Skumpe
Disclaimer: Har lärt mig allt jag kan om VVS på youtube senaste timmen.

Har en sommarstuga och behöver tömma ungefär 8 meter rör på vatten eftersom dessa meter ej är uppvärmda under vintern.

Har kollat lite videos och många använder en kompressor för att blåsa ut, detta rör sig om så lite rör så jag misstänker att det räcker med en handpump.

Fråga 1) det enklaste måste väl vara att installera någon slags 3-vägskran på rören så att man slipper skruva isär rören varje höst?

Fråga 2) hur adapterar jag en cykelpump till vattenrören? Det måste ju vara tätt, annars lär ju själva blåseffekten bli högst begränsad.

Det är omöjligt att "tappa" ut vattnet eftersom lägsta punkten ligger oåtkomlig under golvet.

Bild:
Handritad skiss av VVS-system med cykelpump och 3-vägskranar för att tömma rör på vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Janwal och 1 till
  • Laddar…
Rören in i huset, var kommer dom ifrån?

Man brukar ju ha en kran vid lägsta punkt för att kunna dränera ur systemet. Sen är ju frågan om vad det är för typ av rör, plaströr brukar klara att frysa. Så om du bara kan få ned nivån en del så kanske du klarar dig
 
Skumpe
Larsa Larsa skrev:
Rören in i huset, var kommer dom ifrån?

Man brukar ju ha en kran vid lägsta punkt för att kunna dränera ur systemet. Sen är ju frågan om vad det är för typ av rör, plaströr brukar klara att frysa. Så om du bara kan få ned nivån en del så kanske du klarar dig
Rören utifrån är nedgrävda och härstammar från tomtgränsen, det är kommunalt vatten.
Lägsta punkten finns under golvet. Det är metallrör, ingen plast.
 
Det kanske är som ett företag från Tjörn som har ställt till det för oss och våra grannar. De har höjt upp vattenanslutningar i ett vattensystem med tre anslutningar så ingen del går att tömma. Den siste idioten är fortfarande inte född vad jag har sett. Och dessutom vågar företaget inte ta sitt ansvar. Ägaren till företaget är alltså en feg människa. Det är ju tur att vi är olika här på jorden.
/B
 
Skumpe
Bono_R Bono_R skrev:
Det kanske är som ett företag från Tjörn som har ställt till det för oss och våra grannar. De har höjt upp vattenanslutningar i ett vattensystem med tre anslutningar så ingen del går att tömma. Den siste idioten är fortfarande inte född vad jag har sett. Och dessutom vågar företaget inte ta sitt ansvar. Ägaren till företaget är alltså en feg människa. Det är ju tur att vi är olika här på jorden.
/B
Både blandare och närmsta "skarvning" av rören är minst 1 meter högre än planet där rören går under golvet från badrummet till köket. Det är omöjligt att tappa ut vattnet utan att bryta upp golvet.

Jag tycker inte det här borde vara så svårt om man bara har trevägskranar, en pump och en fungerande adapter. Hade kunnat tänka mig att testa men behöver veta vilken typ av adapter som behövs.
 
Går det att "gräva fram rören" och installera en "kran på lägsta punkt. Och där tömma ur systemet ?
 
Skumpe
Bono_R Bono_R skrev:
Går det att "gräva fram rören" och installera en "kran på lägsta punkt. Och där tömma ur systemet ?
Ja tekniskt sett så går ju det men det innebär ju minst tio gånger mer arbete än den lösningen jag vill ha hjälp med.
 
Jag vet inte om det finns någon trevägskran som kan användas i ett "vanligt" vattensystem och där man ev. kan koppla in en vanlig pump för att tömma systemet. Det finns ju ett "antal duktiga vvs,are" här på forumet så vi får hoppas att någon ser ditt "nödrop" och kan komma med något förslag på lösning.
/B
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Larsa Larsa skrev:
Vart stänger du av vattnet?
Så det är alltså bara från dina inritade T-kopplingar till kökskranen du behöver tömma?

Jag hade köpt en billig kompressor, då kan du enkelt få en anslutning till tryckluftslangen och få skjuts i röret. Du kan sätta en ventil och sen en vanlig tryckluftslangkoppling.

[länk]
Jag försökte rita trevägskranar, inte T-kopplingar. Jag vill kunna stänga av ett håll så att det är lätt att blåsa ut sträckan.
Kompressor kan jag såklart köpa men då gör jag ju det bara för att jag inte kan koppla en handpump till röret. Jag behöver sannolikt inte kraften från kompressorn. Känns lite märkligt att köpa en maskin för flera hundra för att få en koppling som borde kosta en femtilapp.

Jag försöker fortfarande hitta lämplig adapter och 3-vägskranar.
 
Borde väl räcka med T-koppling och två balofixer. Är det kopparrör? Vilken dimension?

En ballofix på inkommande vatten, och en på avsticker mot kompressor/pump.
 
Skumpe
Larsa Larsa skrev:
Borde väl räcka med T-koppling och två balofixer. Är det kopparrör? Vilken dimension?

En ballofix på inkommande vatten, och en på avsticker mot kompressor/pump.
Man kan absolut bygga en 3-vägskran genom att montera en T-korsning och sätta kranar på två (eller tre) av riktingarna. Det blir ju dock större och mindre snyggt.

Jag har ingen aning om vilken dimension det är, ska såklart mäta det innan inköp av delar. Det är metallrör, är osäker på vilken sort. Ser ut som rostfritt men det kan ju vara belagt med något.

Jag vill helst ha något sånt här, om jag förstår vad det är rätt:
https://www.velltra.se/produkt/kulventil-trevags-g8-inv-ba7620l/
Men jag är osäker på om det fungerar eller inte. Jag vill ju helst inte att ventilen ska "stjäla" för mycket av diametern av röret. Vill inte ha dåligt tryck i blandaren i köket såklart.
 
Har du en grovdammsugare som klarar vatten kan du istället suga ur rören. Det gör jag med poolslangarna under altan och mark inför vintern. Du behöver dock fortfarande lösa anslutningen ...
 
Skumpe
TeroM TeroM skrev:
Har du en grovdammsugare som klarar vatten kan du istället suga ur rören. Det gör jag med poolslangarna under altan och mark inför vintern. Du behöver dock fortfarande lösa anslutningen ...
Nej men däremot har jag en dammsugare man kan koppla slangen bak på. Alltså få den att blåsa istället. Men det är som du säger, återstår att lösa kopplingen. Och jag är osäker på om dammsugaren skulle orka trycka ut vattnet. Med tanke på diameter och längd på röret hade jag gissat på att det kan vara för klent. Hade hellre provat med en handpump som sagt.
 
Finns lite väl många frågetecken över hur anläggningen ser ut.
Var genereras varmvattnet? Är VVB urtappningsbar? Hur är VVB:s inkommande kallvatten kopplat?
Ligger "tomtgräns" lägre än lägsta punkten under golvet?
Hur som helst, så kommer inte en cykelpump att räcka, för det behövs både tryck och ganska högt flöde om man ska trycka ut vatten.
OBS också att om rörens lägsta punkt är kort och ligger kallt, så finns risk att det blir kondens där, som kan frysa, om man inte stänger alla öppningar och dessförinnan har blåst ganska rent från vatten. Tänk också på att om du använder kulventiler, så måste de antingen vara tömda på vatten när de stängs eller stå i öppet läge om de riskerar att utsättas för frost ( instängt vatten i kulan kan annars spränga ventilhuset ).
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.