aldrig sett med profilerad ytterkant (mot tapeten) så det kan tänkas att även det skiljer sig och kanske beror en hel del på geografi...

Våra golvsocklar är strax över 30 cm och vi är så nöjda med dem. Det var lite pill och få ihop och att hyvla till dem men det blev ju bra i slutändan...speciellt med tanke på att rummet innan hade omvandlats till en 50-tals dröm. Smala släta lister och tapeter med grå steck på. Vi tycker själva att huset fått tillbaka en del av sin gamla charm. Och list profilerna är de original vi hittat på andra ställen i huset så de hör hemma där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.