RoKe skrev:
Vedeldningen kan vara billig eller dyr.
Det är bara att välja.
Helt rätt & det är det jag försökt säga från början!
Man kan inte rangordna, det är ju så mycke olika saker som spelarin, så det är högst ividuelt. vilket jag skrivit nu 4ggr minst
 
Någon som såg att jag skrev samma sak en bit upp här?

"Då kommer vi återigen tillbaka till att det är meningslöst att argumentera, för var och en har sina förutsättningar."

Min ved har jag köpt i tremeterslängder (ungefär). Dessa kapar jag med kedjesåg, elektrisk för att inte göra grannarna nippriga, och klyver sedan med hydraulik.

Sannolikheten är naturligtvis stor att elpriset utvecklas i en rikting som gör vedeldningen konkurrenskraftigare gentemot värmepumparna i framtiden. Speciellt om grafen ovan får sprätta iväg en bit till i samma riktning.
Men det är ju alltid svårt att spå, speciellt om framtiden, då. Den som lever får se.
 
Inger.P. skrev:
Heja Tomtebo! Vilket tålamod du har :)   :)

Det vet ju varenda kotte att det är billigast att elda med ved, det näst billigaste alternativet är pellets... THAT's IT!

Det är ingenting som man behöver överbevisa någon om. Varenda energiutredning som jag tagit del av säger detsamma.

Om jag hade byggt NU hade jag definitivt valt en vedpanna kombinerbar med pellets. Definitivt utan tvekan!

En anläggning som APersson850 har - kombinerad med solfångare - är naturligtvis det ultimata!

VARFÖR envisas hustillverkare med att sälja på husköpare en sådan idiotisk energikälla som frånluftsvärmepumpar faktiskt är? VARFÖR?

Staten ger bidrag för konvertering från direktverkande el. Då kan man ju undra varför "standarden" för nybyggda hus är just EL! Dyrt som f-n och dyrare blir det!

Nej, fram för mer ved och pellets!

Diskussionen om "vitt eller svart" angående vedpriser är ju rent löjeväckande!  Bara för att förbättra sina egna argument och jämförelser... Helt plötsligt skall energijämförelsen bli en fråga om moral!
Det enda man kan använda kvittot till är som tändpapper till brasan... något annat duger det ju inte till...

Själv fick jag 10 kbm gratis ved i våras - huggen och klar. Vad ger det för kilowattpris måntro? Jag fick ju faktiskt köra totalt 40 mil för att hämta veden (10 vändor), släpet hade jag lånat gratis.
Kanhända ska jag kontakta staten och propsa på att få betala gåvoskatt? ;)

det är den där inställningen jag försöker få folk att bli uppmärksam på !
du går ut stenhårt med att ver är så billigt, men när man klyver ner o vekligen kollar vad ni betalar igentilgen, så skiljer det ju bara 2 familje pizzor/ år i uppvärmningskostnad.

du sår det att låta som man skulle tjäna stor kovan på att elda med ved, men jag anser att man inte ens tjänar in arbetskostnaden.

 
apersson850 skrev:
Någon som såg att jag skrev samma sak en bit upp här?

"Då kommer vi återigen tillbaka till att det är meningslöst att argumentera, för var och en har sina förutsättningar."

Min ved har jag köpt i tremeterslängder (ungefär). Dessa kapar jag med kedjesåg, elektrisk för att inte göra grannarna nippriga, och klyver sedan med hydraulik.

Sannolikheten är naturligtvis stor att elpriset utvecklas i en rikting som gör vedeldningen konkurrenskraftigare gentemot värmepumparna i framtiden. Speciellt om grafen ovan får sprätta iväg en bit till i samma riktning.
Men det är ju alltid svårt att spå, speciellt om framtiden, då. Den som lever får se.


jag argumenterar inte imot, jag gör er uppmärksmma på att alt inte är svart eller vitt = man kan inte rangordna.
men många här tycker det är självklart att man kan rangordna 6 at ved alltid är billigast för alla.
 
CarMan skrev:
men många här tycker det är självklart att man kan rangordna 6 at ved alltid är billigast för alla.
Du sa ju själv nyss att ved är billigast, hur ska du ha det?

Och du kan väl ändå inte tycka att vedförespråkarna utgör ett samhällsproblem på samma sätt som värmepumpsförespråkarna med det elberoende värmepumparna medför
 
Tomtebo skrev:
Du sa ju själv nyss att ved är billigast, hur ska du ha det?

Och du kan väl ändå inte tycka att vedförespråkarna utgör ett samhällsproblem på samma sätt som värmepumpsförespråkarna med det elberoende värmepumparna medför

Så ved är billigas för alla? även för den som inte har plats för mer än max 10 m3 & köper färdig kapat/kluvet, samt inte har instalerat en ved anläggning för 130 000:-, utan här med en kombi panna & 500 lite ack?


-------------------------


en villa ägare som byter från el till värmepump, är han en bidragare till ökad elkonsumtion i Sverige.

tänk! allt är inte svart eller vitt!
 
CarMan skrev:
Så ved är billigas för alla? även för den som inte har plats för mer än max 10 m3 & köper färdig kapat/kluvet, samt inte har instalerat en ved anläggning för 130 000:-, utan här med en kombi panna & 500 lite ack?

-

en villa ägare som byter från el till värmepump, är han en bidragare till ökad elkonsumtion i Sverige.
Dåliga exempel!

Menar du att han som redan har en "kombi panna & 500 lite ack" ska hosta upp 150 lakan och byta till en värmepump?

Om villaägaren du sen talar om istället bytt till ved eller pellets hade han förbrukat mycket mindre el  = bättre för elpriserna och bättre för Sverige.
 
För att kunna rangordna vedalternativet så måste man förstå lite vad vedeldning handlar om.

Det är självklart att vedeldning inte passar alla.
Vedeldning passar nog ganska få.
För att man ska kunna åtnjuta vedeldningens fördelar så krävs lite engagemang.
Ofta faller alternativet pga olika omständigheter.
Det krävs ju också trots allt lite intresse och kunskap om systemet ska fungera som tänkt.
Vill man överhuvudtaget inte ägna någon tid till sin uppvärmning så fungerar det inte med ved. Det är helt klart.


Men om förutsättningarna visar sig lämpliga, och om man skulle kunna tänka sig att bli eldare, ja då är ved inget dåligt val tycker jag.
Utvecklingen har gått framåt, så idag kan ett rätt byggt system betraktas som ett bekvämt och miljövänligt alternativ.
Tvärtemot vad alla fördomar som figurerar runt vedeldningen säger.

Och som jag tidigare sagt
Vedeldning kan vara dyr eller billig.
Det är bara att välja, och därmed så har vi redovisat en utav de största fördelarna med ved.
Valfrihet och oberoende.

 
Tomtebo skrev:
Dåliga exempel!

Menar du att han som redan har en "kombi panna & 500 lite ack" ska hosta upp 150 lakan och byta till en värmepump?

Om villaägaren du sen talar om istället bytt till ved eller pellets hade han förbrukat mycket mindre el  = bättre för elpriserna och bättre för Sverige.

Nej, du är ju för insnöad på värmepumpar.
tråden handlar om att rangordna, & jag säger att det inte går!

jag säger inte att killen med kombipanna ska byta till värmepump. jag säger att ved inte driftmässigt sett är det billigaste i den anläggningen & det är ju det trådskaparen är intreserad av. = det går inte att rangordna, för många parametrar som styr vad som är laäpligast i olika hus!

sen det där med att ver är bättre för att det förbruker minre el, ja vi skulle göra av med betydligt mindre el om alla elda med ved.
om en villa ägare byter till värmepump så harhan ju minskat upvärmningsförbrukningen mer 2 tredjedeler & det är Mycke. du är ju lia blåögd dom vägverket med sin nollvision. når man inte noll är det inte bra?

jag tycker du borde minska din hushålls el, så blv det bättre för sverige! Du lär gara av med mer hushålls el än vad jag gör av med i uppvärmning. Hädan efter får du bara ell litet gasol kylskop, ingen dator & defenetivt ingen DVD, kanske en liten ström snål tv. dina cirkulationspumper får drivas av solceller & baterier.
lakamat får du göra i ved eldad ugn o spis. .......

 
Inger.P. skrev:
Jag har förstått att det är DIN åsikt. Du har - om jag inte minns helt fel - ett skräddarsytt värmesystem för din villa. Det gratulerar jag dig till!
Men att jämföra t.ex. en IVT490 som ger 2kw med en pelletspanna eller vedpanna säger säg ju självt! Det går inte!

Elpriset kommer INTE att gå ner. Det gäller att försöka göra sig så oberoende av el som det bara någonsin går!

Sedan måste man naturligtvis jämföra totalkostnaden för installation av de olika värmesystemen.
Men halå, vet du vad en värmpump är för nått?

en frånlufs värmpump är ju bara et ventilationsagrigat, knapast en värmekälla. om man har frånluftsvärmepump, så har man ju eluppvärmning & det kommer nog ganska (väldigt) långt ner på listan.
 
CarMan skrev:
jag säger inte att killen med kombipanna ska byta till värmepump. jag säger att ved inte driftmässigt sett är det billigaste i den anläggningen & det är ju det trådskaparen är intreserad av. = det går inte att rangordna, för många parametrar som styr vad som är laäpligast i olika hus!

sen det där med att ver är bättre för att det förbruker minre el, ja vi skulle göra av med betydligt mindre el om alla elda med ved.
om en villa ägare byter till värmepump så harhan ju minskat upvärmningsförbrukningen mer 2 tredjedeler & det är Mycke. du är ju lia blåögd dom
jag tycker du borde minska din hushålls el, så blv det bättre för sverige!  Du lär gara av med mer hushålls el än vad jag gör av med i uppvärmning. Hädan efter får du bara ell litet gasol kylskop, ingen dator & defenetivt ingen DVD, kanske en liten ström snål tv. dina cirkulationspumper får drivas av solceller & baterier.vägverket med sin nollvision. når man inte noll är det inte bra?

lakamat får du göra i ved eldad ugn o spis. .......
Ganska meningslöst att säga att ved inte är driftmässigast billigast i en gammal vedpanna då det ändå inte är lönsamt att byta ut den.

Villägaren minskar med 2/3 med värmepump men 3/3 minskning med ved och pellets är otvivelaktigt bättre.

Och visst, jag försöker minska min hushållsel så långt det går. Använder inte standby i mesta möjliga mån, har lågenergilampor där det passar, ratar halogen, har skymningsrelä för utomhusbelysninge, strömsnåla vitvaror osv. Vad är det för fel med det?

Det är lite konstigt att du som är totalt elberoende klagar på att jag säger att det är bra att hålla nere elkonsumtionen och i förlängningen elpriset, ett lågt elpris gagnar ju dig.
 
Tomtebo skrev:
Ganska meningslöst att säga att ved inte är driftmässigast billigast i en gammal vedpanna då det ändå inte är lönsamt att byta ut den.

Villägaren minskar med 2/3 med värmepump men 3/3 minskning med ved och pellets är otvivelaktigt bättre.

Och visst, jag försöker minska min hushållsel så långt det går. Använder inte standby i mesta möjliga mån, har lågenergilampor där det passar, ratar halogen, har skymningsrelä för utomhusbelysninge, strömsnåla vitvaror osv. Vad är det för fel med det?

Det är lite konstigt att du som är totalt elberoende klagar på att jag säger att det är bra att hålla nere elkonsumtionen och i förlängningen elpriset, ett lågt elpris gagnar ju dig.

Fast nu är det ju inte jag, utan trådskaparen som bestämt att tråden skulle handla om vad som var biligast i drift, oavsett investeringskostnad.
 
Sant. Då är vi överens om att den gamla vedpannan bör bytas ut mot en ny vedpanna.
 
en sak som ingen har sagt nått om är att om man (som jag tex.) vill åka på semester nån vecka mitt i vintern så får man köra med ren elvärme under tiden man inte är hemma och kan elda och det kostar nog 150-200kwh/dag och är man borta 14 dagar så blir det en par tusen
 
Det är ju helt riktigt. Man kan tänka sig att gå ner i inomhustemperatur några grader, men det är ju också allt. Solen ger inte mycket att hurra över på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.