Hoj!
Har tankar om att bygga ett förtält till en villavagn. Är det som så att man kan bygga fasta väggar medan taket består av tyg som vilar på takstolar? Eller måste även väggar bestå av tyg? Jag har en tanke om ramverk i plåtreglar med cellplast emellan och tyg på båda sidor. Räknas cellplasten som fast material i så fall?

Hoppas någon kan bringa lite klarhet i det här.
Mvh
 
Grundregeln är väl att permanent uppställning av husvagn kräver bygglov, så då kan du väl lika gärna ta med förtältet där?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Grundregeln är väl att permanent uppställning av husvagn kräver bygglov, så då kan du väl lika gärna ta med förtältet där?
Om vagnen är större än 25m2 väl? Annars behövs inget bygglov bara bygganmälan?
 
useless useless skrev:
Vad jag vet finns det ingen storleksgräns i reglerna. Men det kanske är särskilda regler för tillbyggnader på campingplatser? 25 kvadrat är en väldigt stor vagn...

[länk]
Husvagn ja, dock inte för en villavagn. Det gäller också förtält till existerande villavagn.
Finns det någon tidsgräns för att det ska räknas som permanent?
 
Jag tror det behövs mer information här..
Står den på din tomt eller på en campingplats?
Har du ett bygglov idag?

Själva materialet tror jag spelar mindre roll dock, är det en permanent byggnad behöver du troligen bygglov även om den är i tyg...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tror det behövs mer information här..
Står den på din tomt eller på en campingplats?
Har du ett bygglov idag?

Själva materialet tror jag spelar mindre roll dock, är det en permanent byggnad behöver du troligen bygglov även om den är i tyg...
Den står på privatägd tomt.
Enligt ägaren har det endast skickats in bygganmälan då den är mindre än 25m2. Då är ju frågan om förtältet verkligen räknas som byggnad. Tanken är att den ska plockas ner under vinterhalvåret. Hur pass varaktig den är får ju då avgöras av rättspraxis, vilket låter oerhört tråkigt.. Precis som förtält till säsongsuppställda husvagnar borde det ju inte va nå problem. Väl?
 
Kanske går att räkna en villavagn som attefall?

Om du ändå har tänkt plocka ner "förtältet" så är det väl bara att köra? Det värsta du kan råka ut för är ju att behöva göra just det...

Om det är så att vagnen räknas som attefall så tror jag du måste söka bygglov för den med, om du ska uttöka byggnaden...
 
Med tanke på att en Yurta uppställd en längre tid kräver bygglov, så har jag svårt att tro att byggmaterialet spelar någon som helst roll.
 
Materialet spelar ingen roll, tyg som trä, betong eller plåt. En permanent installation kräver bygglov
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.