P
Hej! Jag undrar om det är något särskilt att tänka på när man reparerar staket på tomt vid strandsskydd. Vi har idag en fastighet med staket runt på tre sidor och fjärde sidan öppen mot en sjö. Behöver vi på något vi upplysa någon om vi underhåller staket, och finns det tidsrymder som detta ska utföras inom?
 
Om du enbart underhåller och inte bygger något annat så behöver du inte informera någon. Visst kan någon ha synpunkter på staketet, men det kan de nu också.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
P
Daniel - tack! Så ingen särskild tid som räknas när man tar ner befintligt staket tills det nya är klart? Tänker just med hänsyn till strandskydd, som verkar leva lite sitt eget liv ibland.
 
A
Om du tar ner befintligt och bygger nytt är det ju inte underhåll/reparation, då är det ju ett nytt staket du uppför.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P
Tack för tanke
De stolpar som kan stå kvar behålls, andra ersätts med nya stolpar, rostig tråd ersätts. Sträckningen är identisk. Menar du att sådant underhåll kan räknas som nytt staket?
 
Ta ner staketet i sektioner dvs först en sektion och ersätt det innan du tar ner nästa. Ingen dum ide att fotografera efter hand.
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Om du först river det gamla staketet och sedan sätter upp ett nytt kan det sannolikt räknas som nybygge. Tar du det i mindre etapper bör det inte vara några problem.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Sedan är det ju inte säkert att staketet är OK i sin nuvarande utformning heller, beror lite på hur det står i förhållande till huset.
 
P
Staketet uppfördes på femtiotalet, och har stått oantastat alla år. Så det borde väl vara svårt att ha synpunkter på ATT det finns ett staket? Jag var mest brydd om hur man underhåller ett sådant för att ej räknas som rivet?

Är enbart stolpar ett staket? Vilket avstånd behövs?
 
Renovera endast en kort bit i taget. Då ska dåtidens regler gälla för när staketet byggdes.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Jag känner till ett liknade fall. Stugir som stått från 50talet, eller ev längre. De ligger mitt på en poppulär badstrand. Så komunen ville ha bort staketen över stranden. Det gick inte att tvinga bort staketen. De lyckads tvinga dit grindar så att folk kan passera, men staketen kunde de inte få bort. Antagligen är även ditt staket säkert.
 
Felpost
 
Säger som tidigare inlägg, fotografera staketet och sedan tar du och byter ut det i steg. Ta bort en sektion där du ska byta stolpe och ersätt stolpen, samt åtgärda en sida i taget. Svårare än så är det inte och då renoverar du staketet.
Och du vill ju inte att de vilda djuren ska skada sig på trasiga stolpar och rostig tråd.;)
 
Gör staketet så att allmänheten inte kan komma åt stranden?
Är stranden inom er hemfridszon?

Dom frågorna är rätt avgörande, om svaret är nej så har jag tom läst att man rekommenderar staket så folk förstår vad som är allmänt och vad som är tomtmark
 
P
Larsa Larsa skrev:
Gör staketet så att allmänheten inte kan komma åt stranden?
Är stranden inom er hemfridszon?

Dom frågorna är rätt avgörande, om svaret är nej så har jag tom läst att man rekommenderar staket så folk förstår vad som är allmänt och vad som är tomtmark
På vilket sätt är de avgörande? Tomten går som sagt till vattnet och detsamma med staketet, men det finns passager så man kan komma igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.