Nu är det flera månader sen sist igen... vad händer? :)
 
whork whork skrev:
Nu är det flera månader sen sist igen... vad händer? :)
Bra fråga. Livet och allt som händer, det har rullat på här i huset. :D
 
WTF. Det krävs lite bakgrund för att detta ska bli begripligt. 1997 gick jag i gymnasiet och kom tillsammans med min kompis Madde på den briljanta idén att vi skulle göra en skoltidning. Det gjorde vi och kom på att det var en bättre idé att göra en gemensam tidning för alla gymnasieskolor, så det gjorde vi det med.

Det var en riktigt bra idé, eftersom jag både träffade min första "riktiga" flickvän den vägen och inte minst för att det fick in mig på min bana av att jobba med journalistik och kommunikation.

Tidningen, som jag just nu inte kunde hitta något ex av, de ligger väl bevarade i källarförrådet, hette "Jelly" och trots att det var tidigt hade vi en sajt som fanns på jelly punkt nu. Döm av chocken när jag sprang förbi detta klistermärke på stan för ett tag sedan!

Klistermärke med reklam för en produkt från 'Jelly' på en mörk yta, potensmedel i geléform med hemsidans URL.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Jakobski och 2 till
  • Laddar…
Velux Active styrningskit för takfönster uppackat på bord med kontrollenheter och manual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Roligare styrning till mina takfönster?

Redan när jag köpte mina takfönster var jag i kontakt med Velux och de pratade om att det skulle komma en IP-gateway till fönstren "om ett par månader". Tiden gick och det som istället kom var en ny produkt som heter Velux Active som tyvärr är ett stängt protokoll men som ska gå att styra via till exempel HomeKit.

Beställde och det är inte sexigare än på bilden, men av någon anledning har man bara satt en knapp på kontrollerna, som använda för att öppna och stänga, men det går inte att styra mörkläggningen.

Jag har inte testat styrningen med HomeKit ännu men enligt Velux kommer man inte att kunna styra mer än stänga, ventilation eller helt öppet, i deras egen ett exakt värde. Märkligt. Lär återkomma till detta i framtiden.

Själva systemet kör själv efter ett ibland lite obegripligt schema, men det styrs bland annat av värme och luftkvalitet. Effekten av det kan dock bli mer än märklig ibland, som att märkläggningen stängs kl 10 på natten.

Vid några tillfällen har Velux appen slängt ut mig från systemet och enbart tillåtet styrning av mörkläggningen, men inte låtit mig styra fönstret. Det verkar som att det är någon säkerhetsfunktion så att inte obehöriga ska kunna styra, men jag vet inte riktigt varför jag blivit utslängd. Tilläggas ska att det inte har hänt sedan appen uppdaterats, så förhoppningsvis är det överspelat.
 
There's an app for that!

Smartphone-app som visar status för en maträtt i en Siemens mikrougn med tiden och effektinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tog mig ganska lång tid att hitta vilka ugnar jag skulle ha och när jag väl hittade dem blev det som en ren bonus ugnar med appstöd. Vem tusan behöver en app till sin ugn? Erkännas ska att nu när jag haft ugnarna någon månad har jag startat ugnen från soffan en (1) gång. Lätt värt det... not.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
När nu bänkskivorna hade kommit var det dags att montera. Mina speciallösningar gjorde ju att jag var tvungen att såga en del i stommarna, så det är väl bara att sätta igång.


Köksskåp under montering med sågade utskärningar för bänkskiva, omgivet av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diskhon är enorm och sträcker sig över 1,5 bänkskåp.


Köksskåp med urtagning i bänkskivan för installation av kökshäll, trälist och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så långt var det inga problem men när den rostfria bänken skulle läggas på och jag insåg att jag lyckats rita in diskmedelspumpen precis där stommen är kände jag mig lite dum - och sågade lite till :D


Tomt köksskåp redo för bänkskiva, med bänkskåpsstomme sågad för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även hällen är stor, 900 bred, och sträcker sig faktiskt över 3 bänkskåp. När köket ritades ritade vi in en vanlig häll så ett av skåpen hade en större skiva i framkant, vilket givetvis måste bytas till en "stållist".


Hand håller två vita plastfästen och skruvar, tillbehör för köksskåpsmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvik - butiken ligger som tur är nära och de hade fästen hemma, så det var en ganska enkel operation. Just det, bortsett från det faktum att alla köksskåp redan var uppsatta, injusterade och ordentligt skruvade i både varandra och i reglarna som skåpen står på.


Närbild på en borrbit som berör en grå bänkskiva, förberedelse för att borra ett hål för köksinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känslan av att sätta borret i bänkskivan. Sådär alltså.


Bänkskiva i grå ton med uppritade linjer för utsågning, placerad ovanpå trästöttor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi gjorde ett provsnitt i mitten av den delen som skulle sågas ut, för att kolla att det inte blev skador i skivan. Det gick bra och vi sågade försiktigt ut hålet till hällen. Med stor försiktighet!


Svart inbyggnadshäll med fem brännare under montering på en ljus bänkskiva, verktyg syns runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som tur var gick det bra och hällen passade efter att vi filat på någon liten kant det där blev lite väl tajt.


Användare sågar i köksstommens kant för anpassning till bänkskiva och inbyggnadshäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag blev tvungen att såga lite även i dessa bänkskåp, och precis som med diskhon lyckades jag med konststycken att placera gasslangen exakt där stommarna var. I efterhand visade det sig dock vara en bra placering, eftersom slangen skyddas och jag kan använda lådorna under hällen, vilket inte hade gått annars.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Men tänk så gött den där dagen du sitter på väg hem och tänker ”oh så gött det hade varit med hemgjord pizza idag.. synd att det tar så jäkla lång tid att värma upp ugnen. Varför finns det inte en app...” :D
 
  • Haha
AndersPS
  • Laddar…
Mitt projekt med trappräcket fortsätter. Det är en "tillfällig" lösning som kommer att leva några år och jag var därför inte sugen på att lägga några stora pengar på det. Glasräcke, som det är tänkt ska sitta där på sikt, kostar nånstans 15 - 20 tusen ungefär och det är lite mycket för något som bara ska användas något år.

Hantverksprojekt med borrning av hål i metallreglar för ett tillfälligt trappräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Massa hål blir det som ska borras. Två "reglar" där den översta har genomgående hål och den understa bara har hål i toppen och fungerar som stopp för stolparna som träs igenom.


Buntar med rundjärnstänger och arbetsmaterial såsom handskar och färg på ett byggprojekts arbetsbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva stolparna är rundjärn från Hornback, 3 meter för 60ish kronor, och varje stolpe blir 1 meter hög, så jag får ut 3 stolpar per rundjärn. Av någon ytterst märklig anledning lyckadeas jag såklart köpa så att jag saknas en stolpe. Ahh.
 
Tomma kartonger hopade på gräsmatta med häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En massa kartonger blir det :D
 
Två flexibla slangar för golvvärmesystem matas ner genom betonggolv mot fördelarskåp i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ännu ett stort framsteg - dags att koppla in golvvärmen till själva värmesystemet och äntligen få varmt på ovanvåningen inför vintern. Här själva matningen som går från fördelarskåpet ner i källaren.

Fördelarskåp med uppkopplade slangar för golvvärme, inkluderande ventiler och manometrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En väldigt liten ändring jämfört med tidigare, men de två slangarna till vänster är skillnaden mellan succé eller kall ovanvåning. Även om jag inte har någon styrning inkopplad ännu utan bara "fulkör" värmen så är det helt magiskt att komma hem och känna att det är varmt i rummet. Mysigt till 100% - speciellt efter 2 vintrar utan ordentlig värme på entréplan.
 
  • Gilla
one- och 1 till
  • Laddar…
whork whork skrev:
Men tänk så gött den där dagen du sitter på väg hem och tänker ”oh så gött det hade varit med hemgjord pizza idag.. synd att det tar så jäkla lång tid att värma upp ugnen. Varför finns det inte en app...” :D
Haha, jo, det tag ju säkert 1o minuter, troligen mindre om man inte vill ha bränd pizza. :D
 
  • Gilla
whork
  • Laddar…
Ibland ser det bättre ut än vad det är i verkligheten...


Nyinstallerad kökskran och diskho ej inkopplad eller fastsatt; ofärdigt kök med tillfällig kokplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kranen är monterad men i verkligheten är det enda som hänt att den är fastsatt i själva hon, inte inkopplad alltså... Inte heller fastsatt eller något avlopp, så mycket återstår.


En oinkopplad gashäll med fastsatt kran och en stekpanna på ett köksbygge, omgiven av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hällen är på plats, men gasen är inte inkopplad, så stekpannan står bara där som "förvaring".


Gammal bärbar kokplatta på köksbänk med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


... istället använder jag denna finfina gamla portabla kokplatta för att få en känsla av att stå i det nya köket och laga mat.

Men känslan av denna dagen var bra - tills man tänkte efter lite :D
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…


Några dagar senare fick jag faktiskt kranen inkopplad (ja, även avloppet). Kokande vatten i köket, något av det mest galna jag sett hittills :D

Det är oerhört trångt i bänkskåpet och som det är inkopplat just nu går det inte att använda sopsorteringen. Ett nytt försök att få plats med allting ska göras inom kort.
 
Delvis rivet kök med tomma skåpstommar och kakelvägg ovanför en bänkskiva med kvarlämnade föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var lite rastlös och med det nya köket äntligen på gång började jag riva det gamla. En fantastiskt grym känsla att ge sig på det och riva, så bra att jag missade att ta före-bilder.


Ett delvis rivet kök med exponerade väggar, golv och rör under en fönsterbänk med krukväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En kort stund senare var det inte så mycket kvar.
 
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Relativt ofta är det smart med teknik men det här med Spotify connect kan ibland få oväntade följder.



Har hänt flera gånger att jag råkat starta Spotify genom ett snabbt tryck på Play-knappen på datorn, och har jag då lyssnar på musik via förstärkaren drar den igång där - märker jag det inte så stänger jag ju inte heller av musiken och den är på tills jag kommer hem. ;)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.