Jag står i begrepp att köpa ett ödehus i tegel från 1923 (massor att gör, jag vet). Det är källare under halva huset där någon taffligt försökt täcka stenväggarna med blåbetongblock, jag antar för att försöka få släta väggar. Arbetet är illa gjort, det skulle vara jättelätt att plocka ner. På flera ställen är det inte ens murat hela vägen upp till taket. Jag undrar:

1. Är det farligt att riva i blåbetong utan skydd?

2. Kan det finnas radon kvar fast jag tar bort blåbetongen? Kan radonet kontaminera omkringliggande material?

3. Hur akut är det? Kan vi bli sjuka om vi inte tar bort detta på en gång?

Projekt nummer ett på huset är att lägga om taket för att få tätt. I ett senare skede tänkte jag gräva ut grunden under den delen som inte har källare och isolera. Det skulle vara skönt att göra källarjobbet samtidigt, men om vi kan bli sjuka av att vara i huset under tiden, så får jag såklart ta det först.

Tack alla allvetare!
 

Bästa svaret

R
Är dom lösa eller med lite smörja mellan så är det bara att ta bort dom . det är i blocket som ev radon finns och det kan inte överföras till annat materiel , radon är något som går ut men inte går in
Det med att bli sjuk tror jag inte på , då ska det vara rätt mycket och exponeras under lång tid .
Har du något mätvärde på det
 
Tack @rävlyan Skönt att höra att radon inte kan sprida sig till annat material. De flesta har bara lite smörja mellan och några har redan fallit till golvet, så inget jättejobb egentligen. Det är bara det att vi kommer få så mycket att göra, så det gäller att prioritera jobben. Ännu ingen radonmätning, men borde ju vara OK med tanke på att huset i sig är byggt innan blåbetong fanns på marknaden.
 
R
Men du äger i första inlägget blåbetong , och den första blåbetongen i sverige kommer från Billingen där skifferbrytning efter uran var . Skrotet efter blev till lättbetong , finns massor kvar i högarna på Billingen , sedan har det ju kommit till mot väggarna i källaren , och det är nog lite närmare nutid än nybygget
 
OK tack. Jag tar det säkra före det osäkra och skickar efter radonmätare i varje fall. Tar bort blåbetongen först!
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.