T
Mycket tacksam för all info från er!

Någon som vågar gissa prisskillnaden mellan F730 och Fighter 1255 12kw? totalt med allt, installation, borrning etc? tillägget för att ta bergvärmepumpen är 12000kr
 
12000 extra inklusive borrning? I så fall är det inget att tveka på... Själva värmepumparna kostar ungefär lika mycket, men sen tillkommer borrningen som säkert kostar runt 40-50' beroende på förutsättningarna (om den inte ingår i de 12'...).
Sen tillkommer det ca 20' för ett FTX-aggregat och lite till för tilluftskanaler om man inte har det från början.
 
Om prisskillnaden bara är 12 000 kr skulle jag inte tveka en sekund.
 
Nibe 740 helt klart. Vent, värme och varmvatten allt via frånluften och helt okej återbetalningstid. Bergvärme och FTX aggregat kostar mycket mycket mer. bara ett FTX aggregat har återbetalningstid på ca 10 år.
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
Många gånger pratas det om återbetalningstider. Men allt man har i ett hus har inte återbetalningstider. Tvättmaskin, diskmaskin t.ex. Dessa har man av bekvämlighetsskäl. Samma med ftx, det har man för en bra inomhusmiljö.
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
12000 extra inklusive borrning? I så fall är det inget att tveka på... Själva värmepumparna kostar ungefär lika mycket, men sen tillkommer borrningen som säkert kostar runt 40-50' beroende på förutsättningarna (om den inte ingår i de 12'...).
Sen tillkommer det ca 20' för ett FTX-aggregat och lite till för tilluftskanaler om man inte har det från början.
Ursäkta om jag var otydlig.

Tillvalet att byta ut Nibe F730 till Nibe figher 1255 12 kw med frånluftsmodul FLM är 12.000kr. Så min fråga var vad som tillkommer utöver det, men det är alltså borning+ftx aggregat, 50.000+20.000kr? Tillkommer något mer i kostnad?

Sedan undrar jag vad skillnaden är mellan FTX och FLM?
 
Å Åland skrev:
Bergvärme och FTX aggregat kostar mycket mycket mer.
Hur mycket är 'mycket mycket mer'? Har du räknat på skillnaden i driftkostnad och värdet på den ökade bekvämligheten?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är extremt låg ljudnivå på tilluften i ett korrekt utformat FTX system. Mindre utomhusljud är ytterligare en fördel med FTX.

FTX är den tekniskt bättre lösningen, det handlar mer om man tycker det är värt den extra insatsen
Möjligt att det låter extremt lite av ett korrekt ftx men på dom ställen jag varit vilket är mest hotell rum låter vent systemen en hel del men dom kan säkert varit felbyggda men det stör ju enbart när man ska sova annars hörs det inte. Om det finns störande utomhus ljud eller ej beror på vart huset ligger där jag bor finns det normalt inget som stör.
 
Bara ftxaggregatet kostar minst 20 000 kr, rör plus installation kostar också en bra slant.
 
T Thomas' skrev:
Ursäkta om jag var otydlig.

Tillvalet att byta ut Nibe F730 till Nibe figher 1255 12 kw med frånluftsmodul FLM är 12.000kr. Så min fråga var vad som tillkommer utöver det, men det är alltså borning+ftx aggregat, 50.000+20.000kr? Tillkommer något mer i kostnad?

Sedan undrar jag vad skillnaden är mellan FTX och FLM?
Med Flm tar man in frisk luft via väggventiler på samma sätt som med flvp men Flm agget återvinner vent luften till spriten som cirkulerar i borrhålet vilket höjer tempen eller gör att man kan borra kortare och få samma brine temp.
 
O olotor skrev:
Bara ftxaggregatet kostar minst 20 000 kr, rör plus installation kostar också en bra slant.
Hälften av rören behöver man även med FLVP. Bygger man nytt så borde det inte bli så väldigt mycket mer än materialkostnaden för tillluftkanalerna.
 
T
Ok, någon som kan ge en totalsumman av extra kostnaden "utanför" huset? Mellan tummen och pekfingret...
 
S smurfen72 skrev:
Möjligt att det låter extremt lite av ett korrekt ftx men på dom ställen jag varit vilket är mest hotell rum låter vent systemen en hel del men dom kan säkert varit felbyggda men det stör ju enbart när man ska sova annars hörs det inte. Om det finns störande utomhus ljud eller ej beror på vart huset ligger där jag bor finns det normalt inget som stör.
Har också reagerat på en del hotell att det låter mycket, men villor brukar jag inte höra något om dom inte går på förhöjd ventilation
 
Å Åland skrev:
Nibe 740 helt klart. Vent, värme och varmvatten allt via frånluften och helt okej återbetalningstid. Bergvärme och FTX aggregat kostar mycket mycket mer. bara ett FTX aggregat har återbetalningstid på ca 10 år.
Vad är 740 för pump ?
 
Frånluftvärmepump anser jag vara det bästa ekonomiska valet utan att för den delen ge dålig komfort.

Ett kul exempel: Om du har en kamin för vedeldning kan du få värme 3ggr om. Första gången när du hugger veden, andra gången när du eldar i kaminen, tredje gången när värmen återvinns i frånluftvärmepumpen.

Men valet hänger också på var i landet du bor och storleken på boyta m.m. Som jag förstått brukar man inte köra frånluftvärmepump på boyta över 200kvm.

Nackdelen är att det inte är lika stor möjlighet till kylning på sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.