Hej, jag har ett rum i källaren, betong i vägg tak och golv. Det finns två ventiler, en ut och en som löper ut till garaget. Det finns också ett element i rummet. Nu har jag precis haft uppe golvet för ett stambyte och då fick de även installera en golvbrunn. Jag har en luftavfuktare som går nere i källarplanet som håller fuktigheten på ca 50%.

Det jag funderar på nu är min spapool, jag har den utomhus, men det kunde ju vara gött att sätta upp den där nere på vintern. Den har ett tätt överdrag som man bara tar av när man badar, jag värmer den också bara när jag ska bada i den. Det jag undrar över är fukten, vågar jag ens sätta upp den där nere och borde jag isåfall sätta en paxfläkt i en eller två av ventilerna? Källarrum med betongväggar och golv samt en toalett och rörledningar; pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gissar att minst en fläkt blir bra, kanske kan du höra med tillverkaren av bubbelkoppen om dom har rekommendationer ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag gissar att minst en fläkt blir bra, kanske kan du höra med tillverkaren av bubbelkoppen om dom har rekommendationer ?
står att man ska sörja för god ventilation om man sätter upp den inomhus
 
Hur stor är denna pool? Rent spontant tycker jag det låter knepigt att ha en spapool i källaren.
I min värld är en spapool en grej som man installera på en bestämd plats och sedan får den stå där.

Blog-post-image-min.jpg
 
E etompau skrev:
Hur stor är denna pool? Rent spontant tycker jag det låter knepigt att ha en spapool i källaren.
I min värld är en spapool en grej som man installera på en bestämd plats och sedan får den stå där.

[bild]
Poolen är på 1200 liter och köptes till mitt förra hus för att stå utomhus, hade jag tänkt mig en pool inomhus så hade jag nog köpt en annan. Men nu har förutsättningarna ändrats något med nytt hus, jag har bl a en mycket mindre altan, vilket gör att det knappt blir någon plats kvar där när poolen är uppe. Men i första skedet tänkte jag mig att ha den i källaren vintertid, den tål bara -10 grader, så jag måste ändå slå av den och tömma den fram emot jul. Men ev tänkte jag ha kvar den i källaren tills jag byggt en paviljong speciellt för poolen, vilket är en plan... http://m-spa.se/produkter/spabad/77/m-spa-p-ex06-luxury-exotic-premium
 
R
Blir inte någon större vikt per cm2 på ett sådant , det håller
 
R rävlyan skrev:
Blir inte någon större vikt per cm2 på ett sådant , det håller
Att golvet håller är jag inte ett dugg orolig för, det är fukten som jag oroar mig för.
 
R
Klart ska du ha 35C i den så blir det mycket ånga från den , har du inget lock då , annars blir det att ha en fläkt som drar ut fukten och den ska vara uppe vid taket det är där fukten kommer att kondensera ,
Ingen fläkt , rekommendation paraply vid inträde i rummet
 
Jag brukar i och för sig ha 37 grader när jag badar, men annars har jag inte värmen på, och ja, jag har lock på den... men det lär väl ändå pysa ut lite fukt tänkte jag... och ja, just vid badet blir det en del helt klart. Hittade en paxfläkt i gömmorna, en som man startar manuellt... och jag har en ventil uppe vid taket en bit från där jag tänkte sätta poolen. Om man kör fläkten samtidigt som man badar och kanske ett tag efteråt, samt att man startar luftavfuktaren när man badat klart, då har man väl både hängslen och svångrem va?
 
R
Då ska du klara dig eftersom du har allt PS hur gick det med värmen
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Då ska du klara dig eftersom du har allt PS hur gick det med värmen
Tack! Jobbar på värmen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.