CarMan skrev:
är detta vitt eller svart?
hur många kwh får man av 1 m3 otravad ved (bland ved) 0,7 travad
Som du säkert känner till så säljs ved både vitt och svart. Det finns ved av olika träslag som har olika fukthalt och olika energiinnehåll. Beroende på hur kunnig du är och var du bor kan du få betala inom ett brett spann för veden. Den siffra jag angav är en bra siffra, visst, men den är inte orimlig.

Poängen är hur som helst inte exakt vad veden kostar per öre. Poängen är att det oftast går att elda med ved billigare än att köra värmepump. Med differentierat elpris blir både pellets och ved betydligt billigare de perioder när elen är dyr.
 
apersson850 skrev:
För att det i så fall går att ta ut ett högre pris för veden, då den blir billigare i alla fall. Blir elen dyrare blir antagligen dieseln dyrare också, och den går det åtminstone åt för att hantera veden.
Snittpris på el blir nödvändigtvis inte dyrare med differentierat elpris. Elen skulle då följa priset på elbörsen och följer tillgång och efterfrågan vilket innebär både betydligt dyrare och förmodligen billigare än idag.

Då man värmer ett hus med el blir elen då som dyrast då man förbrukar mest vilket kraftigt missgynnar värmepumpar som går när det är som kallast. Å andra sidan blir elen väldigt billig då det är hög tillgång vilket talar för att köra värmepump då.

Visst kan ved- och pelletsleverantörer ta bättre betalt precis den period då elen kostar som mest, men å andra sidan måste de då gå ner i pris när elen kostar som minst eftersom det annars inte går att konkurrera. Och till skillnad från el så går ved och pellets att lagra så varför köpa när det är som dyrast under året? Alltså finns inget som talar för att ved och pellets skulle bli dyrare med differentierat elpris. (Frånsett ökad efterfrågan förstås. Å andra sidan står energigrödorna och bankar på dörren.)
 
Tomtebo skrev:
Som du säkert känner till så säljs ved både vitt och svart. Det finns ved av olika träslag som har olika fukthalt och olika energiinnehåll. Beroende på hur kunnig du är och var du bor kan du få betala inom ett brett spann för veden. Den siffra jag angav är en bra siffra, visst, men den är inte orimlig.

Poängen är hur som helst inte exakt vad veden kostar per öre. Poängen är att det oftast går att elda med ved billigare än att köra värmepump. Med differentierat elpris blir både pellets och ved betydligt billigare de perioder när elen är dyr.

dina siffror visar inte att ved är billigare, inte så länge vi inte vet hur många Kwh man får it av veden!

i annonsen du visa såldes blandved för 550:-/ ostaplad m3 & hemkörning ingick.
hur mycke gör en normal villa avmed (om dom ska hålla kostant 21 grader, inte varieradne tempratur som 80& av alla vedeldare har, här vil vi inte ha 17 grader på morgonen!!!
gör man av med 30 m3 då? det blie ju 30X550:- = 16 000:- (motsvarar deta 25000kWh?)

25000x COP3 = 8300 x snitt pris på 2:-/kW (4:- när det är som dyrast & 0,5 öre när det är billigast) = 16 600:-

det blir isånna fall bara 600:- dyrare/ år att slippa hantera veden, vilket är rtt mycke job!

OCH i detta exempel har vi helt utgått från att vedpriset inte höjs, & hur troligt ät det?
 
Varierande temperatur? Varför skall värmepumpen jämföras med en gammal vedpanna från 60-talet? Rimligtvis skall den jämföras med en modern vedpanna med stor acktank och shuntstyrning som reglerar på inomhustemperaturen. Rent värmekomfortmässigt och reglermässigt är det ingen som helst skillnad mellan ved och värmepump.

550:-/ ostaplad? Varför välja den annonsen när det finns en hel uppsjö under "ved"?

Snittpris på 2 kronor per kWh, hur räknar du då? Gör du inte av med mer energi desto kallare det är? Det handlar f.ö. inte om vad snittet är, det handlar om att använda det energislag som är billigast vid varje tidpunkt.

Jag repeterar: Poängen är hur som helst inte exakt vad veden kostar per öre. Poängen är att det oftast går att elda med ved billigare än att köra värmepump. Med differentierat elpris blir både pellets och ved betydligt billigare de perioder när elen är dyr.
 
Farsan har eldat med ved i säkert 20år.
Vi har alltid köpt för 150kr kb.
Vitt eller svart? Vem bryr sig?
Det är väl upp till säljaren om han redovisar det ::)


 
Andreas_Hansson skrev:
Farsan har eldat med ved i säkert 20år.
Vi har alltid köpt för 150kr kb.
Vitt eller svart? Vem bryr sig?
Det är väl upp till säljaren om han redovisar det  ::)

vist är det skilnad om vi snackar vitt eller svart. i prinsip skulla jag ju kunna köra direkt el & koppla det på närmsta lycktstolpe, & säga att det är billigaste sättet!

vi måste ju räkna med VITA priser!

& dun var har säkert köppt svart för 150:-/m2. men dån har han fårtt transportera det själv & det kostar, han har sen fått köpa sågar o grejor för att såga o klyva m.m. han har massa dålda utgifter du glömer!

men vist är det miligare med ved, men hur milligt? det är ju självklart viktigt att räkna fram priset /kWh & det efter att man tagit bort förlusten i pannan!

för vem vill joma en-2 vackor / år med att fixa veden in för vintern, sen allt bök med att elda 1- 4 ggr/ dygn, för att spara 200:-/ år?


sen vist ska man jämföra värmepumpen med en mordern vedanläggning, som 10% av alla vedeldare har. men dom andra 90% har dålig komfort. & det är dom som skriker hökst att det äe så billigt. dom 10% som investerat 100 000 till 150 000 i en bra vedanläggning vet att det kostar lika mycke i investering som tillexempel pellets eller bergvärme, men har man tillgång till "Stulen" ved från sitt egna jordbruk eller dyrligt så är det klart att man eldar med ved.
 
håhåjaja,

nu är carman igång igen.
Det enda sättet att dämpa honom är att erkänna att han har rätt.
Något annat tar han inte till sig.
Noway.

 
RoKe skrev:
håhåjaja,

nu är carman igång igen.
Det enda sättet att dämpa honom är att erkänna att han har rätt.
Något annat tar han inte till sig.
Noway.


så det är inte stöld att köpa saker svart? det är sju stäld från alla andra medborgare. om alla sluta mad svart betalning skulle vi inte behöva betala så mycke i skatt!

alla som köppt nått svart, ska inte utala sig om dyra bensinpriser & andra skatte höjningar.
 
Om alla betalar allting vitt betalar vi mer skatt. Något annat händer inte. Man blir inte politiker av någon annan anledning än att man vill ha makt över folk. Extrema politiker, oavsett kant, utövar gärna denna makt genom att knipsa huvudet av misshagliga medborgare, men mer ljumma socialdemokrater gör vad som står dem till buds: Ta ifrån folk deras pengar.

Skatt har varit ett sätt att driva en stat. Nu är det ett sätt att driva statsapparaten, ett självändamål i sig.

CarMan, jag har som sagt ingen egen skog, bortsett från några äppelträd, utan köper min ved. Nu har jag 52 m³ staplat för vinterns behov. Det går ungefär 7-8 m³ ved på en m³ olja, beroende på hur bra veden är. Alltså motsvarar min ved ett inköpspris för olja på ungefär 75000:-. Jag har betalat 5500:-, plus då några ideella dagar med att kapa, klyva och stapla.
Själva eldandet är ganska enkelt, då jag har en ny anläggning, installerad vid nyår. Den kostade ungefär 110000:- i installation, vilket är billigare än vad en normal bergvärmeinstallation kostar. Energipriset blir ungefär 17 öre/kWh, och då menar jag kilowattimmar som har laddats till ackumulatortankarna, inte sådana som har försvunnit i förluster genom rökgaser och liknande.

Sen eldar jag inte alls nu, eftersom jag har lyxat till det med solpaneler också. Jämfört med att elda med ved är det dock ingen ekonomi i det. Däremot är det lika bekvämt som din värmepump nu, fast kostar ungefär 0,5 öre/kWh i drift, då solpanelerna ger en "COP" på runt 200 när solen skiner bra.
 
apersson850 skrev:
Om alla betalar allting vitt betalar vi mer skatt. Något annat händer inte. Man blir inte politiker av någon annan anledning än att man vill ha makt över folk. Extrema politiker, oavsett kant, utövar gärna denna makt genom att knipsa huvudet av misshagliga medborgare, men mer ljumma socialdemokrater gör vad som står dem till buds: Ta ifrån folk deras pengar.

Skatt har varit ett sätt att driva en stat. Nu är det ett sätt att driva statsapparaten, ett självändamål i sig.

CarMan, jag har som sagt ingen egen skog, bortsett från några äppelträd, utan köper min ved. Nu har jag 52 m³ staplat för vinterns behov. Det går ungefär 7-8 m³ ved på en m³ olja, beroende på hur bra veden är. Alltså motsvarar min ved ett inköpspris för olja på ungefär 75000:-. Jag har betalat 5500:-, plus då några ideella dagar med att kapa, klyva och stapla.
Själva eldandet är ganska enkelt, då jag har en ny anläggning, installerad vid nyår. Den kostade ungefär 110000:- i installation, vilket är billigare än vad en normal bergvärmeinstallation kostar. Energipriset blir ungefär 17 öre/kWh, och då menar jag kilowattimmar som har laddats till ackumulatortankarna, inte sådana som har försvunnit i förluster genom rökgaser och liknande.

Sen eldar jag inte alls nu, eftersom jag har lyxat till det med solpaneler också. Jämfört med att elda med ved är det dock ingen ekonomi i det. Däremot är det lika bekvämt som din värmepump nu, fast kostar ungefär 0,5 öre/kWh i drift, då solpanelerna ger en "COP" på runt 200 när solen skiner bra.
antar att du inte handvevar när dukapar veden, här har du några kronor till. + slitage (& ett inköp)
lika så med kapningen
hur stansporterades veden & vad kostade det.
sen ska sotarn ha en slant.
det ger inte många ören till, men det är ALLTID sån som ved eldare fuskar med att redovisa!


--------------------
110 000:- kronor för ved anlägninge, eb bergvärme anläggning kostar ju bara 60 000:-

oj då glömde jag borrhålet, men det fans ju redan där , sen tidigare.
har du inte glömt en vebod & skorsten?
 
jag har räknet flera gånger, man får det till att veden koster 30 öre + dom dålda avgifterna.
kan jag få se et räkne exempel på hur ni räknar frem 17 öre?
 
Andreas_Hansson skrev:
Farsan har eldat med ved i säkert 20år.
Vi har alltid köpt för 150kr kb.
Vitt eller svart? Vem bryr sig?
Det är väl upp till säljaren om han redovisar det  ::)
De gör 12-15 öre/kWh (beroende på ved kvaliten) efter pannans förluster.. :)
 
CarMan skrev:
men har man tillgång till "Stulen" ved från sitt egna jordbruk eller dyrligt så är det klart att man eldar med ved.
Ved från egen skog är inte stöld, det är fullt tillåtet att elda för husbehov utan någon som helst redovisning. Det är inte så dumt att äga skog.

Skall du baka in slitage på verktyg på vedbearbetningen skall du även baka in slitage på din värmepump när du kör den.

Sist men inte minst; om du räknar fram 30 öre så är det i vilket fall som helst billigare än vad de flesta värmepumpsägare betalar per kWh idag. Om elpriset fortsätter uppåt eller blir differentierat så blir fördelen ved än större, eller hur.
 
CarMan skrev:
antar att du inte handvevar när dukapar veden, här har du några kronor till. + slitage (& ett inköp)
lika så med kapningen det ger inte många ören till, men det är ALLTID sån som ved eldare fuskar med att redovisa!


--------------------
110 000:- kronor för ved anlägninge, eb bergvärme anläggning kostar ju bara 60 000:-
Sågade ut 21 träd på tomten i våras..
Det blev 19 m3 staplad/kluven ved o när jag jämför fakturan (fjärravläsning) från -05 med -06 så gick det 47 kWh mer nu när jag hade kapat o kluvit + ca 6,5 liter bensin till sågen o lite sågkedjeolja.. Så driftskostnaden blir runt 150:- som de kostar att såga, kapa o klyva 20 m3 ved.. Sen tillkommer köp av såg ev kap o klyv (om man inte hyr) nån ny kedja ibland transport mm..
Här kan man hyra kap o klyv (vedmaskin) för 380:-/dygn el 700:- för 2 dygn men till en normal villa med en förbrukning på 25000 kWh räcker de med ett dygn..

Så med Andreas vedpris skulle det bli max 20 öre/kWh inkl transport om jag hade ved eldning o hyrde en kap/klyv.. ::)

 
2an skrev:
Så med Andreas vedpris skulle det bli max 20 öre/kWh inkl transport om jag hade ved eldning o hyrde en kap/klyv.. ::)
Glöm inte pengarna du sparar på att inte köpa gymkort.  ;D "Ved värmer två gånger"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.