Min nya toalettstol är inte helt rak i foten. Den har en liten upphöjning på mitten av ena långsidan. Precis på samma ställe är det en liten upphöjning i klinkergolvet. Är det möjligt, vågar man slipa lite på undersida. Vad använder man i så fall, sandpapper eller kapskiva?
 
Jag skulle reklamerat den som första åtgärd. Vad är det för stol? Ska den skruvas eller limmas?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag skulle reklamerat den som första åtgärd. Vad är det för stol? Ska den skruvas eller limmas?
Den ska limmas. Skulle kunna reklamera, men problemet med "upphöjning" i golvet kvarstår. Även en helt plan toalettstol kommer guppa på golvet. Ställer jag toaletten på ett helt plant underlag är det bara någon millimeter fel. Men med badrummets upphöjning i golvet blir det 5-6 mm upp i luften i framkant av toalettstolen.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Man brukar kila upp stolen före man limmar,
Fästa WC-stol med silikon + få den i våg med hjälp av kilar.
[länk]
Tack för bra länk. Problemet är att det blir en ganska stor ful glipa i framkant som syns lite för mycket.

Någon som vet om jag vågar ta vinkelslipen och slipa av lite i underkant?
 
Jag skulle aldrig ha gått lös på porslinet i en WC-stol.
 
Det brukar alltid finnas begagnade toaletter till salu eller bortskänkes, fixa en sådan och prova med vinkelslipen då ser du om det fungerar
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
Prova med en diamantskiva, går det slipa i kakel och klinker så är det väl möjligt i porslinet.

Protte
 
  • Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Prova med en diamantskiva, går det slipa i kakel och klinker så är det väl möjligt i porslinet.
Jag tänker lite lika dant, diamantskiva borde gå. På min toalett finns det ca 3-4 mm gods som är oglaserat under. Det borde gå att få bort utan att göra märken i det glaserade. Prova på en gammal toalett först kan vara en bra idé!
 
Det går bra med en diamanttrissa till vinkelslipen typ en sådan här. Ta lite i klinkern också.
1
 
R RoBo skrev:
Det går bra med en diamanttrissa till vinkelslipen typ en sådan här. Ta lite i klinkern också.
RoBo, har du testat? Finns det risk att stolen spricket/går sönder?
 
De där diamantskivorna är fantastiska. Funkar toppen på sten och kakel/klinker.

Problemet som jag ser är att maskinen är stor och lite svår att finlira med. För bättre kontroll skulle jag försökt att slipa med en Dremel och diamantfräs av lämpligt slag.

Med vinkelslipen tar du, trots stabil hand, minst 1-2 millimeter i taget. Dremeln slipar nog betydligt med kontrollerat.
 
R rsa skrev:
Min nya toalettstol är inte helt rak i foten. Den har en liten upphöjning på mitten av ena långsidan. Precis på samma ställe är det en liten upphöjning i klinkergolvet.
Du verkar ha två helt olika problem som tyvärr "motarbetar" varandra. Jag tycker du ska lösa dom ett i taget.

En ny toastol ska vara rak i foten. Har den ojämnheter som får dig att fundera på vinkelslip tycker jag du ska reklamera.

Har du en "upphöjning" i klinkergolvet kanske den går att ta ned med lämplig slipmetod men rätt svårt att ha någon åsikt utan att se felet. Är det skivor som är ojämnt satta eller finns det en "knöl" på en enskild platta?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R rsa skrev:
RoBo, har du testat? Finns det risk att stolen spricket/går sönder?
Jag vet att det går bra om man är försiktig. Men det är ju såklart helt och hållet på eget ansvar.
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.