Halloj, tänkte höra mig för vad folk tror här.

Vi köpte ett kedjehus och flyttade in för drygt 9 månader sedan.
Vid visning samt besiktning så fanns det ett försäkringsärende gällande läckage från taket på garaget (platt tak).
Detta skulle enligt en extra klausul i köpeavtalet vara fixat och ansvaret låg på säljaren att det skulle bli gjort. Om det inte var löst så skulle köparen på säljarens bekostnad få åtgärda problemet.

Till synes var det gjort vid inflyttning (och efter alla kontrakt var skrivna, därav klausulen), nytt tak var lagt.

Idag så märkte jag däremot att det droppade från taket i tvättstugan (som ligger vägg i vägg med garaget, samma platt-tak, resten av huset har traditionellt lutande tak). Utöver det så var det blött på väggen i garaget mot grannen + spår av fukt på flera ställen i taket i garaget.

Detta kan vi väl inte åka på att stå för själva då vi påpekade det ska åtgärdas och har åtgärdats fel, utöver att vi har klausulen om just försäkringsärendet gällande läckande garagetak?
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Spontant tycker jag iaf att taket inte är ”fixat” enligt avtalet förrän det är tätt. Annars hade man ju kunnat lägga ut några pappkassar från Konsum däruppe och sagt att nu är det klart. Men lite beror det förstås på hur klausulen är skriven.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Den lyder:

"Köpare och säljare är överens om att ansvaret för pågående försäkringsärende beträffande garage kvarligger hos säljaren.
Åtgärden ska vara klar senast tillträdesdagen, om inte så har köparen rätt att åtgärda på säljarens bekostnad".

Problemet är väl även att nu är nog även skadan större.
 
Ja, det är ju inte världens mest exakta juridiska tolkning, men jag tycker att du ska försöka komma överens med säljaren om att göra om och göra rätt. I annat fall har du ju rätt att låta göra om det och sen skicka räkningen till säljaren.
Förmodligen skulle det vara bäst att börja med att ta dit en oberoende besiktningsman för att dokumentera och ge ett utlåtande om saken. Så kan ni åtminstone enas om att det faktiskt inte är fixar.
 
Kan det vara så jäkligt att säljaren sett en möjlighet att tjäna pengar och sett till att få ut pengar från försäkringsbolaget istället för att få det lagat? Och sedan gjort ett eget hafsverk som de trodde dög?

Jag skulle försöka få kontakt med säljarens försäkringsbolag och ta reda på hur ärendet har behandlats.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Kan det vara så jäkligt att säljaren sett en möjlighet att tjäna pengar och sett till att få ut pengar från försäkringsbolaget istället för att få det lagat? Och sedan gjort ett eget hafsverk som de trodde dög?

Jag skulle försöka få kontakt med säljarens försäkringsbolag och ta reda på hur ärendet har behandlats.
Jag tror inte han gjort det själv utan är rätt säker på det var ett företag. Om inte annat så borde detta gå på garantin på jobbet tycker jag.

Men bra idéer att kolla med säljarens försäkringsbolag + oberoende besiktningsman.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C cjericsson skrev:
Den lyder:

"Köpare och säljare är överens om att ansvaret för pågående försäkringsärende beträffande garage kvarligger hos säljaren.
Åtgärden ska vara klar senast tillträdesdagen, om inte så har köparen rätt att åtgärda på säljarens bekostnad".

Problemet är väl även att nu är nog även skadan större.
Svårigheten här är väl att tolka den paragraf som ni kommit överens om. Det finns nog ingen given tolkning. Här talas om tillträdesdagen, så om ni då inte hade invändningar kan det tolkas som ett godkännande. Gjordes det någon besiktning av att reparationen gjorts på ett korrekt sätt? Som redan tidigare sagts bör ni kontakta försäkringsbolagen. Om allt gjorts genom försäkringen bör det finnas någon garanti. Samtidigt är det ovanligt att försäkring tar ansvar för ett läckande tak, snarare bara för följdskador. Efter kontakt med försäkringsbolag vet ni om det löser sig genom detta. Om inte får ni fördjupa undersökningen av vad felet är och bestämma från detta hur ni kan gå vidare.
 
Haken är väl att man kan anse försäkringsärendet vara avslutat. Säljaren bör väl då kunna visa upp dokumentation av åtgärden och i synnerhet någon sorts besiktning.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Haken är väl att man kan anse försäkringsärendet vara avslutat. Säljaren bör väl då kunna visa upp dokumentation av åtgärden och i synnerhet någon sorts besiktning.
Jag tror vi behöver mer info från TS. Har säljaren kontaktats och vad säger säljaren i så fall? Det vore också bra att veta om hela taket bytts ut. Om inte kan säljaren hävda att detta är en annan skada.
 
Om det verkligen var ett försäkringsärende (oftast täcker ingen försäkring läckande tak), så borde det inte vara alltför svårt att få firman som gjort det att ordna felet.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hur gi
C cjericsson skrev:
Halloj, tänkte höra mig för vad folk tror här.

Vi köpte ett kedjehus och flyttade in för drygt 9 månader sedan.
Vid visning samt besiktning så fanns det ett försäkringsärende gällande läckage från taket på garaget (platt tak).
Detta skulle enligt en extra klausul i köpeavtalet vara fixat och ansvaret låg på säljaren att det skulle bli gjort. Om det inte var löst så skulle köparen på säljarens bekostnad få åtgärda problemet.

Till synes var det gjort vid inflyttning (och efter alla kontrakt var skrivna, därav klausulen), nytt tak var lagt.

Idag så märkte jag däremot att det droppade från taket i tvättstugan (som ligger vägg i vägg med garaget, samma platt-tak, resten av huset har traditionellt lutande tak). Utöver det så var det blött på väggen i garaget mot grannen + spår av fukt på flera ställen i taket i garaget.

Detta kan vi väl inte åka på att stå för själva då vi påpekade det ska åtgärdas och har åtgärdats fel, utöver att vi har klausulen om just försäkringsärendet gällande läckande garagetak?
Hur gick det med detta? Såg att du varit inloggad i december så det skulle vara trevligt med en uppdatering.
Stod säljaren för kalaset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.