jonastroms
Går i funderingar om solceller som kanske inte alls blir av men diskuterade någonstans om detta och det sades att räknar jag med att jag behöver 10 kilowatt till hushållet då ska jag räkna med minst 15 kilowatt för man får alltid mindre effekt än det man tänkt. Är detta något man själv måste tänka på eller berättar solcellsfirman det? Affärsmässigt kanske det inte ligger i deras intresse att berätta sånt? Någon med insyn?
 

Bästa svaret

Har du ingen el framdragen till fastigheten du tänker montera solcellsanläggning på?

Detta eftersom du talar om en effekt du önskar kunna ta ut. Du nämner du har ett behov av effekten 10 kW. När behöver du det, i juli under varje timma och varje dag, eller under varje timma varje dag i dec? En solcellsanläggning producerar el endast under ljusa tiden på dygnet. Ska du använda egentillverkad ström på mörka delen av dygnet, behöver du lagringsbatterier(är väldigt dyrt).
Slår man på allt på en spis, 4 kokplattor + ugn, då drar det ca 9 kW. (Det är inte så att du kanske menar 10 kWh per dygn som du behöver?)

Tänker du på ödrift, som det kallas då man själv producerar sin egen ström och saknar anslutning till allmänna elnätet. Många skulle gärna vilja kapa elservisen till monopol-elnätsbolagen och slippa deras dyra räkningar.
 
Redigerat:
jonastroms
A Arnodt skrev:
Har du ingen el framdragen till fastigheten du tänker montera solcellsanläggning på?

Detta eftersom du talar om en effekt du önskar kunna ta ut. Du nämner du har ett behov av effekten 10 kW. När behöver du det, i juli under varje dag, eller i varje dag i dec? En solcellsanläggning producerar el endast under ljusa tiden på dygnet. Ska du använda egentillverkad ström på märka delen av dygnet, behöver du lagringsbatterier(är väldigt dyrt)
Slår man på allt på en spis, 4 kokplattor + ugn, då drar det ca 9 kW. (Det är inte så att du kanske menar 10 kWh per dygn som du behöver?)

Du tänker på ödrift, som det kallas då man själv producerar sin egen ström och saknar anslutning till allmänna elnätet.
Det var så jag menade. Vad ligger alla batteriet man behöver på? Har förstått att de kostar mest.
 
Vad menar du med "var ligger alla batterier" ? Det är bättre att skriva vad man menar, stället för att skriva något annat. Speciellt om man önskar bra svar.

Tips: beskriv vad du har och skriv sedan vad du vill åstadkomma.
Ta inte illa upp!
 
Redigerat:
jonastroms jonastroms skrev:
Det var så jag menade. Vad ligger alla batteriet man behöver på? Har förstått att de kostar mest.
Batterier för att klara ett normalt hushåll hela året kostar garanterat mer än en normalvilla i en storstad.
Därav är det en väldigt ovanlig lösning.
 
jonastroms
A Arnodt skrev:
Vad menar du med "var ligger alla batterier" ? Det är bättre att skriva vad man menar, stället för att skriva något annat. Speciellt om man önskar bra svar.

Tipps: beskriv vad du har och skriv vad du vill åstadkomma.
Läste precis i reglerna att man inte behöver klaga på folks felstavningar och såna saker utan hålla sig till tråden, tipps stavas förövrigt: tips, med ett p.

Jag skrev nåt i stil med vad ligger alla batterier på och att de kostar tycker inte det är så illa att du måste påpeka det.
 
jonastroms
Peter2400 Peter2400 skrev:
Batterier för att klara ett normalt hushåll hela året kostar garanterat mer än en normalvilla i en storstad.
Därav är det en väldigt ovanlig lösning.
Menar du batterier som urladdas och laddas om på nytt? Man behöver väl batteri som håller i 24-48 timmar i värsta fall. Sen förbrukas ju energin och lämnar plats för ny energi i batteriet. Var jag så otydlig eller förstår jag dig fel?
 
Ska du gå off-grid och ha batterikapacitet som ska täcka en normal villas energiförbrukning under mörka tiden på ett dygn etc, så lär det kosta.
Tror inte tekniken är helt mogen för dessa lösningar ännu, även om ex. Tesla har varit ute med att dom har något superbatteri.
 
jonastroms
E etompau skrev:
Ska du gå off-grid och ha batterikapacitet som ska täcka en normal villas energiförbrukning under mörka tiden på ett dygn etc, så lär det kosta.
Tror inte tekniken är helt mogen för dessa lösningar ännu, även om ex. Tesla har varit ute med att dom har något superbatteri.
Jag är mer intresserad för framtiden när det blir dags finns säkert andra nyare tekniker. Man kan tydligen använda energin från sin Tesla till hela hushållet om jag minns korrekt.
 
jonastroms jonastroms skrev:
Menar du batterier som urladdas och laddas om på nytt? Man behöver väl batteri som håller i 24-48 timmar i värsta fall. Sen förbrukas ju energin och lämnar plats för ny energi i batteriet. Var jag så otydlig eller förstår jag dig fel?
Jag tänkte på en batterikapacitet som man kan klara sig på helt offgrid.
Det blir orimligt dyrt, ett batteri för att klara dygnsvariationen är mer överkomligt.
Ett Tesla powerwall batteri på 14kWh kostar ca75000:- plus installation.
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
jonastroms
Går det driva ett sånt stort batteri på solceller? Och hur mycket paneler skulle eventuellt behövas?
 
jonastroms jonastroms skrev:
Går det driva ett sånt stort batteri på solceller? Och hur mycket paneler skulle eventuellt behövas?
Här finns det lite mer info,
https://www.tesla.com/sv_SE/powerwall
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
Eftersom vi har en solcellsanläggning på ca 15 kWp(69 st moduler 230 Wp och 260 Wp) med elnätsansluten växelriktare, så har jag en aning om solceller, och vågar uttala mig. Fastigheten är ansluten till elnätet. Sett över hela året tillverkar anläggningen ett par tusen kWh mer än vi förbrukar under året.

T.ex. gav den i somras.
totalt juni: 2530 kWh, dvs snitt 84,3 kWh/dygn
I juni sämsta dag 34 kWh och bästa 100,3 kWh.
I juni maximal effekt ca 10,5 till 11 kW.

totalt jan 2017: 127 kWh, dvs snitt 4,1 kWh/dygn
I jan sämsta dag 0,1 kWh och bästa 12,4 kWh.
I jan maximal effekt ca 2 till 2,5 kW.

I jan 2018 var det snö på solcellerna och den gav intet.
Jag hoppas det kan vara hjälpande. Som framgår tillverkar anläggningen i jan endast 5 % av vad den gör i juni.
När man som bäst behöver energin, då tillverkar anläggningen knappt något. Bäst vore om den tillverkade precis tvärt om dvs mest i jan och minst i juni. Och det kan man få om man flyttar till Chile eller Argentina, då där tillverkar solcellsanläggningarna mest i jan och minst i juni. Men de har där den olägenheten att de har kallast utomhus i juni och varmast i januari.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
... I jan 2018 var det snö på solcellerna och den gav intet.
Jag hoppas det kan vara hjälpande. Som framgår tillverkar anläggningen i jan endast 5 % av vad den gör i juni.
Precis detta - ska du gå off grid med enbart solceller så går det utmärkt på sommarmånaderna med ett relativt litet batterilager (som visserligen även det är dyrt som påpekats ovan) men om vi pratar om att du hela året ska kunna försörja hushållet med el så är det i dagsläget inte en ekonomiskt försvarbar möjlighet. Det finns några exempel där man gått in på elektrolys av vatten för att istället lagra vätgas, som man sedan kör i bränsleceller för att omvandla vätgasen till el igen. Mycket förluster och även detta orimligt dyrt för normalt bruk.
 
Man kan givetvis på vintern värma enfamiljshuset med gas(eller ved) och laga maten på gasspis och värma varmvattnet med gas(eller ved).

Medan man på sommarhalvåret använder solcellsströmmen och lagringsbatteri för att laga mat på elspisen och värma varmvattnet med elvarmvattenberedare och den lilla bostadsvärmen som då behövs med direkt elvärme eller värmepump. Då skulle batteristorleken bli rimligare och betalbar. Alltså om målet är att kapa servisledningen till elnätsbolaget.

Vi har faktiskt elbil Nissan Leaf också och den har ett batteri på 30 kWh. Där har vi ett lagringsbatteri, till och med mobilt. Det borde man kunna docka till solcellsanläggningens växelriktare och kunna tulla på det batteriet på vintern, men det går inte. Man kan köra iväg och tanka ström på det batteriet på en allmän snabbladdningsstolpe. Man kan på sommaren köra ca 16 mil i 90 km/h vid fulladdat batteri och på vintern vid minus 20 grader ca 10 mil.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.