Det håller säkert ändå om du har tillräckligt många infästningar. Då blir inte momentarmarna så långa. Men det hade sett snyggare ut.
 
J justusandersson skrev:
Det håller säkert ändå om du har tillräckligt många infästningar. Då blir inte momentarmarna så långa. Men det hade sett snyggare ut.
De kommer att bli dolda, men inser att 10mm blir för klent.

Är hemma nu och skrev från arbetet förut. Det är inte 11 infästningar för bärlinan utan 18 st. Kan 14mm räcka?
 
Ja, 18 st à 14 mm måste räcka med god marginal. Med snyggare menade jag ur konstruktiv synpunkt, inte rent visuellt.
 
J justusandersson skrev:
Ja, 18 st à 14 mm måste räcka med god marginal. Med snyggare menade jag ur konstruktiv synpunkt, inte rent visuellt.
Ja, det ser ju ”renare” ut, mer strikt och mer fackmannamässigt gjort såsom du beskrev det.. Att jag inte tänkte så från början...!! Men ska försöka hitta god kvalitet på gängstängerna imorgon! Jula hade bara 4.8 på sina.

14mm finns nog inte
 
Redigerat:
J justusandersson skrev:
Du måste utgå från dina behov och sedan se hur många stänger och av vilken dimension och kvalitet som behövs.
Är det något jag INTE kan, så är det att beräkna sådant här.. Är en ”glad” amatör på området med tummen mitt i handen när det gäller sådant. Tyvärr... Men 18 fästpunkter för bärlinan med HGS 8,8 FZV M16 borde räcka gott och väl...? Det är sådana gängstänger jag ska satsa på.

Pappa hade en fallenhet för olika sorters beräkningar, men inte ”lillebror” (dvs jag). Vill gärna ha någon sorts hållfasthetsberäkning eller formel, mm för att kunna få det på ”papper”.

Gjorde förresten sönder bärlinan när jag skulle öka hålen från 10mm till 16mm, så det blir att köpa ny. Å andra sidan kan jag korrigera antalet fästpunkter till ett färre antal också.
 
M Mogg skrev:
Men 18 fästpunkter för bärlinan med HGS 8,8 FZV M16 borde räcka gott och väl...?
Det är jag övertygad om.
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Du kan räkna med att en M16 8.8 klarar ca 7-8 ton i tvärkraft innan den går av.

Vad gängstångens infästning i väggen klara för last vet jag inte på rak arm. Men du kan nog utgå från att 18 st M16 håller
 
Redigerat:
Det blev HGS 8.8 M16 FZV. Handlade dem idag med tillhörande muttrar och lämpliga fyrkantsbrickor.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
R
Jag har en altan 15 m lång som hänger på 10 st 16 mm gängstång 5 cm ut från huset , en bärlina 45X145 , genomgående
i syllen med muttrar och brickor överallt och den rör sig inte , att jag har ett mellanrum beror på att jag inte vill ha skit som aldrig torkar mot panel, syll , grundmur , det skapar bekymmer i framtid med ruttnande delar att ha det dikt
 
E
M Mogg skrev:
Det blev HGS 8.8 M16 FZV. Handlade dem idag med tillhörande muttrar och lämpliga fyrkantsbrickor.
Blir säkert bra. Kom ihåg bara att kapar man en vfz gängstång så är rostskyddet borta vid kapsnittet och den kommer börja rosta på sikt
 
E erkka skrev:
Blir säkert bra. Kom ihåg bara att kapar man en vfz gängstång så är rostskyddet borta vid kapsnittet och den kommer börja rosta på sikt
Kan man skydda gängstängerna på något sätt där man kapat dem? Doppa ändarna i tjära?
 
richardtenggren
Finns kallgalv på burk, men smartast är väl att ha den kapade ändan i hålet kanske?
 
R
Plombfärg ,blyplombfärg , går att måla med vanlig linoljefärg oljefärg tjock skyddar ca 15 år
 
Hammarlack duger väl också som rostskydd tror jag!? Det kanske du har lite hemma...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.