Hej!

Detta finns säkert jättelätt att hitta med Google men jag är helt novis på området och tar emot all hjälp jag kan få.

Jag har köpt ett vedeldat litet hus och har blivit erbjuden att köpa diverse ved av tidigare ägarens svärdotter. Hon föreslog 4000 kr men jag tyckte det lät mycket så jag vill dubbelkolla. Jag är som sagt totalt novis på detta men uppskattar att det är runt 8 m3 med allt från färdigkluvet till 2m stockar. Den ska vara torr och fin enligt henne. Bifogar bilder. Jag får hämta veden själv så leverans ingår inte.

En hög med blandad ved, delvis täckt av presenning, vid ett litet vedskjul omgivet av löv och bråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hög med blandad ved staplad i ett vedskjul gjord av pallar, med strandsatta plaststolar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hög med blandad ved och stockar bredvid ett rött staket och en barnvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hög med blandad ved och grenar som ligger på gräsmark med lite buskage i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hög med blandad ved inklusive färdigkluvna bitar och 2m stockar i utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser mest ut som skräp. Jag hade inte betalt en krona...
 
  • Gilla
MultiMan och 11 till
  • Laddar…
Kluven blandved (björk, fur etc) ca 300:- kubiken.
Spisved Björk (Kluven i mindre klabbar och kortare längd) ca 600:- kubiken.
Med kubik menad själpt inte travad, hämtpris.

Det du visar skulle jag inte betala mer än max ett par hundra för. Hon borde mer bli glad att bli av med möget.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nja, en del ligger ju under tak, så helt kass är den inte. Men för det priset kan du få bra ved. Så det är ett överpris. Det där partiet är nog inte lättsålt. Jag skulle inte erbjuda mer än 1000kr för det i alla fall.
Men säljaren borde nog vara glad om någon tar bort skiten. Även om en del ved är vettig så är det ju definitivt annat som inte är värt transporten.

4000kr ska du absolut inte betala för det.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Betalade i höstas 400 per stjälpt kubik för kluven ren björkved i 50 cm längder nedtagen förra vintern. Plus 400 för transport av 25 kbm. Så 416 kr /kbm av stjälpt hemma. Priserna har legat så i flera år nu. Det som är på bild hade jag inte gett mycket för.
 
För det på bilderna skulle jag erbjuda att rensa bort kostnadsfritt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Staffans2000
Ett par hundra kanske skulle vara lagom.
Även jag köper färdigklyven och hemkörd ved för fyra hundra/m2
 
Stockarna är ju inte björk, och du kommer bli besviken på energiinnehållet i dem.
Jag får asp gratis, och det märks stor skillnad när jag eldar det, jämfört med björk ...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Tack så mycket för alla svar, det var till stor hjälp. Som en välgärning ger jag henne 1500 kr för det och hon gick med på det. Ska bli spännande att gå loss med motorsågen. :)
 
Jag hade inte betalat för det där.
 
Det ska hon definitivt vara nöjd med.
 
Det blev dyr ved...... men du kom igång i alla fall. Den går säkert bra att bränna.

Den där vedkvaliteten skall som sagt vara gratis om man städar litet där den har legat och transporterar bort den själv.
 
En liten uppdatering:
Igår var jag och min bror och hämtade en del av veden. Den färdigkluvna på c:a 1 m3 och så sågade vi upp stockarna i 1m-längder och det blev c:a 3 m3 staplat med blandad kvalité. idag skulle jag hämta bråten på andra sidan boden och körde dit med släpet. Då möttes jag av ägaren och alla hennes småbarn och hon sa att hennes ex var jättearg att hon sålt veden så billigt och att jag inte fick hämta resten! Hade inte hennes barn varit där hade hon fått sig en hel del ovett. Det är riktigt dåligt men som lite motvikt så fick jag i samband med husköpet köpa c:a 8m3 färdighuggen ved för 1000 kr av hennes svärmor.
 
Har du betalt? I så fall är det ju ditt. Inte för att jag skulle bråka för att få den där slkräpveden, men ändå.
 
T Trrttsch skrev:
Tack så mycket för alla svar, det var till stor hjälp. Som en välgärning ger jag henne 1500 kr för det och hon gick med på det. Ska bli spännande att gå loss med motorsågen. :)
Tror fanken hon är nöjd. Hon blir ju av med brötet.
Hade du sagt att du hämta det gratis så hade hon gått med på att.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.