Hej

Har en mexitegelfasad med rakhuggna stenar liknandes nedan:mexi-fasadsten-rakhuggen-tegelsten.png
Mina har dock suttit på huset sedan 1974 och blivit väldigt tråkigt missfärgade längst ned på fasaden på grund av att det tidigare varit växtlighet mot fasaden.
Se nedan bild på min vägg:
Mexitegelfasad på hus med synlig missfärgning nedtill och skadad dörr.
Även dörren har blivit rejält förstörd men den är bara att byta

Dock undrar jag vad man kan göra åt missfärgningen på fasaden? Testade lite mossfri och grönfri helt utan resultat, tror mer att det är smuts som fastnat i stenens porer än något organiskt.
Är det nån på forumet som haft liknande problem och löst detta på något smart sätt ? Finns någon slags fasadtvätt som är effektiv på mexitegel eller kan man gå lös med högtryck (har hört att det inte är rekommenderat, stenen suger ju upp duktigt med fukt så det lär ju i så fall bli under den varma årstiden i så fall)

Hur som helst, alla goda råd är välkomna!
 
F Flaska skrev:
Hej

Har en mexitegelfasad med rakhuggna stenar liknandes nedan:[bild]
Mina har dock suttit på huset sedan 1974 och blivit väldigt tråkigt missfärgade längst ned på fasaden på grund av att det tidigare varit växtlighet mot fasaden.
Se nedan bild på min vägg:
[bild]
Även dörren har blivit rejält förstörd men den är bara att byta

Dock undrar jag vad man kan göra åt missfärgningen på fasaden? Testade lite mossfri och grönfri helt utan resultat, tror mer att det är smuts som fastnat i stenens porer än något organiskt.
Är det nån på forumet som haft liknande problem och löst detta på något smart sätt ? Finns någon slags fasadtvätt som är effektiv på mexitegel eller kan man gå lös med högtryck (har hört att det inte är rekommenderat, stenen suger ju upp duktigt med fukt så det lär ju i så fall bli under den varma årstiden i så fall)

Hur som helst, alla goda råd är välkomna!
Tvätta med högtryckstvätt.
Sen måla (y)
https://yxhult.se/mexi/tvatta-mexitegel/
 
  • Gilla
Bråhammar
  • Laddar…
Om inte högtryckstvätten räcker prova att borsta med en stålborste.
/B
 
P Pappa1986 skrev:
Tvätta med högtryckstvätt.
Sen måla (y)
[länk]
Hmm, måla, då blir den inte underhållsfri längre, men kanske svårt att komma ifrån i detta läget. Är det silikatfärg eller liknande man skall välja då eller funkar vad som i fasadfärgsväg ?
 
F Flaska skrev:
Hmm, måla, då blir den inte underhållsfri längre, men kanske svårt att komma ifrån i detta läget. Är det silikatfärg eller liknande man skall välja då eller funkar vad som i fasadfärgsväg ?
Nej det är en silikatfärg som gäller, samt att det ska primas innan också med en speciel primer. Går att få info i diverse måleri butiker
 
Claes Sörmland
Nu skriver du att det inte är organiskt men testa empiriskt om du kan bleka det. Pensla en sten med 50% Klorin-lösning och se vad som händer på ett dygn. Det har gjort underverk på eternit (ett annan cementmaterial) för mig. Jag sprutade sedan hela huset och det blev som nytt.

En annan test är natriumhydroxidlösning. Lös 50 g natriumhydroxid (=kaustiksoda, propplösare) i 1 L vatten. Pensla på (tänk på skyddshandskar och skyddsglasögon samt inget stänk på hud, det är frätande.) Vänta en halvtimme och skrubba med vatten. Detta har funkat OK på eternit för mig.
 
Thyro89 Thyro89 skrev:
Nej det är en silikatfärg som gäller, samt att det ska primas innan också med en speciel primer. Går att få info i diverse måleri butiker
Måla är definitivt någo man kan få titta på. ska kolla med Flügger om de har några goda råd.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu skriver du att det inte är organiskt men testa empiriskt om du kan bleka det. Pensla en sten med 50% Klorin-lösning och se vad som händer på ett dygn. Det har gjort underverk på eternit (ett annan cementmaterial) för mig. Jag sprutade sedan hela huset och det blev som nytt.

En annan test är natriumhydroxidlösning. Lös 50 g natriumhydroxid (=kaustiksoda, propplösare) i 1 L vatten. Pensla på (tänk på skyddshandskar och skyddsglasögon samt inget stänk på hud, det är frätande.) Vänta en halvtimme och skrubba med vatten. Detta har funkat OK på eternit för mig.
Klorin metoden kan vara värd att testa, var det vanlig klorin från ica du blanda 50/50 med vatten eller köpte du något starkare nån stans ? Ang kaustiksoda, frätande ämnen på sandsten känns lite riskabelt :) skulle nästan vilja hitta en lös tegelsten för att se hur den reagerar på metoden innan jag går loss på fasaden :)
 
Om du vill att det blir riktigt fint samt höja värdet på huset lägg på slätputs och sista lagret genomfärgat puts. Behöver ej målas. Det gjorde jag och det blev skitfint.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Har du provat att tvätta och borsta med stålborste, Jag kan inte tänka mig att måla skulle vara ett alternativ (precis som någon härovan skrev då är det ju inte underhållsfritt). Vårt hus har mexitegel och det har aldrig varit några problem att ta bort gammal målarfärg som har fastnat vid ommålning av fönster och takfot. Det har blivit som "nytt" igen efter rengöring.
Så måla inte om ditt hus. Om det inte är det du vill hålla på med med jämna mellanrum i framtiden. Vårt hus byggdes 1973 och är "lika fint fortfarande" om man gillar mexi.
/B
 
  • Gilla
Boao och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Flaska skrev:
Klorin metoden kan vara värd att testa, var det vanlig klorin från ica du blanda 50/50 med vatten eller köpte du något starkare nån stans ? Ang kaustiksoda, frätande ämnen på sandsten känns lite riskabelt :) skulle nästan vilja hitta en lös tegelsten för att se hur den reagerar på metoden innan jag går loss på fasaden :)
Vanlig Klorin som späds med vatten.

Kaustiksoda är frätande men eftersom det är en bas och inte en syra så ger det sig inte på cementsten. Det löser däremot organiska syror och liknande som kan vara det som missfärgar din vägg.
 
  • Gilla
Flaska och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om du vill att det blir riktigt fint samt höja värdet på huset lägg på slätputs och sista lagret genomfärgat puts. Behöver ej målas. Det gjorde jag och det blev skitfint.

Sen återkoppling, men var det något du gjorde själv eller anlita du firma? Var det dyrt?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vanlig Klorin som späds med vatten.

Kaustiksoda är frätande men eftersom det är en bas och inte en syra så ger det sig inte på cementsten. Det löser däremot organiska syror och liknande som kan vara det som missfärgar din vägg.
Härligt, fick man sig lite kemikunskaper också. Till våren skall jag testa dina råd. Måste bara skaffa skyddsglasögon och grova skyddshandskar ;)
 
Redigerat:
Bono_R Bono_R skrev:
Har du provat att tvätta och borsta med stålborste, Jag kan inte tänka mig att måla skulle vara ett alternativ (precis som någon härovan skrev då är det ju inte underhållsfritt). Vårt hus har mexitegel och det har aldrig varit några problem att ta bort gammal målarfärg som har fastnat vid ommålning av fönster och takfot. Det har blivit som "nytt" igen efter rengöring.
Så måla inte om ditt hus. Om det inte är det du vill hålla på med med jämna mellanrum i framtiden. Vårt hus byggdes 1973 och är "lika fint fortfarande" om man gillar mexi.
/B
Vad använde du utöver stålborste? Vatten och såpa eller körde du nån fasadtvätt?
 
F Flaska skrev:
Sen återkoppling, men var det något du gjorde själv eller anlita du firma? Var det dyrt?
Nej, dett kan jag inte själv. En firma gjorde det i flera skikt med armeringsnät. Jag fick nya underplåtar för fönstren med. Sidoplåtar behövs inte mer eftersom dom putsade även fönstersmygen eller vad det heter.
Alla utanpåliggande elledningar frästes in i kanaler under putsen.
Visst var det dyrt (>1500 kr/m2) men jag ångrar bara som vanligt att man inte gjorde det innan.
 
F Flaska skrev:
Vad använde du utöver stålborste? Vatten och såpa eller körde du nån fasadtvätt?
Ursäkta sent svar jag har rymt till Laos och det är inte alltid man har internet.
Jag använde bara en morakniv när jag tog bort målarfärg efter vi sölade vid ommålning av fönster och mexistenen blev som nytt. När vi installerade fiber lyckades installatören sätta stora handskavtryck med lera på ett större område på vår mexifasad ovanför där skyddsröret går in i vårt hus. Detta skurade jag bort med varmt vatten och en skurborste efter ca tre månader när jag retat mig på dessa fläckar och även detta fungerade bra.
Vår mexisten är rundhuggen tror jag den kallas men det borde ju inte vara någon direkt skillnad att få den ”ren”.
Och en stålborste borde ju vara ännu effektivare om inte förslagen med klorin skulle fungera. Det finns ju också billiga stålborstar du kan sätta i skruvdragaren och prova på något ”undanskymt ställe först”
Men som sagt jag använde endast varmt vatten till leran som satt som ”berget” i vår mexisten samt morakniven på färgen. Hoppas att något av förslagen du fått fungerar. Lycka till
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.