Tjoho!
Försöker hjälpa ett par vänner att hitta en lösning.
De har idag mekanisk frånluft med en kanalfläkt som suger luft från badrummet, fläkten slås av och på med en brytare i badrummet, samt varvtalet regleras av vad som ser ut att vara en thyristorstyrning monterad i en kattvind.

Tanken är att styra fläkten så att den normalt sett har ett grundflöde och att man sedan ska kunna forcera ett större flöde en viss tid alternativt stänga av flödet helt en viss tid (när de eldar i kaminen).

1. Kan man låta exempelvis en plejd dimma befintlig fläkt och styra den på så sätt?
2. Ett alternativ är att byta till en EC-fläkt och styra den med en plejd controller, har plejden möjlighet att styra scenariot ovan?
 
JanneJanne123
Måste styrningen ske via Plejd? PAX calima har ju annars stöd för de scenarion du beskriver direkt ur lådan.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Fördelen med plejd är att den går att programmera upp, och den behöver ingen extra enhet som styr.

Jag funderade på paxen då jag har en sån själv, får kolla om flödet räcker till
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Dimmer brukar inte gilla motorer som last. Kan sluta med att du snabbt bränner triacen i dimmern.
Produktbladet nämner inget om motorstyrning.
 
Jag har läst just det, men inte hittat någon förklaring till varför. Frågan är vad som skiljer en dimmer från en tyristorstyrning.
 
Det kan fungera, det hänger nog på motorstorlek skulle jag säga. Har själv monterat en vanlig dimmer till en liten Pax-fläkt en gång.
Dimmern var ett originaltillbehör från Pax.

När strömmen bryts till motorn (där motorlindningarna kan ses som en spole) kollapsar magnetfältet och en motspänning alstras, på samma sätt som i en tändspole i en bil. Spänningen kan då knäcka elektroniken.
 
Fråga från en
13th Marine 13th Marine skrev:
Tjoho!
Försöker hjälpa ett par vänner att hitta en lösning.
De har idag mekanisk frånluft med en kanalfläkt som suger luft från badrummet, fläkten slås av och på med en brytare i badrummet, samt varvtalet regleras av vad som ser ut att vara en thyristorstyrning monterad i en kattvind.

Tanken är att styra fläkten så att den normalt sett har ett grundflöde och att man sedan ska kunna forcera ett större flöde en viss tid alternativt stänga av flödet helt en viss tid (när de eldar i kaminen).

1. Kan man låta exempelvis en plejd dimma befintlig fläkt och styra den på så sätt?
2. Ett alternativ är att byta till en EC-fläkt och styra den med en plejd controller, har plejden möjlighet att styra scenariot ovan?
En fråga från en okunnig: vad är en plejd?
 
S Skärkarln skrev:
Fråga från en


En fråga från en okunnig: vad är en plejd?
Plejd är ett varumärke;

https://www.plejd.com
 
Aha tack. Då har man lärt sig något nytt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.