L
Jag skall lägga in golvvärme i hela huset och ställa varmvattenberedaren i garaget. I och med detta har jag rationaliserat bort shunt till radiatorer.

Nu har jag ett dilemma kring handdukstork. Hur skall man tänka kring detta. Om jag tolkar det rätt behöver jag koppla en shunt till golvvärmen för att koppla in en vattenburen variant eftersom det inte går att sätta den som en del i golvvärme systemet.

Tycker ni att jag skall satsa på en elektrisk eller finns det någon annan bra lösning?

Tacksam för hjälp.
 
BirgitS
Första frågan är väl om du verkligen behöver en handdukstork, för det finns en tråd där många skrev om uppvärmning av sina handdukstorkar och en stor majoritet hade aldrig värme på sina handdukstorkar. Hänger man bara handdukar någorlunda luftigt så torkar de på mindre än ett halvt dygn, om inte så bör man nog göra något åt fukten i badrummet i stället.
 
Om du har en ventilation som går för jämnan, finns det en annan lösning:
Jag har mekanisk ventilation i huset, så kallad FTX, med ett utsug i badrummet. En bit under ventilen har jag satt upp en utdragbar tvättställning och där hänger handdukarna. Det fungerar alltid, utan extra kostnad.
Inte så snyggt kanske, men det går att göra en snyggare variant.
Utdragbar tvättställning under en takventil i ett badrum med handdukar som hänger för torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Tack för goda råd. Jag är dock lite kräsen och tycker varma handdukar är toppen.

Dock skulle man ju kunna skaffa en eldriven och låta den gå på ganska låg värme för att minska kostnaden för uppvärmning. Då blir ju jobbet att dra fram vatten osv helt onödigt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.