Hej!

Har ett rum med panel som jag nyss upptänkt enl. ritningar ska sitta på gips.

Jag ville ha upp gips (vill måla och ha slät textur) och tänkte först sätta gipsen direkt på panel men
nu när jag upptäckt att det är gips under så känns det lite kaka på kaka.... Gips|Panel|Gips.

Kan jag istället riva panelen och använda/måla den underliggande gipsen rakt av? Vet ju inte skicket på det dock, kanske finns sprickor och def. iaf spikhål från panelen. Kanske räcker att spackla över sådant bara?

Riva panel och sätta gips på gips? Känns ju märkligt men kanske är brukligt?

Riva allt och sätta ny gips på vad jag misstänker är reglar bakom?

Eller bara fortsätta som jag tänkte från början med ny gips på panelen (som idag sitter på gips) - vilket nog också skulle bli den minst tidskrävande lösningen.

Vad är brukligt i sådana här lägen?
 

Bästa svaret

Är tiden en aspekt, så gör som du tänkt med ny gips utanpå panelen.
Fördelen med den lösningen är också att du får något stabilt att lätt fästa upp saker i.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Är tiden en aspekt, så gör som du tänkt med ny gips utanpå panelen.
Fördelen med den lösningen är också att du får något stabilt att lätt fästa upp saker i.
Ok, och om tiden inte är en aspekt...?
 
Då hade jag plockat bort allt och satt OSB+ gips på reglarna, annars hade jag gipsat på panelen.
 
Ofta stöter man ju på andra aspekter när man bygger på väggtjockleken, som ex. att man får byta annat listverk, eluttag/strömbrytare etc. som gör att man kanske väljer en annan väg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.