Skall man klippa ängsmark som tidigare nämts i tråden skall absolut inte gräsklippare användas!!
Antingen slåttermaskin eller lie
Dessutom skall slåttern tas omhand för att minimera mängden näringsämnen på ängen....
Mycket jobb för liten äng... ;)
 
Hemmakatten
Eftersom vi ska bygga nytt så kommer det att bli en del transporter, inte bara av ved. Veden kommer för övrigt att huggas upp under sommaren (säkert uppåt 10kubik) och skall sedan upp för backen. Vi kommer även att riva sjöboden och bygga ny. Det går inte att köra lastbil ner, så det kommer att bli en hel del transporter av material ner och upp.
Möjligtvis kan man kanske tänka sig att köpa en traktor nu och om man om ett par år tycker att den inte behövs går den ju att sälja.
Eftersom vi alla i familjen är helt borta vad gäller traktor-marknaden undrar jag om ni har nåt tips på märke och (års)modell? Det finns väl större och mindre traktorer, en mindre skulle nog passa oss bäst.
 
en fyrhjuling sliter mindre på gräsmattan. jag kommer låna en för att köra mindre mängder massor.
Kopplar till släpvagn.
 
galento
Hej,en liten grålle skulle nog passa er som Ubbe skrev,att traktorn är gammal är nog inget att bekymra sig för,min bror köpte en BM 36-52(7.500:) och den har gått felfritt iallafall 20 år(med lättare service)Känner flera andra med gammeltraktorer och dom verkar funka bra med lite underhåll,tror nog att underhålls-kostnaden skulle bli garanterat högre på en trädgårdtraktor om Ni klipper ängen och drar timmer,dessa är gjorda för gräsklippning i första hand,även om det finns släp till dessa för t.ex löv eller lättare grejer(på plan mark)Fyrhjuling visst,kan vara ett alternativ men mkt dyrare i inköp för att inte tala om priset på tillbehör som släpkärror mm,dessutom orkar den inte mycket i jämförelse mot en traktor,fördelen är väl framkomlighet.En av våra grannar kör ved med en fyrhjuling och det går väl 10 sådana lass på vår vedkärra så det blir mkt körning(i onödan)Nä,jag skulle nog satsa på en liten traktor med baklyft och kärra till att frakta olika grejer på plus ett snöblad.Vi gav 6000:- för vårat snöblad(helt svängbart)och då går det att använda till lättare schaktingsarbeten också.Bredd 225 cm.Men kolla blocket där finns ju bilder på traktorer och redskap och det finns ju en hel del begagnat att välja på som är i bra skick för oss som inte jobbar yrkesmässigt med lantbruk/skogsnäring.
 
Hemmakatten
Stort tack för alla tips! :D
En liten följdfråga: Vad är det för ytteravstånd, ca, mellan de bakre däcken? Funderar på om den får plats på stigen ner. Och vad betyder Grålle. Kommer det från arbetshäst, dvs, bruksarbetstraktor-gammal och pålitlig?
 
galento
Hemmakatten skrev:
Och vad betyder Grålle. Kommer det från arbetshäst, dvs, bruksarbetstraktor-gammal och pålitlig?
Färgen, de är oftast grå. Kolla in Grålleklubben:
http://www.fergusonklubben.se/ :D
 
galento
Hej,Hemmakatten här kan du läsa mer om grållen
http://www.fergusonklubben.se/
Om jag inte är helt ute och cyklar kommer namnet från färgen som var grå
Spåvidden bak verkar vara upp till 1,3 m beroende på modell,på länken nedan under "tekniska data" finns mkt
fakta om de olika grållemodellerna,lycka till
http://home.swipnet.se/~w-18615/
 
Hemmakatten
Tack igen, det liiilla problemet är att vi bor i norra Sthlmstrakten och de annonserade traktorerna finns överallt i landt utom just här. :) Men det var bra att se bilderna. Den sista traktorn hade ju ett bra pris, men jag undrar hur många dagar det skulle ta att köra från Västernorrland...... ;)
 
En Grålle är väl inte större än att den går att ta på en rejäl biltrailer om det kniper.

 
Vi köpte en fyrhjuling med snöplog och kärra. Importerad från Kina via http://www.lifan.se/produkter.asp?prodType=4
Kostnad för 150cc = 16 000 kr, sen kostade plogen och kärran lite också. Räcker med B-kort och kärran kan du köra efter bil, lastar 300 kg.

Går så in i h-vete, automat och bakhjulsdrift. Kan verkligen rekommendera detta.

Det finns säkert bättre cyklar men jag är inte märkestrogen, det är ju samma prylar som Yamaha etc.

Lifans lager finns i Norrköping men de har återförsäljare tror jag. Kolla hemsidan.

En sån här var det vi köpte (med terrängdäck):

art_706.jpg

Användes till:
Köra ved, lasta virke, ploga, köra löv, hämta posten på landet, busköra mm
 
En rejäl skottkärra med stort kullagrat hjul klarar många tunga transporter. På vintern kan man frakta förvånansvärt tunga saker på en snö(skottnings)släde. Inget underhåll, inga avgaser, inget buller, ingen olycksrisk, veklingarna växer till sig, pengar över till en utlandsresa eller en plasmaskärm!
 
Är det bara 9-10kubik du ska såga upp så kan du väl ta det med motorsågen på plats och sen köra det till huset i skottkärran
 
Hemmakatten
Tack Hammarn! Gulligt av dig att hålla ögona öppna.:) Har nu lyssnat runt lite bland nya grannarna och de kommer också att hålla lite koll. De flesta säger att mer än ca 10-15´ska vi nog inte behöva betala. Så denna blocketannons låg väl i högsta laget, men jag ska ringa i morgon o höra, så får vi se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.