Hej

Har en gammal frånluftpanna som jag vill göra lite smart och kunna ställa in med mitt hemautomationssystem.

Den går på en rumsgivare och bestämmer därav framledningstemp. Min ide är att bygga en falsk givare som jag kan sätta värdet på som givaren ger värmepumpen. T.ex om det är 22 grader i rummet säger jag att det är 28 så den inte leder fram så varmt när man är bortrest etc. Tips på vad för prylar jag kan använda för detta mottages tacksamt. Givaren idag är en resistor som reagerar på omgivande temp och ändrar spänning därefter.
 
Vad är det för panna? Finns det ingen ingång för externstyrning på den?
 
  • Gilla
jacha
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det för panna? Finns det ingen ingång för externstyrning på den?
IVT 490 inte vad jag vet.
 
R
Det är en PTC eller NTC som du har som kännare , koppla loss den och mät om den ökar eller minskar i motstånd med olika värme för att veta vilken typ det är samt vid vilken temp som värdet är . Det går att göra på flera sätt men börja där
 
4,7 kOhm NTC-motstånd kör IVT med. Men primärt styr den väl på utegivaren? Jag vet att en del av dom där iallafall har ingång för rundstyrning, men den blockerar/begränsar förmodligen bara elpatronen i så fall.
 
  • Gilla
schmitz
  • Laddar…
useless useless skrev:
4,7 kOhm NTC-motstånd kör IVT med. Men primärt styr den väl på utegivaren? Jag vet att en del av dom där iallafall har ingång för rundstyrning, men den blockerar/begränsar förmodligen bara elpatronen i så fall.
Nja jag har ställt in så den primärt är rumsgivaren som avgör hur den arbetar man kan ställa in det.
 
Vad är det för årsmodell som har den möjligheten? Visst kan man säkert ställa kurvan i botten och rumsgivarpåverkan på max, men blir det inte väldigt svajig reglering då?
 
useless useless skrev:
Vad är det för årsmodell som har den möjligheten? Visst kan man säkert ställa kurvan i botten och rumsgivarpåverkan på max, men blir det inte väldigt svajig reglering då?
2003.

Har ställt rumsgivarpåverkan på 10 så den är maxad. Men ja du har rätt den kommer ju inte helt kunna styras men det bromsar en del. Har du någon aning om hur man bygger en reglerare?
 
Rent tekniskt går det att sätta dit nån pryl som ger en lämplig utspänning istället för motståndet. Dock kräver det en del mätning och kalibrering för att få till rätt värden.
 
Håller på med ett liknande projekt som jag har beskrivit på ett annat forum. I kort så tänker jag mig att använda en digital potentiometer som styrs från en Raspberry Pi. Du behöver minska resistansen för att övergå till "borta"-läge => lura pumpen att det är varmare inne än det är => sänka framledningstemperaturen.

En enklare mekanisk lösning kunde ju vara en annan termistor som har en snarlik kurva som den vanliga men förskjuten så att din IVT-pump tror att det är, säg, 10 grader varmare. Sätt den på samma ställe och dra den till en liten knapp så du kan koppla om mellan den riktiga innegivare och den "kallare" varianten. Vill du göra detta med elektronik så kan du kanske styra något lite relä som gör samma sak.

För att gå ett steg längre så kan man tänka sig att du bygger en egen innegivare av en Raspberry Pi, en temperatursensor och kanske en digital potentiometer. I normal drift så följer den bara den vanliga termistorns kurva (värde finns i IVT-manuelen också) och i "kalldrift" så förskjuter den värdena så att pumpen luras tro att det är 10 grader varmare som vanligt. Man borde också kunna, istället för att använda en digital potentiometer, kunna styra spänningen till pumpens givar-ingång direkt (om jag förstår det rätt är det ju så pumpen mäter motståndet) men här är min elektronikkunskap lite för luddig.

Är superintresserad av att höra mer om projektet, för jag jobbar med något snarlikt. Känns som att det finns en del kunskaper, funderingar och upptäckter att utbyta.
 
Ett relä som kopplar in ett fast motstånd parallellt med givaren när man vill lura pannan. Antingen en potentiometer eller så testar man lite olika värden tills man hittar ett som ger en lagom "felvisning".
 
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Håller på med ett liknande projekt som jag har beskrivit på ett annat forum. I kort så tänker jag mig att använda en digital potentiometer som styrs från en Raspberry Pi. Du behöver minska resistansen för att övergå till "borta"-läge => lura pumpen att det är varmare inne än det är => sänka framledningstemperaturen.

En enklare mekanisk lösning kunde ju vara en annan termistor som har en snarlik kurva som den vanliga men förskjuten så att din IVT-pump tror att det är, säg, 10 grader varmare. Sätt den på samma ställe och dra den till en liten knapp så du kan koppla om mellan den riktiga innegivare och den "kallare" varianten. Vill du göra detta med elektronik så kan du kanske styra något lite relä som gör samma sak.

För att gå ett steg längre så kan man tänka sig att du bygger en egen innegivare av en Raspberry Pi, en temperatursensor och kanske en digital potentiometer. I normal drift så följer den bara den vanliga termistorns kurva (värde finns i IVT-manuelen också) och i "kalldrift" så förskjuter den värdena så att pumpen luras tro att det är 10 grader varmare som vanligt. Man borde också kunna, istället för att använda en digital potentiometer, kunna styra spänningen till pumpens givar-ingång direkt (om jag förstår det rätt är det ju så pumpen mäter motståndet) men här är min elektronikkunskap lite för luddig.

Är superintresserad av att höra mer om projektet, för jag jobbar med något snarlikt. Känns som att det finns en del kunskaper, funderingar och upptäckter att utbyta.

Låter som vi pratar om samma sak. Har du någon länk till vart man skaffar grejerna, förutom pi: n dårå.
 
J jacha skrev:
Låter som vi pratar om samma sak. Har du någon länk till vart man skaffar grejerna, förutom pi: n dårå.
Jag är nog inne på att skaffa en pi. Men en givare som ger rätt värde, men kan gå in och manuellt ändra falsk värde när jag känner för det.
 
Det borde gå att använda PI'ens pwm-utgång och skicka ut rätt spänning. Det är ju ganska lätt att labba på eftersom man kan läsa av simulerad temp direkt på VP'ns display.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.