För ca tre år sedan färdigställde vi vårt Eksjöhus Trend Pulpet med tillkopplat garage. Vi fick då rekommendationen att inte ställa upp kartonger med diverse, bl a kontorsmaterial, urvuxna kläder, elektronik, och julprydnader. Detta då främst vad jag förstod det som kläder kunde mögla (rätta mig gärna om jag har fel). Detta resulterade i att nu garaget är fullt med kartonger och vi vet inte vad jag och min fru ska göra av sakerna då vi inte kan göra något i garaget (att ha bilen i garaget är väl nästan ingen som har idag :D). I och med detta har jag haft funderingen att smälla upp en friggebod för att skapa mer utrymme och sedan lättare även sortera ut vad som ska slängas och vad man ska ha kvar, men nu funderar jag på om man kan konvertera kallvinden ovanför garaget till förråd och isolera därefter.

Har just nu svårt att komma upp i vindsluckan i garaget, men genom vindsluckan i bostadsdelen så har jag i alla fall kommit fram till att takstolarna (s k fackverkstakstolar) är 45 x 170. Tror det sitter Isover Takfotsluftning längst ner på taket. annars så är det råspont. Tänkte sätta läkt längs med takstolen 28x35 och sedan masonitskiva (vet ej om det behövs) och sedan isolering och sist byggplast. Tror ni 120 mm isolering räcker i taket?

Bjälklaget mellan vind och garaget är idag oisolerat. Tror bjälkarna är åtminstone 220 mm, men är inte säker. Hur skulle ni tänka här för bästa effekt? Tänkte lägga spånskivor som golv. Behöver man lägga något mellan isoleringen och spånskivorna?

Med tanke på att det idag är öppet mellan "garaget" och "bostadsdelen" på vinden tänkte jag regla upp en vägg med OSB på ena sidan (mot bostadsdelen) och isolering och sist byggplast. Hur tjock bör den vara? Kommer behöva göra någon form av dörr i konstruktionen, tror ni det räcker med en OSB-skiva och en hasp eller behöver den isoleras också?

Mot ytterväggen blir det 120 mm isolering och byggplast.

Mot det nya förrådet blir väggarna alltså av byggplast, så jag tänkte inte sätta något framför.

Garaget i sig håller på att isoleras med 120 + 45 isolering mot ytterväggarna med byggplast mellan isoleringslagren och sedan OSB + sist gips.

Vad tror ni, blir isoleringsmängden bra för det nya förrådet? Kommer det kunna funka för att ställa upp flyttkartonger eller är jag överambitiös i mina planer? Behöver jag sätta dit någon ventil (om det nu inte råkar finnas en vid nocken)? Är det något annat jag inte tänkt på?

Tacksam för lite vägledning i allt detta :)
 
Jag är rädd att du inte tänker på alla parametrar: Temperatur, fukt, värme.
Att bara isolera gör vä inte garagevinden varmare och inte heller torrare?

Men om du samtidigt tänker isolera själva garaget, och värma upp det,
kan ju en del värme läcka upp till vinden. Och sedan måste fukten tas om hand.
Det är faktiskt inte enkla problem som skall lösas.
 
Tack för svar KnockOnWood. Tänkte väl att jag inte tänkt på allt... :crysmile:

Idag är inte heller garaget uppvärmt, men tänkte sätta en eller två oljefyllda element, vet dock inte på hur många watt, men ju mer desto bättre misstänker jag :)

Det finns el fördraget på vinden så jag kan sätta ett element där med. Ska jag räkna med en avfuktare i tankegången också?

Garaget ligger på ca 29-30 kvm, så vinden lär ju blir däromkring också.

Antar att jag skulle fått samma problem om jag tänkt bygga en friggebod?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.