I många trådar läser man om saker som hakar upp sig, fastnar eller dör.
Eftersom det gäller både el, vvs och mekanik så la jag frågan här.

Det kan t ex gälla:
- Ballofixer och (säkerhets)ventiler till värme och vatten
- Jordfelsbrytare
- Gångjärn och lås
- Cirkulationspumpar
- Byta batterier i brandvarnare
- Uppgradera mjukvaran i Wifi/router
o s v

Många av prylarna ovan ska, för att funktionen ska säkerställas, ses över regelbundet.

* Har du en förteckning över de prylar som finns i ditt hem?
* Finns en plan för regelbunden översyn?
* Följs den?

Jag kan börja med att svara själv:
Känner till de flesta sakerna, men sköter det bara när andan faller på och därför alldeles för oregelbundet.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag har skrivit en "att göra lista" med just den här typen av saker som jag tejpat fast på köksklockans baksida. Två gånger om året tar jag ned klockan från väggen för att ställa om från/till sommartid, två gånger om året ser jag då listan och prickar snabbt av den innan jag hänger upp klockan igen.
 
  • Gilla
Hjaal och 13 till
  • Laddar…
Det var förbanne mig det smartaste jag hört se'n jag konfirmerades!

Den här idén har jag spritt till alla jag har mött sedan jag läste inlägget i lördags.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Första advent.
Perfekt tillfälle att byta batteri och testa funktionen för brandvarnare (om man nu inte har 10 år lithium batteri eller liknande)
Öppen brandvarnare med infoetikett och nytt 9V-batteri redo för utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta borde alla fastighetsägare göra av ren självbevarelsedrift!

Det är rätt trevligt att ha fungerande kranar att stänga av med när det behövs!
Lika trevligt är det att HITTA kranar som kommer att rasa genom att den skvallrar med några droppar när man provar den, istället för att springa läck när man vrider på den efter tio år en söndagkväll...

PS. Glöm ej rengöring av golvbrunnar, inspektion av vindsutrymmen, krypgrund, tak och fasad och sånt.
 
  • Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Då blev det normaltid igen och jag tycker den här tråden förtjänar att lyftas som en påminnelse för viktiga små kontroller. Så passa på att motionera jordfelsbrytare, kolla batterier i brandvarnare och annat viktigt...
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Har vi (o)tur blir det här sista gången vi byter till normaltid. När ska man då glömma att göra allt det här? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
Min brandvägg klagar på att det är 2700-nånting dagar sedan senaste uppdateringen. Men, den tickar och går. Älskar Smoothwall!
 
I vissa fall kan det vara värt att låta bli att pilla på kranarna också.
Jag behövde byta en påfyllnadsventil till min elpanna som läckte lite. Min panna har en kran där jag kan stänga av vattnet precis innan både VVB och den påfyllnadsventilen jag skulle byta så jag började skruva på den. Den har nog aldrig varit stängd sen 1980 och började givetvis läcka. Stängde vattnet till hela huset och åkte tillbaka till min VVS-butik och fick veta att det inte går att köpa en lös sådan utan att man får bygga om det mesta i rörväg där och då hamnar nära priset för ett nytt system istället.
Som tur är lyckades jag få den tät ändå och slapp byta, men det kan vara värt att tänka på.

När det gäller uppdateringar av datorer osv så brukade jag förr uppmana alla att kolla det i samband med att man skulle betala räkningarna så det iaf blev gjort minst en gång i månaden. Nu sköts ju det mesta automatiskt i Windows så då är det all annan teknik istället. (Jag har kopplat ur en nätverkskamera som inte känns säker längre t.ex. så det är värt att kolla många saker)
 
Bjurran Bjurran skrev:
.... påfyllnadsventilen ...Den har nog aldrig varit stängd sen 1980 och började givetvis läcka.....
Fast hela idén med motion regelbundet är ju att just detta inte ska hända ;)
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Det är några är sedan sist, så nu tycker jag att det är hög tid att lyfta den här tråden igen.
Passa på att under dagen motionera jordfelsbrytare, testa brandvarnare, kolla tryck i brandsläckare och annat viktigt.
 
  • Gilla
thomasloven
  • Laddar…
Jordfelsbrytare testar jag helst på sommaren. Jobbigare att bli utan el när det är mörkt och kallt om den skulle börja strula tänker jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.