B
Har satt in bergvärme i huset och tagit bort gamla oljetanken. Nu är det lite svalt i huset och det kan jag ju reglera på pumpen genom att öka en eller ett par grader. Funderar dock på om jag borde ha större eller fler radiatorer. På övervåningen sitter det två relativt små radiatorer. Är det smartare att byta ut en eller båda dessa mot större alternativt försöka montera upp en till radiator istället för att höja värmen?

Mvh Carl
 
Man brukar ju ett element under varje fönster.
Fler element borde jämna ut värmen bättre.
Om du inte har en rumsgivare, montera det. Enklare att ställa in temperaturen.
 
Med större radiatorer kan mer värme avges till rummet med en mindre temperaturdifferens mellan framledning och rumstemp, vilket i oljepannans tider var fullständigt trivialt eftersom vattnets kokpunkt var det enda som begränsade framledningstemperaturen där.

I fallet värmepumpar har du dock bättre COP ju lägre framledningstemperatur pumpen måste prestera, så här finns i teorin pengar att spara att byta upp sig till ett lågtemperatursystem istället för att öka framledningen. Den faktiska besparingen kan dock vara betydligt mindre än investeringskostnaden för nya radiatorer i många fall. Om det lönar sig för just dig beror på vilka framledningstemperaturer du behöver för att hålla tillräckligt varmt hemma. Om du klarar hela vintern utan några större mängder el-spets så är nog vinsten tveksam, medan om elpatronen måste kicka in redan vid plusgrader så kan det bli en mer lönsam affär.
 
  • Gilla
Rydetoft89
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Har satt in bergvärme i huset och tagit bort gamla oljetanken. Nu är det lite svalt i huset och det kan jag ju reglera på pumpen genom att öka en eller ett par grader. Funderar dock på om jag borde ha större eller fler radiatorer. På övervåningen sitter det två relativt små radiatorer. Är det smartare att byta ut en eller båda dessa mot större alternativt försöka montera upp en till radiator istället för att höja värmen?

Mvh Carl
värt att tänka på är att det är det kallaste rummet som styr framledningen så att byta radiatorer i 1 rum kan i vissa fall inte påverka framledningen för sänker man den blir det kallt i andra rum men om du nu har lite kyligt i 1 rum och varmt i resten av huset kan man byta radiatorn i det kalla huset och få upp värmen utan att behöva höja framledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.