V vectrex skrev:
Härligt att ni sparar så mycket men jag har väldigt svårt att få ihop den ekvationen. Färdig ved att köpa och få levererat hem till tomten brukar inte vara speciellt mycket billigare per kwh än el.

Men om vi för sakens skull säger att veden är helt gratis och ni värmer huset i övrigt med helt direktverkande el så skulle ni behöva elda dygnet runt i 97 dygn per år för att över huvud taget producera så mycket värme som du påstår att ni sparar.

Problemet med att elda dygnet runt är att det blir alldeles för varmt förutom när det är som allra kallast ute.
Jag köper helt enkelt inte ditt påstående.
Egentligen så for jag med en viss osanning, arbetar inte med ved på heltid, arbetar med björkämnen på mer än heltid.

Närbild av ett björkämne med staplad ved i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ved, ämnen som inte duger till kund i bakgrunden, främre ämnet hamnar inte i kaminen.

Gripklo lyfter stockar av björkämnen med en sjö och skog i bakgrunden under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gratis hemkörning! Javisst!

Mvh P-A
 
B BrokenArrow skrev:
Vilken nätägare är detta?
För Vattenfall Norr är besparingen 2170kr/år att säkra ner från 20A till 16A.
Rörliga nätavgiften samma: 34öre/kWh :surprised::mad:
Kungälv Energi 390kr/år om man går från 20A till 16A. 800kr att tjäna om man går från 25A -> 20A.

Kolla också in tråden (av @lars_stefan_axelsson) om hur Göteborgs Energi i Partille tar ut en avgift för max-effekt under en timme. Något som kan bli dyrt för den som kör många maskiner samtidigt när de kommer hem från jobbet. Jag räknade ut att det kan ge en extra kostnad för en elbil på uppåt 30öre/kWh om man laddar den under den hårdast lastade timmen en gång under månaden. Det finns en orsak till att jag bygger min egen laddbox som skall styra laddningen till de timmar då lasten är låg.

Beställde just elektronik för att kunna styra kontaktorerna för värmen också baserat på elförbrukningen i huset. Har redan fått mina delar för att bygga strömmätaren. Det skall bli intressant att se om jag kan komma ända ned till 16A i mitt hus som har ungefär samma förutsättningar som TS hus. Jag har 20A idag och de säkringarna går om jag kör elvärme, bastu och spis samtidigt, men det kommer jag inte att göra när jag har lekt färdigt... :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Sant, finns stora regionala skillnader på hur stor besparingen kan bli, Göteborg Energi införde en så kallad effektavgift i Partille som ligger på 26,25 / kW under 1 timme för 2019, tråden är från 2014 så det har varit i drift ett par år. Känns lite som ett experiment, men om ett par år är det säkerligen verklighet hos allt fler, och då gäller det att styra sin förbrukning för att minska topparna, ett annat använt sätt är ju lägre priser då effekttillgängligheten är som störst, men det är ju frågan om man föredrar morot eller piska samt hur mycket konsumenterna anpassar sin förbrukning i verkligheten.

Jag tror ovanstånde skribent kommer förbanna sig själv ifall säkringen löser för överlast och saker tar skada då en trettilapp i månaden egentligen inte är så stora pengar i sammanhanget, men kombinerat men någon slags övervakning blir det säkert bra, bara kolla lite extra under de kallaste dagarna hur förbrukningen skjuter.
 
Jag hade konverterat till vattenburen bergvärmepump. Med källare kan ni få en rätt prisvärd konvertering. Då kan ni säkra ned utan att blinka samt minska elkostnaderna till minst hälften. Plus höjt värdet på huset.
Vem vill ändra på mat och dryckesvanor för att ha råd med el? Nån jävla prioritering får det väl vara!
 
Vi har en gammal dragig träkåk från 40-talet. Gick ner från 25A till 16A. Inga som helst problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.