Skumpe
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Finns lite väl många frågetecken över hur anläggningen ser ut.
Var genereras varmvattnet? Är VVB urtappningsbar? Hur är VVB:s inkommande kallvatten kopplat?
Ligger "tomtgräns" lägre än lägsta punkten under golvet?
Hur är det tänkt att skydda rören utanför 8 m- gränsen?
Hur som helst, så kommer inte en cykelpump att räcka, för det behövs både tryck och ganska högt flöde om man ska trycka ut vatten.
OBS också att om rörens lägsta punkt är kort och ligger kallt, så finns risk att det blir kondens där, som kan frysa, om man inte stänger alla öppningar och dessförinnan har blåst ganska rent från vatten. Tänk också på att om du använder kulventiler, så måste de antingen vara tömda på vatten när de stängs eller stå i öppet läge om de riskerar att utsättas för frost ( instängt vatten i kulan kan annars spränga ventilhuset ).
Tack för svaret, ska svara på frågorna i ordning nedan:

- Varmvattenberedare. Stället jag vill sätta trevägskranar på är nedströms denna.

- Vad är VVB?

- Jag vet inte vad VVB är. Inkommande kallvatten är kopplat till en toalett, en dusch och en varmvattenberedare. Och en blandare i ett kök.

- Tomtgräns ligger högre än lägsta punkt under golvet. Rören mellan tomtgräns och kök ska inte blåsas ut. Sträckan markerad "8 m" ska blåsas ut.

- Utanför den sträckan som ska blåsas ur är rören uppvärmda.

- Det finns filmer där man använder handpump för detta, jag har inte själv hittat på det. Röret måste inte vara torrt för att inte spricka. Jag kan inte hitta adaptrar för ändamålet vilket är min huvudsakliga fråga tillsammans med tips på lämplig 3-vägskran.

- 3-vägsventilerna ska vara i uppvärmt utrymme.

- Jag tänker absolut stänga i båda ändarna för att undvika kondens. Denna kondens får man dock förmoda kan expandera en del innan röret sprängs, om inte kondensen fyller ut hela röret.

Känner att jag måste förtydliga frågeställningen också. Det är tips på trevägskranar och adapter för att koppla en handpump till sådan kran jag är ute efter. Jag förstår att det finns hundra andra sätt att lösa det här på också men min fråga gäller det här sättet.
 
VVB = varmvattenberedare.
Du vill alltså montera 2 st ( varm- och kall- vatten) 3 vägsventiler i uppvärmt utrymme, för att stänga " vattensidan" och kunna koppla in någon form av tryckluftventil istället.
Om dessa ventiler ligger på samma nivå som kökskranen, så ska du kunna blåsa ur ett 8 m långt "vattenlås" och det är där jag ser problemet med en cykelpump. När du pumpat luft till " lägsta punkten" så behövs ett stort luftflöde för att det inte bara ska bubbla lite luft förbi kröken, utan verkligen blåsa ur 4 m rör med ett motlut på 1 m.
Hur tänkte du " stänga i båda ändarna" ? Med en blindplugg ( luftnippel) ?
Jag vet inte hur det är att köra drickvatten i , men det finns väl en del 3- vägsventiler till bl.a. bevattningssystem i växthus.
När det gäller luftnippel, så är det väl naturligt att använda " tryckluft"- kopplingar.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Skumpe
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
VVB = varmvattenberedare.
Du vill alltså montera 2 st ( varm- och kall- vatten) 3 vägsventiler i uppvärmt utrymme, för att stänga " vattensidan" och kunna koppla in någon form av tryckluftventil istället.
Om dessa ventiler ligger på samma nivå som kökskranen, så ska du kunna blåsa ur ett 8 m långt "vattenlås" och det är där jag ser problemet med en cykelpump. När du pumpat luft till " lägsta punkten" så behövs ett stort luftflöde för att det inte bara ska bubbla lite luft förbi kröken, utan verkligen blåsa ur 4 m rör med ett motlut på 1 m.
Det är korrekt uppfattat. Jag förstår men syftet med att blåsa ut rören är inte att tömma de fullständigt på vatten. Det är jag helt införstådd med att det inte går med en cykelpump och säkerligen inte heller med en mindre kompressor, eftersom att, som du säger, flödet måste vara rätt stort. Målet är istället att tömma röret på så mycket vatten att det inte spricker. Vid frysning expanderar vatten cirka 10% och kan jag då få ut hälften av vattnet ur röret finns ingen risk att det spricker. Eller hur?
 
I våras var det c: a 40 cm ( p.g.a. en liten nedbuktning ) på ett av mina vattenrör i krypgrunden på fritidshuset, som jag inte lyckats tömma genom självfall ! Bara att byta för spruckna rör ( prisol ) kan man ju inte ha. Därav min stora skepsis.
 
Redigerat:
Skumpe
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
I våras var det c: a 40 cm ( p.g.a. en liten nedbuktning ) på ett av mina vattenrör i krypgrunden på fritidshuset, som jag inte lyckats tömma genom självfall ! Bara att byta för spruckna rör ( prisol ) kan man ju inte ha. Därav min stora skepsis.
Jag förstår, men vad är det som säger att en kompressor får ut allt vatten? Det kanske är kvar och spricker ändå i så fall?
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jag förstår, men vad är det som säger att en kompressor får ut allt vatten? Det kanske är kvar och spricker ändå i så fall?
Gör ett prov. Tag 8 m genomskinlig slang med samma inre diameter, som dina rör och häng upp den som ett U med höjden 1 m. Fyll den med vatten. Anslut cykelpump och se efter hur mycket vatten du får ur. Du kan sedan försöka blåsa med munnen och notera resultatet. Jag tvivlar på att du får ur allt vatten i något av dessa fall. Slutligen låna en kompressor och testa.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Skumpe
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Gör ett prov. Tag 8 m genomskinlig slang med sammas inre diameter, som dina rör och häng upp den som ett U med höjden 1 m. Fyll den med vatten. Anslut cykelpump och se efter hur mycket vatten du får ur. Du kan sedan försöka blåsa med munnen och notera resultatet. Jag tvivlar på att du får ur allt vatten i något av dessa fall. Slutligen låna en kompressor och testa.
Jag tycker det här är en bra idé men vet fortfarande inte hur jag ska ansluta pumpen varken till en sådan slang eller till rören.
 
Nytt förslag utan luft: Skippa ventilen på t-röret där du hade tänkt blåsa in luft och sätt istället på en huv med packning. Innan vinter stänger du av vattnet, öppnar ventilen på ena t-kopplingen, skruvar av huven på den andra och trycker in en slang med liten diameter så långt att den når lägsta punkten (tänk 4m sugrör). Sen suger du ut vattnet, ät lite knäckebröd innan så du är lagom torr i munnen.
 
Skumpe
A AskeHolst skrev:
Nytt förslag utan luft: Skippa ventilen på t-röret där du hade tänkt blåsa in luft och sätt istället på en huv med packning. Innan vinter stänger du av vattnet, öppnar ventilen på ena t-kopplingen, skruvar av huven på den andra och trycker in en slang med liten diameter så långt att den når lägsta punkten (tänk 4m sugrör). Sen suger du ut vattnet, ät lite knäckebröd innan så du är lagom torr i munnen.
Har funderat på det men tror det blir svårt att hitta en slang som fungerar. Man behöver komma ner till lägsta punkten. Finns ett par 90-grader-svängar på röret. Det går att hitta både för styvt och för mjukt rör. Sätter mig inte gärna i sitsen att köpa olika slangar och sen stå i sommarstugan och försöka mata ner dessa för att till slut använda det som ett sugrör. Rören det gäller är rätt små i sin diameter så en slang hade behövt vara väldigt liten. Det hade tagit evigheter att suga ut vattnet.

Tror jag hoppar den lösningen.
 
Ett alternativ till Y- koppling :
Guldtonad Y-formad rördel i mässing, potentiellt en Y-koppling för VVS-installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan behövs en luftnippel också.
 
Skumpe
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ett alternativ till Y- koppling :
[bild]
Sedan behövs en luftnippel också.
Luftnippel. Det är exakt den typen av information jag letade efter. Vad i helvete saker heter. Tack.
 
Lånar tråden lite... idag har vi ingen varmvattenberedare i fritidshuset men den ska installeras så småningom och då blir det ledningar i huset som behöver tömmas före kallställning. Vi har en avstängning på vattnet nere i marken utanför huset, en sk frostfri kran, kan man sedan man stängt vattnet blåsa ur, dvs finns det öppen passage i den kranen inifrån huset när man stängt av inkommande vatten med den?
 
Jag är tveksam till att du lyckas tömma rören med en cykelpump.

När jag tömmer mina vattensystem med tryckluft brukar följande hända:

Först kommer de mesta vattnet ut med rejäl fart.
Sedan börjar luften ta sig förbi vattnet i rören och det kommer ut en blanding av luft och vatten.
Samtidigt minskar trycket och luftflödet som till slut inte orkar dra med sig mer vatten.
Då brukar jag stänga den ventil där jag släpper ut vattnet och låta kompressorn bygga upp ett tryck i hela systemet.
Med högre tryck så kommer det ut mer vatten när jag sedan öppnar ventilen igen. Sedan är det bara att repetera detta tills man känner sig nöjd.

Under hela den här proceduren går kompressorn för fullt. Jag tror att det blir näst intill omöjligt att få till samma effekt med en cykelpump. Kanske kan man trycka ut det mesta vattnet innan luften tar sig förbi men det kommer att finnas vatten kvar i systemet. Om det är pem-slangar och inga kopplingar på lägsta punkt kanske det klarar sig. Sitter det kopplingar på lägsta punkt är det kanske inte så lyckat.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
Tänkte också så, att cykelpump är så begränsad i flöde.
Så fort luften börjar tränga sig förbi vattnet är man slutblåst.

I en kompressor har man betydligt högre flöde.

Men en sak funderar jag på, behöver man inte en olje- och vattenavskiljare till kompressorn?
Åtminstone från min verkstadskompressor är luften inte så vidare fräsch, det är lite småfuktigt och ibland minimalt med oljigt också, det är naturligtvis kompressorsmörjningen som läcker genom. Detta vill man väl inte ha i sina vattenledningar?..
 
En annan väg att gå är ju att byta ut vattnet i rören...spontant tänker jag etanol. Börja med att få ut så mycket vatten som möjligt och sedan fylla upp rören med sprit. Sprit har rätt låg fryspunkt, och när det väl börjar frysa så har det inte alls samma sprängkraft som vatten. På våren kan man sedan fira öppnandet av stugan med några stänkare beroende på vilken typ av etanol man valt! :D
 
  • Gilla
mumiemonstret och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.