Rostiga rör och ventiler vid en varmvattenberedare som ska tömmas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, imorgon kommer rörmokarn och ska byta vår parca vvb från 77. Jag skulle behöva tömma den på vatten. Jag har stängt av beredaren redan nu samt ryckt säkringarna. Jag tänkte att vattnet behöver ju inte vara hett när man håller på. Säkventil har rör till brunn. Har läst mig till att det borde gå att öppna säkventilen samt en kran i huset så borde det börja porla. Bifogar bild på ventilpaket. Vet inte riktigt vilken funktion de andra vreden har. Tack på förhand Ivo
 
R
Har du avlopp under VVB , det med att öppna säken och en kran kan gå men tar lång tid att tömma så , vattnet hänger sig lite
Syns lite dåligt vad kranar/ventiler längre ned gör , ett foto lite längre från så mera syns är bra
 
Avlopp finns i tvättstugan fast på motsatt sida.
R rävlyan skrev:
Har du avlopp under VVB , det med att öppna säken och en kran kan gå men tar lång tid att tömma så , vattnet hänger sig lite
Syns lite dåligt vad kranar/ventiler längre ned gör , ett foto lite längre från så mera syns är bra

Tack för svar. Finns egentligen inget förutom blandnings/säkventil. Mätaren kommer under. Brunn finns mittemot i samma rum. Finns rör till säkventil som mynnar ut i brunn.
 
  • Koppar- och metalrör med ventiler och anslutningar under en tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Mycket vatten blir det , i bland vallar jag in med stora handdukar mot en brunn , det verkar som får göra det med . kolla om hur det rinner ut genom att lätta på säken ( den blå vrides och ska stanna lite lätt i öppet läge ) och öppna en eller två VV-kranar
Men det kan tid och även bli skit i säken som tätar och vatten kvar på morgonen ändå
En skiss på lite mer
 
  • VVS-installation med kopparledningar och ventiler, instruktion för tömning markerad med pil och text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R rävlyan skrev:
Mycket vatten blir det , i bland vallar jag in med stora handdukar mot en brunn , det verkar som får göra det med . kolla om hur det rinner ut genom att lätta på säken ( den blå vrides och ska stanna lite lätt i öppet läge ) och öppna en eller två VV-kranar
Men det kan tid och även bli skit i säken som tätar och vatten kvar på morgonen ändå
En skiss på lite mer
Då testar jag säken först och sedan drar jag den ringen du pilade på. Det känns som att hela beredaren kommer tömmas om jag rör den
 
R
Du behöver inte ta bort den helt , bara lossa den till hälften och knacka isär rören ,kan vara lite svårt att få isär dom då allt är med klämringar ,Även den kopplingen bakom kan öppnas till hälften och knackas isär lite , blir det lite för mycket sprut så tryck ihop rören lite eller dra åt muttrarna lite
 
R rävlyan skrev:
Du behöver inte ta bort den helt , bara lossa den till hälften och knacka isär rören ,kan vara lite svårt att få isär dom då allt är med klämringar ,Även den kopplingen bakom kan öppnas till hälften och knackas isär lite , blir det lite för mycket sprut så tryck ihop rören lite eller dra åt muttrarna lite
Blev bra till slut. Fick öppna både kall o varm för o få lite luft. Den där lilla pluggen övanför din pil blev perfekt att tappa ifrån! Nu tackar parcan för sig! Stort tack rävlyan
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.