Vi håller på med totalrenovering av vårt källare och nu har vi kommit till planeringen av ventilation. Huset är ett 1-plans hus med källare (alltså entreplan + källare) från 1937 med självdrag.

Funderingen går nu på om vi ska investera i ett Pax Eos-system för att aktivt byta luften i källaren, särskilt eftersom vi kommer ha badrum i källaren (se planritning nedan). Grundtanken är att väggventiler i alla sovrum och sedan aktiv ventilation i badrummet. Hela källaren kommer värmas upp med vattenburen golvvärme från bergvärmepannan.

Lite frågor:
- Behövs en Pax Eos eller räcker det med en vanlig Pax-fläkt i badrummet?
- Hur mycket låter en Pax Eos?
- Om man kör på ett Pax Eos-system är det då onödigt med en Pax-fläkt också i badrummet?
- Annat vi behöver tänka på?

Takhöjden i källaren kommer vara 235 cm efter gjutning av ny grundplatta och lite sänkt innertak med spottar. Det borde alltså finnas utrymme för att dra lite luftkanaler.

Vi tar gärna emot lite kommentarer och råd från experterna :)

Planritning av källare med markerade ventilationssystem inklusive Pax Eos och Calima samt rumsindelning och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser dränering och isolering ut?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Hur ser dränering och isolering ut?
Hela huset har dränerats om i somras, Isodrän-skivor på ytterväggarna och nya dräneringsrör. Grundplattan isoleras med 20 cm cellplast och 10 cm EPS-betong.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja, det blir onödigt med den där dubbellösningen. Antingen friskluftsventiler och frånluftsfläkt ELLER värmeväxlare. Jag har samma typ av renoverade källare och hus som du. Jag kör dubbla frånluftsfläktar typ Calima (fast äldre/andra fabrikat) och friskluftsventiler. De går med lågt grundflöde och hjälper självdraget med på 25-30 m3/h vilket för mig är i undre underkant enligt boverkets riktlinjer om helt luftvolymsbyte varannan timme. Det funkar bra utan drag och sådant trots golvvärme, det blåser lite precis vid ventilerna på vintern. Hade jag gjort om idag hade jag dock kört på EOS då det känns lite som att elda för kråkorna. Vet knappt om man sparar in kostnaden men det blir i alla fall inte onödigt och känns bättre i magen. Har tittat på den för övervåningen som bara har självdrag.

Du har dessutom en fördelaktig och smidig rördragning tycker jag. Vad man ska ha klart för sig är att en EOS ger 80 m3/h endast på frånluften, vid värmeväxling med 75% verkningsgrad så kan den bara köra 60 m3/h under optimala förhållanden, troligen runt 50 m3/h med lite rörböjar och annat ut mot sovrummen. Det blir ungefär 2/3 av boverkets rekommendation för din takhöjd och yta. Detta är trots allt ändå oändligt mycket bättre än det självdrag du kör med idag och du slipper drag och sådant. Tilluftsventilerna sitter redan där eller? Då kan du bara hålla dem stängda, tanken är att EOS ska sköta både till och frånluft, men den ska kompensera för otätheter i byggnaden som du har i ett gammalt hus byggt för självdrag. Troligen kan den kombineras med andra fläktar som du har på övre plan, ytterligare på samma blir dock onödigt.
 
Redigerat:
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja, det blir onödigt med den där dubbellösningen. Antingen friskluftsventiler och frånluftsfläkt ELLER värmeväxlare. Jag har samma typ av renoverade källare och hus som du. Jag kör dubbla frånluftsfläktar typ Calima (fast äldre/andra fabrikat) och friskluftsventiler. De går med lågt grundflöde och hjälper självdraget med på 25-30 m3/h vilket för mig är i undre underkant enligt boverkets riktlinjer om helt luftvolymsbyte varannan timme. Det funkar bra utan drag och sådant trots golvvärme, det blåser lite precis vid ventilerna på vintern. Hade jag gjort om idag hade jag dock kört på EOS då det känns lite som att elda för kråkorna. Vet knappt om man sparar in kostnaden men det blir i alla fall inte onödigt och känns bättre i magen. Har tittat på den för övervåningen som bara har självdrag.

Du har dessutom en fördelaktig och smidig rördragning tycker jag. Vad man ska ha klart för sig är att en EOS ger 80 m3/h endast på frånluften, vid värmeväxling med 75% verkningsgrad så kan den bara köra 60 m3/h under optimala förhållanden, troligen runt 50 m3/h med lite rörböjar och annat ut mot sovrummen. Det blir ungefär 2/3 av boverkets rekommendation för din takhöjd och yta. Detta är trots allt ändå oändligt mycket bättre än det självdrag du kör med idag och du slipper drag och sådant. Tilluftsventilerna sitter redan där eller? Då kan du bara hålla dem stängda, tanken är att EOS ska sköta både till och frånluft, men den ska kompensera för otätheter i byggnaden som du har i ett gammalt hus byggt för självdrag. Troligen kan den kombineras med andra fläktar som du har på övre plan, ytterligare på samma blir dock onödigt.
Tack för bra svar, lutar också klart åt en lösning med Pax Eos. Tillluftventilerna kan vi stänga av i samband med byte av fönster.

Nästa fundering är hur mycket den låter?
 
Fulkemisten
K kasperw skrev:
Nästa fundering är hur mycket den låter?
Hmm. Ja, det där... Har en "Klimatfabriken K7" den ligger mellan 17 - 25 dB och en Pax passad multi som ligger mellan 17 och 21 dB. Det här är såklart under optimala förhållanden men jag har raka helstenskanaler utan krökar i murstocken så det ligger nog nära sanningen. Lågvarv hörs om man lyssnar ordentligt efter det men stör inte om man inte tänker på det. Inte alls. Högvarv däremot är rätt störigt högt om man skulle ha det i typ sovrummet. I badrummet är det hur lugnt som helst.

Det är stooor skillnad på 17 och 25 dB således. EOS kvalar in på starka 29 dB vid högvarv och 22 dB vid mellanvarv, lägg dig någonstans i mitten och lägg på ett par dB för dina kanaler. Du hamnar då mellan 25 och 30 dB, ungefär samma som för vanliga frånluftsfläktar på högvarv. Helt ok i badrum/tvättstuga som du tänkt skulle jag säga. Montera ljuddämpare på kanalerna så att det blir tystare i sovrummen är nog dagens stalltips, men sen är du game hoppas jag.

Ett tips är att ladda ned en dB-mätar-app, sedan slå på radion på brus och ställa in volymen på 30 dB med mätaren på 3 m avstånd (det är så nära tillverkarna mäter ljudtryck). Det ger ett hum om hur mycket den låter.
 
J
Jag installerade en Eos 100h för ett par veckor sedan. Dels för att försöka ventilera bort radon, men även eftersom vi saknade ventilation helt i källaren och det därmed luktade lite unket.

Jag installerade den i ett förråd och drog slang till 1 tilluftsdon (ca 2m) och 1 frånluftsdon (ca 3m). Det finns en adapter (frånluftstos) med i startkitet för ca 1500kr som gör att man kan suga från annan plats än Eos sitter på. Detta gör att ljudnivån är väldigt mycket lägre än om du sätter aggregatet i samma rum som du vistas i. Jag ser att du har ett pumprum bredvid duschrum. Mitt förslag är att du sätter aggregatet där. På detta sätt kommer du, liksom jag, undan med hemmapulade upphängningsanordningar och silvertejp för tätning :rofl:

Antar dock att fuktstyrningen inte fungerar då dock. Ändå, om du ska ventilera fast på högsta hastighet spelar den ingen roll vad jag förstår.

Schema över installation av Eos 100h ventilationsaggregat med tilluftsslang och frånluftstos i angränsande rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aggregatet låter en hel del, speciellt på full hastighet. Med tanke på din volym i källaren behöver du köra på fullt flås. Jag har 65kvm (124kbm) källare, Eos ger 78kbm/h friblåsande. Måttstocken säger väl att halva volymen ska bytas varje timme, så i mitt fall mellan medel och högsta. I ditt fall det högsta.

Mätte ljudet i mitt förråd nyss till dig. 25dB i bakgrundsbrus, när Eos är på ligger det på 45dB ca 2m snett framifrån. Det låter en del alltså. I rummet bredvid försumbart.

Googlade som en idiot innan jag köpte, men hittade ingenting ang Eos annat än från forumstyckare. Så undrar du någonting är det bara att fråga på!
 
J Jotsat skrev:
Jag installerade en Eos 100h för ett par veckor sedan. Dels för att försöka ventilera bort radon, men även eftersom vi saknade ventilation helt i källaren och det därmed luktade lite unket.

Jag installerade den i ett förråd och drog slang till 1 tilluftsdon (ca 2m) och 1 frånluftsdon (ca 3m). Det finns en adapter (frånluftstos) med i startkitet för ca 1500kr som gör att man kan suga från annan plats än Eos sitter på. Detta gör att ljudnivån är väldigt mycket lägre än om du sätter aggregatet i samma rum som du vistas i. Jag ser att du har ett pumprum bredvid duschrum. Mitt förslag är att du sätter aggregatet där. På detta sätt kommer du, liksom jag, undan med hemmapulade upphängningsanordningar och silvertejp för tätning :rofl:

Antar dock att fuktstyrningen inte fungerar då dock. Ändå, om du ska ventilera fast på högsta hastighet spelar den ingen roll vad jag förstår.

[bild]

Aggregatet låter en hel del, speciellt på full hastighet. Med tanke på din volym i källaren behöver du köra på fullt flås. Jag har 65kvm (124kbm) källare, Eos ger 78kbm/h friblåsande. Måttstocken säger väl att halva volymen ska bytas varje timme, så i mitt fall mellan medel och högsta. I ditt fall det högsta.

Mätte ljudet i mitt förråd nyss till dig. 25dB i bakgrundsbrus, när Eos är på ligger det på 45dB ca 2m snett framifrån. Det låter en del alltså. I rummet bredvid försumbart.

Googlade som en idiot innan jag köpte, men hittade ingenting ang Eos annat än från forumstyckare. Så undrar du någonting är det bara att fråga på!
Bra idé, jag ändrade lite på rördragningen för att få till Eos i pannrummet istället (se bild).

Vad tror du? Är det för många rörböj för att få bra effekt?

Ritning av källarplan med markerad rördragning till Eos i pannrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
K kasperw skrev:
Bra idé, jag ändrade lite på rördragningen för att få till Eos i pannrummet istället (se bild).

Vad tror du? Är det för många rörböj för att få bra effekt?

[bild]
Ingen aning om förgreningarna. Kontakta Pax direkt. Fick mycket bra råd och hjälp av deras kundtjänst!

Angående rördragningen i sig: går det verkligen att ha rör som går rakt igenom passagen och dessutom precis när man kommer nerför trappen?

Försökte rita upp ytterligare ett förslag (på mobilen, så skratta inte). Det blir lite funky där Eos (orange elips) sitter i mitt förslag eftersom frånluftstosen bör (?) sitta mot badrummet. Antingen kan du kanske hänga ner den i ett par reglar från taket, eller också fäster du dem rakt upp mot taket och kopplar en 90-gradersböj direkt på frånluftstosen.

Kolla med pax vad de anser om att köra en vinkel direkt.

Ritning av husplan med markerade rördragningar och frånluftsplacering i orange, riktningar anges med röda och gröna pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
J Jotsat skrev:
Ingen aning om förgreningarna. Kontakta Pax direkt. Fick mycket bra råd och hjälp av deras kundtjänst!

Angående rördragningen i sig: går det verkligen att ha rör som går rakt igenom passagen och dessutom precis när man kommer nerför trappen?

Försökte rita upp ytterligare ett förslag (på mobilen, så skratta inte). Det blir lite funky där Eos (orange elips) sitter i mitt förslag eftersom frånluftstosen bör (?) sitta mot badrummet. Antingen kan du kanske hänga ner den i ett par reglar från taket, eller också fäster du dem rakt upp mot taket och kopplar en 90-gradersböj direkt på frånluftstosen.

Kolla med pax vad de anser om att köra en vinkel direkt.

[bild]
Ett kanske bättre förslag till här. Rummet längst bort får då "rakast väg" från Eos, vilket borde göra att mer luft når fram. Kröken till badrummet kan då göras mildare också med flexslang istället för 90-sväng.

Ritning av husplan med markerade vägar för ventilation från Eos till rum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jotsat skrev:
Ett kanske bättre förslag till här. Rummet längst bort får då "rakast väg" från Eos, vilket borde göra att mer luft når fram. Kröken till badrummet kan då göras mildare också med flexslang istället för 90-sväng.

[bild]
Tack för ritningarna. Det går tyvärr inte att dra röret rakt genom trappan. Jag har försökt bygga vidare på din tanke och satt in Y-delningar istället, se ritningen.

Vad tror du om det? Och gör det att få tag på Y-delningar istället för 90 graders rörböj?
Ritning av en bostadsplan med markerade ventilationsvägar och Y-delningar istället för rörböjningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
K kasperw skrev:
Tack för ritningarna. Det går tyvärr inte att dra röret rakt genom trappan. Jag har försökt bygga vidare på din tanke och satt in Y-delningar istället, se ritningen.

Vad tror du om det? Och gör det att få tag på Y-delningar istället för 90 graders rörböj?
[bild]
Ingen aning som sagt, kolla med Pax om vad de anser. Riktigt bra och enkelt bemötande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.