Köpte hus för 1 månadssedan.
Efter att vi tömt krypgrunden där förra ägaren hade haft både träkistor, lastpallar och däck så har vi nu fått en bättre överblick i hur krypgrunden ser ut.
När vi köpte huset fick vi veta genom besiktningen att det var en onormalt hög % fukt.
Efter inköp av en hygrometer visade det sig vara 85-86% och runt 17 grader.
Ju kyligare det bli ju mer sjunker procenten.
Idag är det 71% och 7 grader.

Nu till mitt problem: Jag har ett vattenrör som leder in i krypgrunden.
Jag kan inte lokalisera vart det startar och undrar om någon i detta forum sett något liknande?
Kan någon hjälpa mig förstå vart det startar och varför det är där?

Huset byggdes 1964.

Bild 1 och 2 är röret.
Bild 3 och 4 visar på vatten.

Tack
 
  • Rörledning och kablar genom krypgrund med synlig fukt på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett mörkt krypgrundsfoto som visar ett rör som sticker ut ur en grundmur och en våt fläck på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk och dammig krypgrund med spillror och ett vattenrör som kommer ut ur en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en krypgrund med flera kablar och ett rör som leder inåt, med synlig fukt på betongväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du det vita avloppsröret av äggskals-modell? Det ser ut som det är avslaget vid den murade delen. Kan det vara fundamentet till skorstenen? Vad finns ovanför just där?
 
Ja precis, det ser ut som om att det kommer ur murstocken. Vi har en Öppenspis precis ovanför men den är ej igång och har ej vart på ett par år
 
Det skulle kunna vara något slags luftintag till kamin eller något, men det förklarar inte att det rinner vatten ur det.
Kan man inte följa röret på första bilden åt båda håll, och se vart det tar vägen?
 
  • Gilla
Marie2018
  • Laddar…
Ett långskott. Men om det är luftning till kaminen skulle det kanske kunna vara regnvatten som tränger in genom skorstenen. Har ni huv på skorstenen?

Tror knappt på det själv, men kan inte se vad det skulle kunna vara annars. Att leda in vatten i en krypgrund är att be om problem.

Att du har lägre luftfuktighet just nu beror nog främst på att det varit nordostliga vindar med torr kall luft ett tag. Jag antar att det sitter någon typ av ventiler så att utomhusluft kan ta sig in i krypgrunden? På onsdag torsdag tror jag du har betydligt högre luftfuktighet igen, säkert över 90% (om väderprognoserna står sig).
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Det är inte bara en "genomgång" för vatten, alltså ett rör som går rätt igenom för att vatten inte ska bli stående på "baksidan" av murstocken.
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.