Hej,
Då vi nu äntligen köpt en tomt och börjat skissa på vårt hus så undrar vi ödmjukast om vi kunde få lite feedback från forumet. Huset är 1-plan och ca 195kvm stort i dags läget men har pendlat i storlek lite fram och tillbaka.
Tacksamma för svar!
/Ullvi-ladan

Ritning av enplanshus på 195 kvm inklusive vardagsrum, kök, tre sovrum, badrum, bastu och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av enplanshus på 195 kvm med fyra fasadvyer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-skiss av enplanshus på 195 kvm med grå väggar och svart tak, samt gröna dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av enplanshus på 195 kvm med sadeltak och grå ytterväggar.
 
Har ni barn? I så fall skulle jag rekommendera ett andra vardagsrum för dom. Risken är att ni annars stör varandra iom att kök matplats och vardagsrum är öppet.
Vad är tanken med den 3m breda gången utanför sovrum 3?
Ni ser inte ut att klarar tillgänglighetskrsven till Badrum, sovrum 1, gästrum och wc, så där får du läsa på lite.
 
BirgitS
Ser ut att vara väldigt ont om förvaring för allt utom av livsmedel och liknande som fått ett enormt skafferi.
 
A
I icho skrev:
Har ni barn? I så fall skulle jag rekommendera ett andra vardagsrum för dom. Risken är att ni annars stör varandra iom att kök matplats och vardagsrum är öppet.
Vad är tanken med den 3m breda gången utanför sovrum 3?
Ni ser inte ut att klarar tillgänglighetskrsven till Badrum, sovrum 1, gästrum och wc, så där får du läsa på lite.
Det räcker med ett tillgängligt badrum och ett tillgängligt sovrum, eller minns jag fel?
 
  • Gilla
SSM och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
För att kunna ge bra feedback får ni väldigt gärna visa tomten och hur ni tänkt er att placera huset. Finns det utsikt, insyn från grannar, vägar mm att ta hänsyn till? Var är infart och ev garage placerat på tomten i förhållande till huset?

Vilken stil/känsla på huset är det ni vill uppnå och vilka är era behov/önskemål? Vilka material tänker ni använda i konstruktionen är det öppet upp till nock? Hur mkt får det kosta? Vart har ni tagit inspiration ifrån för att rita det här och vad är det som gör att ni börjar rita ett hus själva istället för att kontakta en arkitekt eller köpa från husföretag? Erfarenheter från tidigare boenden dvs så här är viktigt att det är /inte är.

Utan att veta något av ovanstående så tycker jag personligen att ett så stort hus borde kunna inrymma två separata duschmöjligheter, mer klädförvaring och större barnsovrum och/eller en lek/TV-hörna. Viktigt att ha i åtanke när man ritar hus är att även döyta kostar att bygga. :geek:
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
* Ni saknar möjlighet att hänga upp tvätt i tvättstugan
* Ska man in två st i det stora badrummet krockar man med hen som står vid handfatet
* Ni saknar förvaring i badrummen
* Ni saknar möblering för skötbord (om ni har småbarn)
* Ni saknar möjlighet att se gatan/vilka som kommer och rör sig utanför ytterdörren och framför huset. Detta ska man helst kunna se från köket.
* Ni har en stor outnyttjad yta framför sovrum 3
* Möbleringen i vardagsrummet kan bli konstig om ni tänkte ha TV där? Hamnar den på väggen utan fönster? I så fall blir man sittandes med ryggen mot personer som rör sig runt köket, utomhus och mot entren. Det vill man inte. Man vill kunna sitta i soffan och har uppsikt mot dessa ytor.
* Grovingången ska helst vara direkt kopplad till huvudentren så att man kan gå där i mellan utan att smutsa ner övriga huset.
 
kodrod skrev:
Det räcker med ett tillgängligt badrum och ett tillgängligt sovrum, eller minns jag fel?
Jo, sovrum 2 kan vara tillräckligt för att uppfylla tillgängligheten om det är min 2,7,x2,1. Svårt att säga utan måttsättning. Men att bygga ett hus där du inte uppfyller svensk standards lägsta nivå som är utan krav på tillgänglighet är bara dumt.
Och inget badrum uppfyller tillgängligheten.
 
BirgitS
I icho skrev:
Jo, sovrum 2 kan vara tillräckligt för att uppfylla tillgängligheten om det är min 2,7,x2,1. Svårt att säga utan måttsättning.
Nåja, det är i stort sett kvadratiskt och över 10 kvm stort så båda måtten ska ju vara mer än 3 m.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, det är i stort sett kvadratiskt och över 10 kvm stort så båda måtten ska ju vara mer än 3 m.
Jo, men jag tror att du missar poängen med mitt inlägg. Man kan bygga hur knasigt som helst med smala gångar, för små rum för att det ska vara praktiskt mm. och ändå få igenom bygglovet för att enstaka rum uppfyller kraven. Men att du tex ska ha 250/300mm fritt bredvid en dörr är för att det ska fungera praktiskt när du går genom den. Sen att du får bygga gångar där du måste gå i sidled till övriga sovrum betyder ju inte att du bör göra det. Man kanske tycker att det gör nog inget när man som lekman ritar upp det, men då biter man sig själv i baken när man byggt det och ångrar sig.
 
Tack för alla svar :D

Vi har utgått från ett hus från trivselhus som heter Villa Åkarp när vi började rita. (https://www.trivselhus.se/husmodeller/villa-akarp/) och planen är att innan vi skickar in några bygglovshandlingar så tänkte vi dra det en runda med en arkitekt, men att själva rita upp det ger mer förståelse och större frihet.

Vi har tagit del av kommentarerna och justerat planlösningen en aning genom att t.ex. avgränsa den stora korridoren så den blir ett allrum (vilket varit en tanke), vi var medvetna om tillgänglighetskraven, men hade inte studerat dem i detalj så förhoppningsvis stämmer det bättre nu. Vi justerade toaletten i hallen så att den blev större och även rymmer en dusch.
Ritad planlösning för ett hus med benämningar och mått på rum som vardagsrum, sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När man bygger är det såklart en kompromiss med olika saker och insyn kontra utsikt är en faktor. Vi ska tänka en omgång till rörande förvaring, men vi har just nu inga jättebra ideér på att öka denna nämnvärt utan att justera andra ytor. Tomten är en platt hörntomt och det mesta runt omkring är ett ängslandskap, men däremot finns det en granne mot norr och öster(över vägen).
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Glömde tillägga att i vardagsrum+hall+kök är det tänkt att det är ett ryggåstak.
 
Gammelnörden
Tog mig friheten att visualisera hur jag hade gjort utifrån det ni lagt upp i tråden. Jag gissar att huset ska lite likna en lada? Utifrån det tittade jag Arvesunds hus och kom fram till att jag gillade Hara som låg ganska nära era mått.
6,5 m yttermått (- 0.4m tjock vägg x2 = 5,7 m invändigt mått).
Svart, laduliknande hus med vita dörrar och en skorsten, inspirerat av Arvesunds Hara-modell.
Det resulterade i en planlösning som har alla utrymmen från er planlösning men lite omkastad ordning och storlek;
3D-ritning av ett hus i ladan-stil med en planlösning som inkluderar kök, vardagsrum, badrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planlösningen kändes rymlig och trevlig i 3D. Jag tycker det är en bra idé med ett stort skafferi om man har ett ganska minimalistiskt kök utan överskåp. Jag klämde dit ett separat städskåp i hallen så slipper det ta plats i skafferiet.
Mattorna i vardagsrummet/kök får det att se tajtare ut än vad det är. Fönstersättningen är sisådär, det vart lite udda mått att välja på... Jag är ganska säker på att jag fått till tillgänglighetskraven. :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Tog mig friheten att visualisera hur jag hade gjort utifrån det ni lagt upp i tråden. Jag gissar att huset ska lite likna en lada? Utifrån det tittade jag Arvesunds hus och kom fram till att jag gillade Hara som låg ganska nära era mått.
6,5 m yttermått (- 0.4m tjock vägg x2 = 5,7 m invändigt mått).
[bild]
Det resulterade i en planlösning som har alla utrymmen från er planlösning men lite omkastad ordning och storlek;
[bild]
Planlösningen kändes rymlig och trevlig i 3D. Jag tycker det är en bra idé med ett stort skafferi om man har ett ganska minimalistiskt kök utan överskåp. Jag klämde dit ett separat städskåp i hallen så slipper det ta plats i skafferiet.
Mattorna i vardagsrummet/kök får det att se tajtare ut än vad det är. Fönstersättningen är sisådär, det vart lite udda mått att välja på... Jag är ganska säker på att jag fått till tillgänglighetskraven. :)
Hej! Tack för konkreta förslag. Det är intressant hur bra du fick ihop det med våra tankar. Det enda vi har svårt att tumma på i din ritning är bastu och bad med egen utgång. Vi tar med oss hur du har lyckats få in mer förvaringsmöjligheter. Det behöver vi få till.
 
Överväg att bygga en gäststuga med bastu?
 
M
Ska ni ha fristående garage eller förråd? Jag har 140m2 biyta i form av förråd/garage/tvätt/tork och det är fullt! Utemöbler, verktyg, cyklar, gräsklippare...man måste ha förvaring när man bor i hus:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.