I och med att idag är klockomställardagen lyfte jag tråden gällande vändning av pulversläckare som någon av oss lyfter två gånger om året för att påminna. I samband med det googlade jag lite allmänt runt pulversläckare och hittade då en sida gällande bostadsbränder på Trygg Hansas hemsida. Där läste jag att en av de vanligaste orsakerna till att det börjar brinna är att bastur (bastuar?) som används till förvaring slås på av misstag.

Vi brukar använda bastun till tillfällig förvaring under sommarhalvåret eftersom vi i princip aldrig bastar då, och första hösten fick jag kalla kårar längs ryggraden när jag insåg hur lätt det skulle vara att missa att tömma den när man är taggad för säsongens första bastubad.

Jag tänkte då till lite, och kom på en i det närmaste idiotsäker lösning på problemet. Jag skruvar helt enkelt ur en av bastuns proppar ur elcentralen och placerar den, med sin hållare, på aggregatet. På så sätt startar inte bastun om den slås på, och när man sen står och kliar sig i huvudet och undrar varför, kollar man säkert om en propp gått och upptäcker då att platsen är tom. Då lär man komma ihåg att proppen ligger på aggregatet och ser då möget när man hämtar den! :D

Kanske kan detta tips hindra någon att sätta eld på bostaden av ett misstag som jag tror är ganska lätt att göra.

Hur man gör ifall har en modern elcentral med dvärgbrytare vet jag inte...då får man kanske komma på en annan säkerhetslösning...en lapp på bastuns manöverpanel?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Bowser och 3 till
  • Laddar…
Nyckelströmställare och häng nyckeln i bastun?
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Bra idé AskeHolst...men det "kräver" elektriker om det inte redan är installerat. ;)
 
Visst finns det väl lås att hänga på dvärgbrytare, som man sätter ett hänglås i?
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Det bästa är väl ändå att hålla bastun fri från skit?
 
  • Gilla
Bure och 6 till
  • Laddar…
Nä, det bästa för att undvika brand i bastun är att inte ha en bastu alls. Nu var det brandrisken i situationen där bastun används som förråd (vilket jag tror är otroligt vanligt) som tipset gällde...;)
 
Mikael_L
Jodå, det finns en del olika varianter på låsbygel för automater.
Jag har alltid med mig några liknande sådana här, för att kunna försäkra mig om att ingen kommer och plötsligt slår på strömmen där jag jobbar:
https://www.elbutik.se/product.html/lasbygel

De har än så länge passat alla automater jag provat låsa.
Det går att sätta ett hänglås genom ringen i låset.

edit:
Denna tror det är jag har, men här fanns det tyvärr ingen bild:
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=282517
 
Redigerat:
  • Gilla
Fulkemisten och 2 till
  • Laddar…
Hur funkar hänglåset på den där bygeln?
 
Mikael_L
Det är bara att sätta hänglåsbygeln genom hålet efter att man skruvat dit spärren.
Då kan ingen skruva loss den.
Elspärranordning för säkringsautomater med hål för hänglåsbygel.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Handlar det bara om att hålla sin egen glömska i schack så fungerar det ju rätt bra med tejp över den brutna dvärgen, eventuellt kompletterad med förklarande text, typ "Töm bastun för ***" (***=valfri svordom).

Gillar man å andra sidan lås-lösningar så tycker jag om denna för diazeder:
https://www.elfa.se/sv/blockeringsdon-hellermanntyton-1400501/p/13608168
Att lämna diazedcentraler utan huvar tycker jag är klart olämpligt. Allra helst om det är lite större passdelar, eller värre ändå, trasiga passdelar.

OT: Att komma in ett driftrum någon stans och hitta radvis med sådana, täckta av många års damm, och läsa texten "In Arbeit Gesperrt", får en ju alltid att undra när arbetet egentligen var tänkt att bli klart...

Bästa rådet finns väll annars redan i inlägg #5.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är bara att sätta hänglåsbygeln genom hålet efter att man skruvat dit spärren. Då kan ingen skruva loss den.
Ah, det var en liten låsskruv där...den missade jag. (y)
 
Jag har vedeldad bastu så....
 
nino nino skrev:
Jag har vedeldad bastu så....
Bästa inlägget!
Jag tänkte samma sak, det verkar vara så att flertalet inte har vedeldat...men du eldar väl inte heller i bastun, eldstaden ligger troligtvis utanför?

Mvh P-A
 
Jodå jag har kaminen i bastun
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Finns bara ett BRA sätt att undvika bastubränder! Använd bastun för bastubad och absolut inget annat ! Att hitta på diverse klyftiga lösningar för att minska riskerna blir ju aldrig 100% säkert eftersom det inte går att ta bort " den mänskliga faktorn".
Förstår faktiskt inte varför just den potentiellt farliga bastun ska användas, som extraförvaring. Varför inte använda det mindre farliga sovrummet, biblioteket, vinden, lekrummet, tältet i trädgården eller annat utrymme ? Jag har erfarenhet av en arbetskamrat, som fick sin villa räddad av brandkåren och en granne, vars hus brandkåren INTE kunde rädda, så i mina bastuar kommer det definitivt aldrig någonsin in några prylar, som inte hör dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.