Hej!
Vi ska bygga ett nytt fritidshus, (från hustillverkare) ca 90 m2 i Södermanland.

Tänker ha vattenburen golvvärme, samt senare även möjlighet att värma upp en pool. Har själv trott på att en Luft/ vatten värmepump skulle passa bäst, men hustillverkaren puffar lite extra för en frånluftvärmepump. Jag har inte möjlighet att borra för bergvärme.

Jag känner mig lite villrådig, då jag fått för mig att det låter en del i ventiler etc för att transportera ut luften.

Någon som har lite reflektioner eller som har stått inför samma beslutsvånda?
 
Hur ofta ska ni vara i huset? Golvvärme ingjutet i betong är väldigt trögt, så vill du sänka temperaturen mellan besöken så kommer det att ta lång tid att få upp värmen igen.

En nackdel med frånluftvärme är att den tar tillvara på spillvärmen i ventilationsluften. I ett tomt hus utan aktiviteter blir det inte så mycket spillvärme, så besparingen blir betydligt lägre än i ett 'vanligt' hus.
Anledningen till att tillverkarna puffar för den lösningen är att det är billigast och att det förmodligen är deras standardlösning med stora rabatter.
 
Tack för dina synpunkter.

Vi kommer att vara där kanske 3 av 7 dagar vår, sommar och höst. Kanske runt 150 dagar per år.

Kommer bygga torpargrund med golvbjälklag i trä.
 
Luft-luft värmepump är väldigt bra om man ska ha tillfällig uppvärmning. Det värmer upp luften på rekordtid.

Ska du ha det permanent uppvärmt så spelar det mindre roll.
En luft-vatten värmepump tillsammans med t.ex. ftx system för ventilation är bra för då kan ni stänga av ventilationen när ni inte är där.

Att dom vill ha frånluftsvärmepump är för att det är enklaste lösningen för dom. Det är inte en bättre teknisk lösning på något sätt
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Luft-luft värmepump är väldigt bra om man ska ha tillfällig uppvärmning. Det värmer upp luften på rekordtid.

Ska du ha det permanent uppvärmt så spelar det mindre roll.
En luft-vatten värmepump tillsammans med t.ex. ftx system för ventilation är bra för då kan ni stänga av ventilationen när ni inte är där.

Att dom vill ha frånluftsvärmepump är för att det är enklaste lösningen för dom. Det är inte en bättre teknisk lösning på något sätt
Tack! Kloka synpunkter, tack för dom!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.