M Mystery81 skrev:
De gör inget, de säger vf ens du tittar där , titta inte , pilla inte och klaga inte
Ta det lugnt radon har huvudsakligen långtidseffekter. Beställ dosor för en radonmätning själv, de flesta kommuner har något förmånligt avtal med utförare, kostar några hundra. Hör med miljöförvaltningen. Om du har förhöjda radonvärden har du en mycket bättre "förhandlingssits"
 
  • Gilla
Mystery81
  • Laddar…
Jag har inte rivit upp golvet , det var så från början . Har du svårt att tro ?
 
M Mystery81 skrev:
Jag har inte rivit upp golvet , det var så från början . Har du svårt att tro ?
Ja faktiskt. Så ska inte en hyreslägenhet se ut. Antar att du har en låg hyra?
 
hscn hscn skrev:
Ta det lugnt radon har huvudsakligen långtidseffekter. Beställ dosor för en radonmätning själv, de flesta kommuner har något förmånligt avtal med utförare, kostar några hundra. Hör med miljöförvaltningen. Om du har förhöjda radonvärden har du en mycket bättre "förhandlingssits"
Inte bara radon , hittat den oxå
 
  • Närbild på en skadad, formad bit målad trä med mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
Ja faktiskt. Så ska inte en hyreslägenhet se ut. Antar att du har en låg hyra?
Ja betalar 1 kr haha .
 
E etompau skrev:
Det ser ut som det pågår en renovering, eller är det bara dina undersökningar som ser ut så.
En fråga , vem fan är du ?
 
K klimt skrev:
Dét är hyresvärdens ansvar att göra radonmätning och sedan göra de åtgärder som eventuellt behövs. Det är troligt att liknande lösningar finns i andra bostäder i huset
Hyresvärden säger så till mig take it or leave it
 
M Mystery81 skrev:
Inte bara radon , hittat den oxå
Har ingen aning om vad det är men ser ut som någon form av syntetmaterial/plast?
 
hscn hscn skrev:
Ta det lugnt radon har huvudsakligen långtidseffekter. Beställ dosor för en radonmätning själv, de flesta kommuner har något förmånligt avtal med utförare, kostar några hundra. Hör med miljöförvaltningen. Om du har förhöjda radonvärden har du en mycket bättre "förhandlingssits"
hscn hscn skrev:
Har ingen aning om vad det är men ser ut som någon form av syntetmaterial/plast?
Exakt med mögelkolonier
 
Staffans2000
M Mystery81 skrev:
Exakt med mögelkolonier
Jaha. En sen då?
Blåbetong behöver inte per automatik avge Radon. Så simma lugnt, men beställ några dosor om du känner för det. Så får du svar inom sinom tid.

Staffan

P.S.
Vem är du själv förresten?
 
M Mystery81 skrev:
Inte bara radon , hittat den oxå
Om och i så fall hur mycke radon som utsöndras från blåbetongen beror bla på var ifrån alunskiffern är hämtad. Viss alunskiffer strålar ”inget” medan viss strålar ”mycket”.

Om du gör en radonmätning med spårfilmsdosa och det blir ”höga” doser, så är det inte säkert att det är blåbetongen som avger radonet, det behöver undersökas mer, tex genom ytmätning på blåbetongen.
 
Staffans2000
Hade jag varit i din sits skulle jag beväpnat mig med sopborste, dammsugare, svabb och hink samt lämpligt rengöringsmedel till exempel Såpa. Därtill lite bra musik samt bättre öl. Efter en dags fejande och ölande kommer såväl lägenhet som du att bli betydligt araktivare.

Staffan
 
det är redan klart !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.