E
Befinner mig i följande dilemma.

Bor i ett område med ca 20m breda (och avlånga) tomter och har beslutat mig för bergvärme. Kollade upp var grannarnas borrhål ligger och placerade mitt eget på drygt 20m avstånd till två st på fastighetens ena sida och drygt 20m till sista grannens enda rimliga plats att borra på. Ganska tajt men så är det ju i villaområden. Vi borrar 190m för 8kW.

Nu har en av grannarna med borrhål meddelat att hans borrhål ligger 2m närmare tomtgränsen än vad de meddelat kommunen. (7m istället för 9m). Detta har han dels meddelat oss och dels via brev till kommunen. Han verkar med andra ord beredd att överklaga och tjänstemannen på kommunen frågade om vi vill gå vidare.

Jag har möjlighet att grada hålet lite men detta sker på sista grannens bekostnad och i förlängningen ytterligare en fastighet som inte borrat. Eftersom tomterna är smala och husens placering bara medger borrning på framsidan innebär detta att sist ut att borra riskerar att få väldigt svårt att placera ett hål utan att borra under hus etc.

Frågor:
1. Kan grannens ev. överklagande med sitt felplacerade hål accepteras av kommunen/länsstyrelsen? De har ju uppgifter som styrker mitt förslag. Dock blir det ju en rejäl tidsförlust.

2. Har grannen begått miljöbrott genom att borra på fel plats? (och nu erkänt det för kommunen). Han orsakar följdproblem för 3 fastigheter.

3. Är det oschysst att tvinga andra grannar att grada under hus etc?


Tacksam för alla funderingar.
 
R
En situationsplan över områdets fastigheter är bra , då syns mera hur det är med plats
 
Det är mycket svårt att förstå hur det ser ut utan en skiss.

Av ren nyfikenhet vad menar du med ordet grada?
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Det är mycket svårt att förstå hur det ser ut utan en skiss.

Av ren nyfikenhet vad menar du med ordet grada?
Vinkla borrhålet. Så man kommer längre ifrån andra borrhål när man kommit ner en bit.
 
E
En karta bifogas. Notera att det alltå finns ca 2m mindre yta att borra på än på denna bild som utgår från de rapporterade positionerna.

Förekom grannyttranden etc. även 2007? Grannen har uppenbarligen inte följt borrtillståndet eller grannyttranden baserade på ansökan om borrtillstånd.
 
  • Karta som visar tomtindelning, potentiella borrhålspositioner och grannkonfliktområden för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lob skrev:
Vinkla borrhålet. Så man kommer längre ifrån andra borrhål när man kommit ner en bit.
Det var en intressant term, för mig är innebörden att grada att man fasar av t.ex. en kant.
 
E
Inser att jag tänkt galet i en av kommentarerna på bilden gällande grannens framtida möjligheter.
 
E
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Det var en intressant term, för mig är innebörden att grada att man fasar av t.ex. en kant.
Det har du rätt i, för mig med egentligen. Jag försökte svänga mig med facklingo.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
harry73
Jag skulle ta hänsyn till borrhål som redan finns för att de kan påverka hur mycket energi du kan få ut, samt grannarna som får yttra sig för att undvika avslag. Alla andra skulle jag strunta i
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Jag har svårt att tänka mig att 20 m är en stenhård gräns, marginal lär finnas.

Strunta i grannar som inte yttrar sig.
 
E
A andersda skrev:
Jag har svårt att tänka mig att 20 m är en stenhård gräns, marginal lär finnas.

Strunta i grannar som inte yttrar sig.
5 grannar har yttrat sig utan anmärkning, 1 granne vill att jag anpassar mig till hans felaktigt placerade brunn som han inte kan styrka. Grannen har nog formellt fel men jag funderar på om jag verkligen ska riskera förseningen en överklagan innebär.
 
R
Är det ditt 2:1963 så kan du grada in det under ditt hus i längdriktning bort från gatan 190 meter och någon % gradning så är du innanför tomtgräns , hur mycket kan borrgubbarna bäst av alla och någon risk att hamna i grannens hål uteblir




.
 
Excel
Borra 30 meter till när ni ändå håller på. Hur ser vattenflödet ut i de andra brunnarna?
 
E
R rävlyan skrev:
Är det ditt 2:1963 så kan du grada in det under ditt hus i längdriktning bort från gatan 190 meter och någon % gradning så är du innanför tomtgräns , hur mycket kan borrgubbarna bäst av alla och någon risk att hamna i grannens hål uteblir




.

Hej, nej det är 2:1961som är vår fastighet. 2:1962 och 2:1963 saknar borrhål men jag begränsar dem helst så lite som möjligt. Röd punkt anger ungefärlig önskad position. Och hade fungerat bra om grannen borrat korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.