R Rolf Olsson skrev:
En annan fråga om kondens.

Kondens enbart på utsidan på nya Elitfönster? Vid vissa vädertyper. Tips på åtgärd emotses.
Blev också skitnöding när jag en morgon klev upp och det va kondens på alla fönster på utsidan. Men tydligen så är detta ett gott tecken. Visade sig att man har bra isolerade fönster. Och allt är i sin ordning.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Är det någon luftspalt på toalettdörren så att luften kan sugas ut? Brukar den vara stängd?
Kan vara god ide att installera ventiler i de sovrum som saknar också.
Är det förresten en fläkt som går kontinuerligt i badrummet?
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
I detta fallet är grundprincipen att försöka få en stigande varm luftström under varje fönster. Grundproblemet med huset är att golvvärmen inte ger den kraft att möta kallraset från fönstret på rätt nivå.

En sådan lösning innebär antingen element (el eller vatten) eller via ventilation. Beroende på att golvvärmerör oftast inte får belastas med för hög värme (ca:40-45 grader) faller detta alternativ bort. Kvar finns element och ventilation. Förutom element finns det ett antal ventilationsföretag som tillverkar lokalt placerade fläktar (centralt placerade fläktar kompletteras ofta med spirorör för att klara arbetet) som kan öka på luftcirkulationen under fönster och i rummet. Sedan är det upp till ägaren att efter smak, pris och effektivitet välja det bästa.
 
P Patrik Lidstedt skrev:
Tecken på bra och väl isolerande fönster, grattis!:)
Tack för snabbt svar. Då kan jag vara lugn o glad.
 
Är det mekanisk frånluft? Antingen frånluftsvärmepump, frånluftsfläkt i kanalen eller en fläkt i badrummet.
 
K krillan skrev:
Är det mekanisk frånluft? Antingen frånluftsvärmepump, frånluftsfläkt i kanalen eller en fläkt i badrummet.
Det finns en frånluftsfläkt i det stora badrummet men inser att jag kommer att behöva komplettera med fler.
 
Jag tror inte du är på rätt spår med att sätta in fler badrumsfläktar.
Det är för kallt under/vid fönstret som skapar kondensen menar jag.
 
Vi hade ett äldre hus (byggt 1970) och hade kondens precis så som TS har. Vi bytte inre glaset i fönstren till "isolerglas" och kondensen försvann. Fläkten i badrummet gick hela tiden. Det blev bättre. Vilken typ av fönster har TS?
Ventilationsregler: Utsug i badrum och klädkammare. Köksfläkt. Luftinsläpp i sovrum och vardagsrum.
 
Kom att tänka på, har du kollat så att eventuella filter i friskluftsventilerna inte är igensatta?
 
Kondens utsida = väl isolerade fönster
Kondens insida = dåligt isolerade fönster, fuktig varm luft förstärker fenomenet
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.