Nej vill man göra det riktigt säkert så ska man väl göra både och - till att börja med låta bli att använda bastun som förvaring och dessutom se till att man inte kan slå på den utan att gå in i den - då krävs det ett dubbelfel för att orsaka fara. :)
 
M Mikael 81 skrev:
Nej vill man göra det riktigt säkert så ska man väl göra både och - till att börja med låta bli att använda bastun som förvaring och dessutom se till att man inte kan slå på den utan att gå in i den - då krävs det ett dubbelfel för att orsaka fara. :)
I teorin ja, men oftast vill man ju gå in i en varm bastu, så den måste kunna vara på utan att det finns någon närvarande ;).
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Fulkemisten
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är bara att sätta hänglåsbygeln genom hålet efter att man skruvat dit spärren.
Då kan ingen skruva loss den.
OT. Fiffig pryl det där. Den verkar dock finnas i variant för att låsa vippan i uppfällt läge? Vad händer i så fall om säkringen löser? Är själva säkringsfunktionen inte kopplad till vippans läge?
 
Det verkar som att de flesta tycker att mitt tips var ett dåligt tips...så jag ber om ursäkt för att jag försökte hjälpa till. Glöm allt jag skrivit i den här tråden och fortsätt som ni alltid gjort.
 
Bowser
P Paxman skrev:
Det verkar som att de flesta tycker att mitt tips var ett dåligt tips...så jag ber om ursäkt för att jag försökte hjälpa till. Glöm allt jag skrivit i den här tråden och fortsätt som ni alltid gjort.
Du fick mig faktiskt att tänka till en aning, i min förra bostad hade jag bastu där man var tvungen att gå in i bastun för att sätta på den, så där fanns inga bekymmer.
DÄREMOT så när jag startat bastun hos svärföräldrarna så har dem manöverpanel på utsidan, och där har jag aldrig bemödat mig med att titta in i bastun innan uppstart!
Har faktiskt inte haft en tanke på detta, så tack för att du gjorde mig uppmärksam på detta!
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Tack Bowser för att du förstått avsikten med min tråd. Det känns lite tråkigt att vissa här tycker det är viktigare med moralkakor än att se att människan till naturen har brister, och att tips för att minska riskerna med dessa brister faktiskt kan vara bra.
 
harry73
Bastulaven är bra att lägga använda sportkläder på (om de inte ska tvättas än) Ibland ställer vi ett torkställ där med ren tvätt på tork.

Vi hänger såklart inget över aggregatet och tömmer bastun innan vi sätter igång den (med vridknapp på aggregatet). Men även om vi skulle lämna något i bastun, har jag svårt att tro att det skulle vara brandfarligt. Det är ju inte direkt så att man förvarar en reservdunk med bensin i bastun.

Men skaka om pulversläckaren ska jag göra på direkten
 
P Paxman skrev:
I och med att idag är klockomställardagen lyfte jag tråden gällande vändning av pulversläckare som någon av oss lyfter två gånger om året för att påminna. I samband med det googlade jag lite allmänt runt pulversläckare och hittade då en sida gällande bostadsbränder på Trygg Hansas hemsida. Där läste jag att en av de vanligaste orsakerna till att det börjar brinna är att bastur (bastuar?) som används till förvaring slås på av misstag.

Vi brukar använda bastun till tillfällig förvaring under sommarhalvåret eftersom vi i princip aldrig bastar då, och första hösten fick jag kalla kårar längs ryggraden när jag insåg hur lätt det skulle vara att missa att tömma den när man är taggad för säsongens första bastubad.

Jag tänkte då till lite, och kom på en i det närmaste idiotsäker lösning på problemet. Jag skruvar helt enkelt ur en av bastuns proppar ur elcentralen och placerar den, med sin hållare, på aggregatet. På så sätt startar inte bastun om den slås på, och när man sen står och kliar sig i huvudet och undrar varför, kollar man säkert om en propp gått och upptäcker då att platsen är tom. Då lär man komma ihåg att proppen ligger på aggregatet och ser då möget när man hämtar den! :D

Kanske kan detta tips hindra någon att sätta eld på bostaden av ett misstag som jag tror är ganska lätt att göra.

Hur man gör ifall har en modern elcentral med dvärgbrytare vet jag inte...då får man kanske komma på en annan säkerhetslösning...en lapp på bastuns manöverpanel?
Din länk går inte till trygg hansas hemsida... ;)

Jag tänker att bränder som startar i bastun måste bero på att man ställt saker PÅ aggregatet .. Det är ju inte mycket som självantänder vid 80-100 grader ...
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Din länk går inte till trygg hansas hemsida... ;).
OJ! Tack för att du påpekade det Dan! (y)Jag var visst lite trött när jag la in länken...får skylla på ryggskottet som plågar mig...;) Dessvärre kan jag inte redigera första inlägget längre, men ska höra om admin kan ordna det. Annars är rätt länk här.
 
A
Så varmt blir det väl inte i en bastu att något tar eld? Lägger ni grejer på själva aggregatet?
 
P Paxman skrev:
OJ! Tack för att du påpekade det Dan! (y)Jag var visst lite trött när jag la in länken...får skylla på ryggskottet som plågar mig...;) Dessvärre kan jag inte redigera första inlägget längre, men ska höra om admin kan ordna det. Annars är rätt länk här.
Jag klagar inte, det var betydligt mer spännande läsning där, än något om bastu och bränder ... helt klart min behållning med den här tråden .. (y):D
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Bowser
Erik_Hansson skrev:
Så varmt blir det väl inte i en bastu att något tar eld? Lägger ni grejer på själva aggregatet?
Jag kan tänka mig att en bastu som använts som förråd en period samlar på sig damm och även andra saker som flyger omkring vid in och urtagning från "förrådet", Ludd och damm lägger sig i aggregatet och bygger på som ett lager som kanske inte syns ovanpå, men inne vid värmelementen ligger tillräckligt med material som antänder.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tänker att bränder som startar i bastun måste bero på att man ställt saker PÅ aggregatet .. Det är ju inte mycket som självantänder vid 80-100 grader ...
Behöver inte vara placerat på aggregatet, räcker med att något faller ner på det. En papplåda eller ett torkställ kan lätt vicka t.ex.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
P Paxman skrev:
OJ! Tack för att du påpekade det Dan! (y)Jag var visst lite trött när jag la in länken...får skylla på ryggskottet som plågar mig...;) Dessvärre kan jag inte redigera första inlägget längre, men ska höra om admin kan ordna det. Annars är rätt länk här.
Länken fixad!
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Enligt Trygg Hansa händer ju detta, och jag ser ingen anledning för dem att hitta på något sådant. Vi är dessutom åtminstone två i tråden som slagits av tanken att det KAN hända, och då har vi nu ett par tips om att minimera risken de gånger man går emot moralpoliserna och faktiskt ställer in något i bastun. Att Bowser nu kommer vara uppmärksam på detta gör att jag känner mig nöjd med att ha startat tråden...vem vet, kanske har det räddat Bowsers svärföräldrars hus från en framtida brand? ;)

Bastun är förövrigt ett utmärkt förråd när den inte används. Om man, som vi, är säsongare när det kommer till bastubad så skulle det ju vara idiotiskt att inte använda bastun som förråd under halva året om behov finns...det är ju ett tomt utrymme helt utan funktion.

EDIT: Tack Marlen! (y)
 
  • Gilla
Bowser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.