Systemkalops
Jag har funderat på vilket som är bäst om man får välja boende när det börjar bli dyrt med allt i de attraktiva områdena och städerna. Om man skulle lämna storstäder utanför och välja en bra svensk stad kring 100 m2. Var och hur många mil utanför måste man gå för en bostadsrätt eller ett dugligt hus till rimligt pris? Svårt att svara på fattar jag men går det få en trubbig estimering möjligen. Jobb kan skötas på håll bara ett fungerande nät finns. Det måste vara ekonomiskt hållbart då det är lite tufft just nu. Ska man kolla på en lägenhet i mer centralt läge eller ett hus lite utanför i en mindre stad. Jag har bil så det är inga problem. Det är förståss mer man måste tänka på men går det få tips som man kan tänka över jag vet inte hur jag ska tänka eller hur framtiden blir exakt det är jag och tjejen i nuläget men man vet aldrig vad som händer.
 
BirgitS
Min gissning är att Systemkalops menade en lägenhet eller ett hus på ungefär 100 kvm.

Jag anser att om ekonomin är ett problem ska man hellre välja lägenhet framför hus därför att med hus kan man få mycket fler och större oväntade utgifter. I en lägenhet behöver man inte ha en buffert för att pannan rasar ihop eller att taket börjar läcka, utan det är väldigt sällan det blir mer än att någon vitvara går sönder.

Om ni kan bo i hus en bra bit utanför så satsa på antingen en lägenhet en bra bit ut för att få ner priset så att ni kan börja på ett sparkapital till den dag ni behöver större, alternativt en lägenhet så pass centralt att ni klarar er utan bil.
 
  • Gilla
Systemkalops
  • Laddar…
Systemkalops
Så menade jag visst. Vilka priser pratar vi om och hur långt utanför måste vi? Såg från Västerås som exempel. Förstår det är svårt att säga men om man väljer att pendla och skulle gissa vad en lägenhet kostar lite utanför?
 
BirgitS
Har du kollat något på Hemnet?
 
  • Gilla
Torsten45
  • Laddar…
man väljer det man vill/strävar efter att ha så utgifterna blir lättare att ta.

Sitta ett helt liv och pynta hyra är inget för mig, det kanske är för dig.
 
  • Gilla
Torsten45
  • Laddar…
Du kan få en lgh. på 100 kvm för några 10 000 lappar, men på en avfolkningsort, där jag ärligt talat tror att många av oss blir väldigt uttråkade om man är van vid en större stad.

Men det finns många lagom stora städer i Sverige, där du kan få bostad i bra läge för ett lågt pris (jämfört med ex. Stockholm).
 
  • Gilla
Systemkalops
  • Laddar…
Lite väl luddig frågeställning för min smak.

Men söker man på Hemnet i min närhet så kan du tex få en villa på 96 kvm för dryga miljonen eller eller en lika stor lägenhet med ca 5500 i månadsavgift för 420 000 i centrala Kristinehamn, med gångavstånd till järnvägsstationen, funkar utmärkt för pendlare åt både öster och väster.

I Degerfors får du ännu mer för pengarna, kan fortfarande bo nära samhällsfunktioner, och järnvägen mellan Stockholm och Oslo passerar även här så att du tar dig enkelt till valfri större stad.

Det är nog snarare så att ni får kolla var ni får jobb och sedan rätta era boendeförutsättningar efter det. På de flesta håll är det lnåga köer till hyreslägenheterna, så vill man ha det får man vara ute i god tid och ställa sig i kö i de orter man kan tänka sig att landa. Min dotter står tex i bostadskön i Skövde och ett par orter till sedan 18-årsdagen eftersom hon planerar studier där.
 
  • Gilla
Systemkalops och 1 till
  • Laddar…
Sedan är väl lite av frågan vad som är rimligt pris? I Stockholmstrakten så är det längre ut i kranskommunerna som priserna är rejält lägre, t ex långt ut på Värmdö, i Nynäshamn, Utåt Järna eller mot Norrtälje till. På de ställena finns dock i princip inga lägenheter, däremot mindre fritidshus av varierande kvalitet. Men det går att hitta boende för 2-3 miljoner om man kan tänka sig någon timmes pendlingsavstånd.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Systemkalops
2-3 miljoner det är som en lägenhet i stan knappt men han slipper stressen.
 
Systemkalops
Fick man välja hade man ett sånt i vilken svensk stad som helst.
 
  • Vitt, stort tvåvåningshus med svart tak och angränsande garage omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Torsten45 och 1 till
  • Laddar…
Köp ett billigt hus några mil utanför en stad eller välj en mindre ort det besparar dig mycket. Hus kan du få från några hundratusen med tillfredställande fastighet
 
  • Gilla
Systemkalops
  • Laddar…
Systemkalops
BirgitS BirgitS skrev:
Har du kollat något på Hemnet?
Ja lite granna men inte nåt ordentligt
 
Systemkalops
En sån väg vill jag helst ha :)
 
  • Idyllisk landsväg med grus, inramad av trästaket, omgiven av blommande rapsfält.
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Systemkalops
Såg på hemnet att man kunde få ett hus för under 200 tusen kronor i avkrokarna som såg helt dugligt ut det får man inte ens farstun för på Stockholmarna
 
BirgitS
Systemkalops Systemkalops skrev:
Ja lite granna men inte nåt ordentligt
Hemnet är en bra kunskapskälla för att få koll på prisnivån på olika ställen.
 
  • Gilla
Systemkalops
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.