nino nino skrev:
Ok, betalade dom för hela golvet eller lämnade golvläggaren en offert på bytet och betalade ut den summan?
Offerten var för att lägga 4 nya brädor slipa hela ytan och behandla. Det är slipa hela ytan som är problemet
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På vissa ställen vill vi styra lampan från två brytare där ena inte har trådad anslutning
Har du kollat något på hur det funkar att ha två dimmers och synka dimningsnivåerna mellan enheterna?
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Har du kollat något på hur det funkar att ha två dimmers och synka dimningsnivåerna mellan enheterna?
Nej, jag har provat via en Switch 2, dock implementerar Switch 2 Dimmer tvåans kommandon. Helt idiotiskt system.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Helt idiotiskt system.
Du får bygga ett eget så du får det som du vill ha det.

Om du retar dig på det här så ska det bli kul att se hur du reagerar när du förstår hur deras inloggningssystem fungerar och hur de har implementerat LUA.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du får bygga ett eget så du får det som du vill ha det.

Om du retar dig på det här så ska det bli kul att se hur du reagerar när du förstår hur deras inloggningssystem fungerar och hur de har implementerat LUA.
Det får bli nästa projekt, dock tror jag det är svårt bryta sig in med en ny standard när vi redan har Zigbee, Plejd och Z-Wave :D
men det är helt klart tydligt det behövs en standard framtagen av en ingenjör och mjukvaruarkitekt :D
 
tommib
Om du faktiskt bygger ett eget är jag spekulant på några enheter. Jag har konsekvent undvikit Z-wave, nexa m.fl. just för att de har så dassiga gränssnitt. Hur svårt kan det egentligen vara att göra ett enkelt protokoll för HA?

Edit: Ja, det behövs en standard av någon som vet hur man programmerar, inte bara hur man bygger små eleganta puckar. Tyvärr är väl risken stor att man får en situation likt en av mina favorit-XKCD:

standards.png
 
  • Gilla
magda136 och 7 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om du faktiskt bygger ett eget är jag spekulant på några enheter. Jag har konsekvent undvikit Z-wave, nexa m.fl. just för att de har så dassiga gränssnitt. Hur svårt kan det egentligen vara att göra ett enkelt protokoll för HA?

Edit: Ja, det behövs en standard av någon som vet hur man programmerar, inte bara hur man bygger små eleganta puckar. Tyvärr är väl risken stor att man får en situation likt en av mina favorit-XKCD:

[bild]
Därför det är så viktigt att tänka till först, innan det finns 2 eller fler standarder :D jag håller precis försöka få Valve tänka lite när det gäller deras nya SDK för VR. Inte lätt
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det får bli nästa projekt, dock tror jag det är svårt bryta sig in med en ny standard när vi redan har Zigbee, Plejd och Z-Wave :D
men det är helt klart tydligt det behövs en standard framtagen av en ingenjör och mjukvaruarkitekt :D
Det går ju att göra rätt mycket kul med ESP8266, MQTT (och t.ex. NodeRed) för att få en stabil lösning med förutsägbart beteende som fungerar parallellt med Zigbee, Zwave & Co om man kör t.ex. OH2 på en RPi. Dock så blir ju användarvänlighet och elsäkerhet (CE-vaddå?) lidande. Exempel: https://arduinodiy.wordpress.com/2018/01/23/dimming-an-ac-lamp-via-mqtt/
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Det går ju att göra rätt mycket kul med ESP8266, MQTT (och t.ex. NodeRed) för att få en stabil lösning med förutsägbart beteende som fungerar parallellt med Zigbee, Zwave & Co om man kör t.ex. OH2 på en RPi. Dock så blir ju användarvänlighet och elsäkerhet (CE-vaddå?) lidande. Exempel: [länk]
Det är ju det, det ska vara enkelt. Det är ingen raketforksning, Z-Wave försöker få det att likna det dock. Som om det är status i att det är raketkirurgi
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Nice, Hager Berker har en Dubbelknapp med återfjädrande men åt båda hållen. Mao 4 funktioner på en dubbelknapp. Tur jag behöver återfjädrande med 3 nämligen i köket :D

Man måste ju tänka på att alla Z-Wave lampor kan styras från minst två ställen, strömställaren och appen så momentär återfjädrande blir ju ett måste på alla dessa
 
Är det bara en enkel knapp så fungerar det ju med bistabil men det är ett elände med dubbla knappar som kommer i ofas.

På toaletterna har jag timer och kronbrytare, så där får man ibland först "släcka" för att sen tända. Jag har det hellre så än monostabilt.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det bara en enkel knapp så fungerar det ju med bistabil men det är ett elände med dubbla knappar som kommer i ofas.

På toaletterna har jag timer och kronbrytare, så där får man ibland först "släcka" för att sen tända. Jag har det hellre så än monostabilt.
Därför man måste ha momentomkopplare (monostabil) med återfjädring (som en tryckknapp på ett tangentbord helt enkelt). Då är knappen alltid i rate state oberoende av om lampan är på eller av. Ett tryck på knappen togglar lampan från av till på och vice versa.
 
Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Jag kan ju passa på att slå ett slag för den här typen av fjärrkontroll för att styra grupper eller scener: https://www.m.nu/fjarrkontroller/scene-master-zrc-90-remotec.

Det är otroligt praktiskt att med en enda knapp kunna styra så alla dimmers i vardagsrummet tänds till 30% med ett tryck, 100% när man håller inne knappen och 0% när man dubbelklickar osv. Hög WAF på det.
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Jag kan ju passa på att slå ett slag för den här typen av fjärrkontroll för att styra grupper eller scener: [länk].

Det är otroligt praktiskt att med en enda knapp kunna styra så alla dimmers i vardagsrummet tänds till 30% med ett tryck, 100% när man håller inne knappen och 0% när man dubbelklickar osv. Hög WAF på det.
Gillar inte sådant som inte passar in med de brytare man har. Alla lampor kommer gå styra från vanliga brytare och sedan kommer jag ha en del specialscener som tex alla lämpor släcks när projektorn startar. Samt alla lampor släcks om varken min eller sambons mobil är hemma
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gillar inte sådant som inte passar in med de brytare man har. Alla lampor kommer gå styra från vanliga brytare och sedan kommer jag ha en del specialscener som tex alla lämpor släcks när projektorn startar. Samt alla lampor släcks om varken min eller sambons mobil är hemma
Det där är mer tänkt som ett komplement till de vanliga brytarna, t.ex. att ha innanför dörren. Jag är också av den fasta uppfattningen att allt huvudsakligen ska kontrolleras med de brytare man har. Allt annat (scener, fjärrkontrollers, appar osv.) är bara komplement.

Sen är det inte så dumt att tänka en gång till kring det där med att styra hemmet baserat på presence. Om man t.ex. har släktingar på besök så är det rätt tradigt om hela hemmet blir kolsvart bara för att herr och fru åker iväg för att göra ett ärende. Vad kör du för hemautomationscontroller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.