Har idag ADSL men kommer få fiber denna veckan. Nuvarande ADSL kommer in i sovrummet i ena änden på huset. Jag har bryggat detta modem/router och kopplat på en router i vardagsrummet istället för bättre täckning på övervåningen. Jag har även dragit ner en nätverkakabel från modem/router till källaren till mitt xbox då wifi inte räcker till där nere. Nu vill jag ha bättre drag nere i källaren och vill även ha en router/accesspunkt där nere också utöver den i vardagsrummet (nya modemet/router från Telia kommer även den att sitta i sovrummet). Hur kopplar jag? Är två accesspunkter det bästa och är det så enkelt att koppla en accesspunt (vardagsrum) på ena LAN-uttaget på modem/router och andra (källaren) på ett annat LAN-uttag? Eller måste man seriekoppla accesspunkterna? Det är inget alternativ då jag inte kan få ner kabel i källaren från vardagsrummet (det går men jag har inte lust att borta genom golvet). Eller måste man blanda in en Switch? Som ni märker har jag inte så stor koll och hjälp uppskattas.
Tack på förhand.
 
Fiberkonvertern ger dig ett RJ45-uttag med en (1) IP-adress mot Internet.
Du ansluter en router till fiberkonvertern. Routern delar ut ip-adresser till dina prylar. Fler nätverksuttag får du via en switch kopplad till routern.
Accesspunkter kan du hänga på din router eller switch efter täckningskrav.

Kolla lite på Kjell&co sidor. Där finns mycket grundläggande info.
 
Kabeln du dragit till xboxen, anslut den till en switch för fler portar, koppla sedan en accesspunkt till switchen för trådlöst.
 
Ok, så då borde detta funka:

Övervåning:
Fiberkonverter LAN1<-nätverkskabel-> Router
Då har jag wifi på övervåning och kan dessutom dra trådat från router till Apple Tv, Xbox, Tv.

Undervåning:
Fiberkonverter LAN2<-nätverkskabel-> Switch
Då kan jag dra trådat från switch till Xbox, Apple Tv. Skulle jag få dålig wifi på undervåning så hänger jag på en accesspunkt på switch.

OK?
 
Troligtvis inte.
FIberkonvertern ger dig som sagt en extern IP-adress, du kopplar sedan en router till konvertern som fungerar som DHCP-server och delar ut interna IP-adresser till dina grejor.
Till routern kan du koppla på en switch om du behöver fler fysiska LAN-portar.
 
Så här då?

Övervåning:
Fiberkonverter LAN1 <-nätverkskabel-> Router
Då har jag wifi på övervåning och kan dessutom dra trådat från router till Apple Tv, Xbox, Tv.

Undervåning:
Router (från övervåning) <-nätverkskabel-> Switch
Då kan jag dra trådat från switch till Xbox, Apple Tv. Skulle jag få dålig wifi på undervåning så hänger jag på en accesspunkt på switch.
 
Har du tänkt att ha två routrar?
 
Har du källare så tycker jag att du ska fundera på att dra fibern dit och ha första anslutningspunkt där. Det är bara krångligt att dra fiber in i rum och ha grejerna där om man sen ska renovera och lossa grejerna.
I källare är det enklare att hitta en plats där det får vara ifred.
 
etompau: Nej, jag har inte tänkt ha två routrar. Jag skall bara ha en på övervåningen. Från den routern drar jag en nätverkskabel ner i källaren (eftersom det inte gick att dra fler nätverkskablar från konvertern) , sätter på en switch för fler nätverksuttag till tex Apple Tv, Xbox. Om det nu är möjligt?

Stefan1972: Fibern är redan dragen och konvertern sitter på samma plats som mitt tidigare ADSL stod (första telejacket), så kablar är redan dragna ut i huset sen tidigare. Ända är att jag nu vill ha fler nätverksuttag i källaren vilket jag hoppas kunna få med en switch enligt planen ovan,
 
D Denaxe skrev:
etompau: Nej, jag har inte tänkt ha två routrar. Jag skall bara ha en på övervåningen. Från den routern drar jag en nätverkskabel ner i källaren (eftersom det inte gick att dra fler nätverkskablar från konvertern) , sätter på en switch för fler nätverksuttag till tex Apple Tv, Xbox. Om det nu är möjligt?
OK, då låter det rätt och riktigt.
 
Då måste nätverket först gå upp till routern och sedan ner till swithen. Routern måste sitta först.
 
En helt annan fråga, nu när jag kommer hem så skall men fiber vara uppe och rulla. Kan det vara så enkelt att jag tar min nuvarande router och kopplar ur från ADSL-modemet och pluggar in i fiberkonvertern? Eller måste jag in och nollställa min nuvarande router för att det skall funka (misstänker det sistnämnda då inget skall vara enkelt...)
 
OM din nuvarande router är inställd för DHCP (att automatiskt få en adress från nätet) så bör du bara kunna koppla in den, så fungerar det sedan. Det absolut vanligaste är att routern får adress automatiskt. Men det finns de som kör på en fast IP adr, som du alltså i så fall har fått programmera in själv i routern en gång i tiden.
 
Det brukar gå att köra via dhcp även om man har statisk adress.
 
Har du fått en router från din leverantör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.