Hej,

Har ett 3-våningshus med putsad fasad från 1930.
Efter takbyte och fix av källare planerar vi nu att påbörja renovering invändigt med start på plan 1.

För att få till mer naturliga fönsterbrädor som mer känns som en del av fönstren planerar vi att sala ut innerväggarna. Idag skruvas brädorna fast med konsoller under fönstren (se bifogad bild).

Då vi ändå flyttar in väggarna känns det rätt naturligt att passa på att tilläggsisolera.
Se bifogad bild för ytterväggarnas konstruktion.

Har pratat runt lite med folk och fått väldigt olika svar kring hur detta bör göras och även en del skräckhistorier.

Mina frågor:
  1. Först och främst, är det ok att tilläggsisolera inifrån i ett hus med denna konstruktion?
  2. Vilken typ av isolering bör jag använda?
  3. Ska väggen ångspärras? Om ja, hur?
  4. Något annat som kan vara bra att tänka på?

Tack
/ E
 
  • Diagram över väggkonstruktion med puts, spiktegel, lukt, papp, masonit och stående planka för renoveringsplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med träfönsterbräda och konsol på en putsad fasadvägg, utsikt mot andra byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är inte många som tror på invändig isolering. Jag skulle inte göra det för du vet inte vad som händer med fukten i väggen. Även med ångspärr är det inte omöjligt att varm fuktig luft letar sig in i isoleringen och stöter på kall yttervägg och kondenserar där.
Dessutom tappar du bostadsyta.
Det är inte självklart att det lönar sig med en tilläggsisolering. Jag bor i ett teglat och putsat hus och med BV har jag skitlåg värmeförbrukning. Inte ens fönsterbyte lönar sig i många fall men kan göras ändå av komfort- och underhållsskäl. Då kan du även flytta ut fönstrena en bit och får en fönsterbräda.
Så mitt tips är nej, låt bli.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är inte många som tror på invändig isolering. Jag skulle inte göra det för du vet inte vad som händer med fukten i väggen. Även med ångspärr är det inte omöjligt att varm fuktig luft letar sig in i isoleringen och stöter på kall yttervägg och kondenserar där.
Dessutom tappar du bostadsyta.
Det är inte självklart att det lönar sig med en tilläggsisolering. Jag bor i ett teglat och putsat hus och med BV har jag skitlåg värmeförbrukning. Inte ens fönsterbyte lönar sig i många fall men kan göras ändå av komfort- och underhållsskäl. Då kan du även flytta ut fönstrena en bit och får en fönsterbräda.
Så mitt tips är nej, låt bli.
Tack för snabbt svar Thomas!
Utsalingen är tänkt att göras i rent estetiskt syfte, dvs inte i ett kontext av att sänka värmeförbrukning.
Men då chansen till att isolera lite bättre dök upp kändes det värt att utforska.

Om jag ändå vill få in väggarna, kan jag regla upp, sätta OSB och gips men strunta i isoleringsmaterial?
Eller kan även detta leda till problem med fukt? Om detta skulle vara ok, vad tror du om resonans, har jag iom detta byggt mig världen största trumma? :)

Tack
/ E
 
Ingen annan? :)
Fokus ligger som sagt på det estetiska.
 
Hade jag varit i din sits hade jag iaf reglat ut med 45or. Isolerat. Plastat. Osb o gips. Men det är jag det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.