Blir det nytt golv eller vad händer?
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Blir det nytt golv eller vad händer?
Ska föra en dialog med golvläggaren går det inte garantera resultatet tror jag vi låter det vara. Trist om det skulle bli sämre resultat än vad vi har
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag håller på med Smartahemimplementation för tillfället. Valt Z-Wave, men alltså riktigt frustrerande hur dåligt allt fungerar, var tvungen skriva en blogg om det [länk]

Blev kontakt av en svensk nättidning som undrade om jag kunde skriva om den på Svenska för dem, lite roligt

[länk]
Men varför ska man använda en Z-wavebrytare istället för att sätta dimmern bakom den vanliga återfjädrande brytaren. Så kör vi i hela huset så antingen tänder man precis som vanligt eller via en programmerad logik eller via rösstyrning. Enlighten me om jag har missat din poäng!
 
iSnobben iSnobben skrev:
Men varför ska man använda en Z-wavebrytare istället för att sätta dimmern bakom den vanliga återfjädrande brytaren. Så kör vi i hela huset så antingen tänder man precis som vanligt eller via en programmerad logik eller via rösstyrning. Enlighten me om jag har missat din poäng!
På vissa ställen vill vi styra lampan från två brytare där ena inte har trådad anslutning
 
harry73
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På vissa ställen vill vi styra lampan från två brytare där ena inte har trådad anslutning
Hade det inte varit enklare att ha en trådad anslutning där man vill styra lampan? Jag menar om man nu ändå gör om hela lägenheten som du gjorde:rolleyes:
 
harry73 harry73 skrev:
Hade det inte varit enklare att ha en trådad anslutning där man vill styra lampan? Jag menar om man nu ändå gör om hela lägenheten som du gjorde:rolleyes:
Kanske, men försvarar inte hur dåligt protokollet är.. På vissa ställen hade vi velat göra annorlunda också, tex ville vi styra ledlisten under köksskåpen med fläktkåpans lampknapp, men det visade sig att det gick inte Siemens med på. Då fick det bli trådlöst.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På vissa ställen vill vi styra lampan från två brytare där ena inte har trådad anslutning
Hur rimmar det med det estetiska? De Z-wavebrytare som finns att köpa matchar ju inte direkt med de andra strömbrytarna, eller har det kommit nyheter på den fronten? Skulle personligen aldrig välja en omatchad brytare. Däremot har jag kompletterat med ganska många extra strömbrytare för att kunna styra manuellt från flera ställen. Personligen föredrar jag dock röststyrningen via Alexa i våra Sonoshögtalare. Snabbt och lätt att få rätt belysning i hela huset eller på utvalda ställen.
 
iSnobben iSnobben skrev:
Hur rimmar det med det estetiska? De Z-wavebrytare som finns att köpa matchar ju inte direkt med de andra strömbrytarna, eller har det kommit nyheter på den fronten? Skulle personligen aldrig välja en omatchad brytare. Däremot har jag kompletterat med ganska många extra strömbrytare för att kunna styra manuellt från flera ställen. Personligen föredrar jag dock röststyrningen via Alexa i våra Sonoshögtalare. Snabbt och lätt att få rätt belysning i hela huset eller på utvalda ställen.
DEn göms bakom din vanliga brytare,

fibaro_fibaro_double_switch_2_2x115kw_-_fgs-223.jpg

Jag skulle heller aldrig godkänna något som inte gick att använda med mina fina armaturer som jag omsorgsfull valt ut.
 
Jo, de är inte smidiga. Har för mig jag läste nån tråd där nån integrerat allt z-wave med HA och sen hade nån enhet fallit ur systemet eller gått sönder och då måste man typ göra om allt från början. Men hårdvarumässigt känns Z-wave som det mest kompletta och bäst uppbyggda där det finns enheter till nästan allt för en rimlig peng... Det trista är att jag har Hue på några ställen, utan att behövt konfigurera något alls så bara funkar det ihop med googles assistent... Så på några ställen har jag satt Hue lampor bakom z-wave puckar och tidsstyrt puckarna men själva interaktionen till vardags gör jag med Hue... Hue har den stora nackdelen att det är lite för "trivialt" och okonfigurerbart men största nackdel är om man slår av den fysiska brytaren så är lampan inte möjlig att tända - och jag vill inte välja bort brytare då inte jag ständigt har mobilen i handen utan jag och resten av familj och gäster vill kunna tända genom en klassisk brytare...
 
Jag har z-wave som styr nästan varje ljuskälla på de två plan vi bor på (dvs ej i källaren) och är helnöjd.
Det enda jag inte har fysiska brytare till är delar av utebelysningen.
Sen finns det såklart utrymme för förbättring.
 
Det är mjukvarustacken som är problemet främst. inget systemtänk what so ever. Jag vill blanda in kontrollern so lite det går i det alldagliga användandet. Knappt det går pga hur det är uppbyggt med associationsgrupper osv. Scener vill jag använda för tex att alla lampor i vardagsrummet ska släckas när projektorn startar
 
Golvet?
 
nino nino skrev:
Golvet?
Inte hänt så mycket fick pengarna utbetalda för någon månad sedan. Men golvägaren är fullbokad året ut. Sedan så verkar han inte kunna lova att golnivån inte blir påverkad, vi ha ju öppen planlösning där klinker och trägolv möts med noll nivåskillnad
 
Ok, betalade dom för hela golvet eller lämnade golvläggaren en offert på bytet och betalade ut den summan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.